Следващата голяма цел е горската реформа

Мирослав Найденов, министър на земеделието и храните

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Мирослав Найденов е министър на земеделието и храните в правителството на ГЕРБ от 2009 г. Той беше назначен на този пост, след като първоначално премиерът Бойко Борисов обяви официално пред медиите, че Десислава Танева ще поеме министерството.

Найденов е роден на 14.12.1968 г. Учил е ветеринарна медицина в института в Стара Загора, по-късно прави специализация в Швейцария. Бил е главен секретар на Националната ветеринарномедицинска служба и директор на регионалната служба във Враца. Ръководил е Общинско предприятие "Екоравновесие".

Женен, с две дъщери.

Създаването на агенция по безопасност на храните винаги е било основен приоритет във вашата работа, защо темата за безопасността и качеството на храните е толкова актуална и важна аз вас?

Агенцията никога не е била единствен приоритет. Да, беше водещ, в контекста на това какви са задачите на Министерството на земеделието и храните. Ние сме имали много министри на земеделието, но никога не сме имали министър на храните и въпреки че и днес някои недоброжелателни сайтове задраскват земеделието, когато изписват "Мирослав Найденов, министър на земеделието и храните", аз не се притеснявам и не се срамувам от това. Ние не сме имали министър на храните досега. Благодарение на това в 20-те години на прехода ядем неща, които не трябва да попадат на нашата трапеза. В концепцията за управление на сектора на ГЕРБ беше залегнало създаването на тази агенция с основна цел безопасност на храните, но вече ще има и отдел за качеството, който ще утвърждава стандартите за различните храни.

Ръководители на агенцията по безопасност на храните (БАБХ) са хората, които отговаряха за службите, които тя обедини преди създаването й (Националната ветеринарномедицинска служба, службите за растителна защита, зърното и фуражите и регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве). Защо сливането на няколко структури е толкова голямо събитие и каква е гаранцията, че сега ще има повече контрол от преди?

Преди беше по-трудно, защото задачите се разпределяха между две министерства - на здравеопазването и на земеделието. Те никога не се разбираха въпреки опитите на предишните правителства. Ако не бях аз сега министър, нямаше да се случи обединяването на контрола. Това е удобството да управлява една партия, имахме тежък вътрешнопартиен дебат, но агенцията се случи. По отношение на това, че службите не са се справяли, мога да кажа само, че не е така. Миналата година Националната ветеринарномедицинска служба хвана над 700 тона меса, които бяха унищожени. Това е отлична атестация. Всички се справяха, но когато спираха някаква храна, започваше един дебат - от животински произход ли е или не и кой да отиде. Сега, имайки агенцията, щом стане дума за каквато и да било храна, инспекторите ще отиват и поемат случая открай докрай.

Какъв ще е бюджетът на БАБХ за тестване и лабораторни изследвания?

Агенцията стартира, след като вече беше приет бюджетът за 2011 г., а той е приет на базата на съществуващите към момента структури, ние не можеше да направим бюджет на нещо, което го няма. Практически обединяваме на бюджетите на няколкото структури. Тези бюджети би трябвало да стигнат, още повече че ние реализираме икономии от съкращения на общата администрация, дублиращи звена и лаборатории, които също се дублират. В момента останаха да функционират осем от лабораториите на НВМС и няколко, които дойдоха от Министерството на здравеопазването. Нашите лаборатории са акредитирани от ЕС и като негова външна граница страната няма как да манипулира резултати. Подобни твърдения на търговци и производители са грешни.

Сега, след като Българска агенция за безопасност на храните (БАБХ) вече съществува, какви ще са новите ви задачи?

Следващата ни голяма цел и предизвикателство е горската реформа. Скоро ще бъде окончателно приет законът за горите, с който ще бъде осъществена най-голямата реформа в сектора, отделяме контролната от стопанската дейност в горите. Това е гаранция, че няма как да има разбирателство, както досега, между тези дейности. Правим шест държавни горски предприятия, които ще се конкурират помежду си. При тях няма да има политически назначения, защото става дума за бизнес. Няма да е необходимо и ръководителите на тези предприятия да са горски служители. Искаме да използваме ресурсите на гората, а когато казвам ресурси, това не е само дървесината. Например това, което досега не е използвано, е биомасата, от нея можем да добиваме годишно енергия, равна на единия хилядник в АЕЦ "Козлодуй". От друга страна, ако не чистим гората от тази биомаса, влошаваме състоянието й.

Имате ли представа как въвеждането на стандарт за хляба ще се отрази на цените на производителите?

Това е относително, защото БДС не е задължителен. Може и само една фирма да реши да го прави, но според мен повечето ще искат. Ще бъде като с киселото мляко, в началото започнаха само две фирми, а другите чакаха да видят дали тези две няма да фалират, и започнаха и те. Същото и за "Стара планина", някои фирми казаха, че ще се откажат, но нито една не го направи, и как ще го направи, като има около 18-20% пазарен дял. Отсега мога да кажа и на хлебопроизводителите, които искат да правят БДС за бял, "Добруджа" или типов хляб, че са обречени на успех.

Как върви диалогът ви с бизнеса?

Ами, казват, че ще ме съдят, но после се отказват. Не ме е страх, че някой ще ме съди, но никой не е опитал още. Представители на бизнеса ми звънят, дори вечер... Винаги вдигам телефона. И тук идват, срещат се с мен, говорим. И се надявам да ме чуват.

Като дойдохме на власт, бизнесът каза "искаме правила". Като направихме правила, те почнаха да викат "ама много са строги, не може ли малко да отпуснем". Не, малко пуснем ли, отиде в реката. Не, няма да има компромис. Ще стоя до тези, които искат правила и ги спазват след това. Няма компромиси и приятелство няма. Една от фирмите, които хванахме с акцията "Стара планина", е от Враца, от където съм и аз, и ги познавам. Бях регионален директор на службата в града, аз съм им дал сертификат да започнат дейност, беше ми много тежко после. Но те поискаха стандарт, който е доброволен, и не го спазиха.

Аз защитавам бизнеса и прокарвам пътеки. След посещението в Персийския залив не можем да смогнем с доставката на пилешко там. Аз съм министър на земеделието и стоя зад аграрния бизнес, където държавата трябва да застане и да каже "да".

Когато бизнесът ми каза имаме проблеми, не можем да изнасяме яйца за Австрия, аз с бизнеса отидох ръка за ръка при австрийския си колега и му казах: колега, ако не ни пускате яйцата, това не отговаря на принципите за свободен пазар, ще намерим начин.

Кипър е първата страна, на която ЕС позволи да влияе пряко на пазара чрез контрола върху цени на храни и горива. От друга страна, в ЕС се води дебат за допустимостта на такива мерки. Уместна ли е според вас държавна или институционална намеса на пазара?

ЕС трябва да реагира, защото проблемът с цените се задълбочава. Те растат ежедневно за всички хранителни продукти, обаче една държава не може да решава сама. ЕС обсъжда пакет от мерки, но едва ли ще се спрат на мярката пределни цени, защото, ако тя бъде приета, трябва да се осигури ресурс за компенсиране на разликата. Как ще накарате търговците на зърно да го продават на 500 лв. за тон, ако могат да изнасят за 600 лв. Може, но някой трябва да им даде допълнително 100 лв. или да им обясни откъде ще бъдат дадени. ЕС обсъжда и мерки за намаляване на мита и акцизи при внос, което ще доведе до по-ниско ДДС върху хранителните продукти. И ако това решение бъде взето, държавите членки ще трябва да се съобразят с него. Ние имаме съвет на министрите на 21 февруари, където формално или неформално ще обсъждаме тези мерки.

Кои са мерките, които вие подкрепяте?

Подкрепям увеличенията на акцизи и мита, това ще има моментален ефект. Не е пазарен механизъм въвеждането на пределни цени, защото може да се получи ефект на доминото, утре да поискат и други сектори.

Но цените на храните в момента са поредно доказателство, че когато светът се забави да намира решения, когато има криза, дори в наченки, става по-трудно те да бъдат преодолявани. От около 5-6 години има перманентен дефицит на храни в световен мащаб между 1-2%, обясненията са отварянето на китайския и индийския пазар и климатичните промени. FAO, Организацията за прехрана и земеделие на ООН, се опитваше да алармира, имаше и доклади на Световната банка, но правителствата някак си не реагираха.

Кой подсектор на земеделието е най-конкурентен в момента в България?

Не бива да залагаме на монокултурно земеделие. В момента най-конкурентоспособен е секторът зърнопроизводство, но това е предопределено от начина на плащане на субсидии на единица площ. Най-губещото е животновъдството поради същата причина. Само 10% от животновъдите имат земя, тоест само 10% от тях могат да се възползват от този начин на субсидиране. Затова в бъдещата реформа на общата селскостопанска политика на ЕС за периода 2014 - 2020 г. аз ще подкрепя предложението на някои държави (включително и българското ще е такова) да намерим коректив, така че средствата да не отиват само към един сектор. Затова и държавите имат определени механизми като националните доплащания, но ето и сега те отиват именно при зърнопроизводителите. Длъжници сме на останалите, а и те са могат да са конкурентоспособни. Зърното не може да се конкурира с това от Русия и Украйна, но в производството на зеленчуците нямаме конкуренция.

Има ли вече изработена стратегия за тютюна? Кога ще спрат протестите на производителите и ще започне истинска реформа на сектора?

Ако започна да говоря за сектора, мога да продължа с дни. За тези хора единственото, което се правеше години наред, е да им се дават субсидии на килограм тютюн, а още от 2004 г. (когато е т.нар. тютюнева реформа в ЕС) се знае, че секторът трябва се преструктурира. България дори да не е била страна член, не е била на друга планета по това време, знаело се е за това преструктуриране и че крайният срок е 2009 г. Изпуснахме възможността да се възползваме от средства за реформа, както направи Гърция. Единствено ни беше разрешено след тежки разговори с ЕК да изплатим последните премии на кг тютюн – 116 млн. през миналата година, от тази година е изключено, само нотифицирахме държавна помощ в размер на 143 млн. лв. Идеята е тези пари да се дадат, за да може да се пренасочи бизнесът в друга посока. Сигурно тази година ще дадем пак 70 млн. лв., имаше вече разговори и с министър Дянков. Ще ги дадем, но не така, както се очаква, а след като има стратегия за развитието на регионите, която да получи широко обществено одобрение. Стратегията трябва да бъде готова до началото на май и нека и производителите проявят малко повече активност към нея, а не само да проявяват активност по време на протести. Стратегията ще е свързана с цялостна визия за развитието на районите – социална политика, заетост и развитие на района и през инструментариума на европейските програми. В изработването й трябва да участват социалното министерство, министерствата на икономиката и регионалното развитие, за да може производителите, получавайки парите, да направят нещо, а не както досега - да посадят пак тютюн. Аз мислех, че те са разбрали, че няма да получават субсидии, но се оказа, че са посадили два пъти повече тютюн от миналата година. Не трябва да се хващат за тютюна като удавник за сламка, а после и да излизат навън да викат "Умираме!".

Не ДПС, а други хора подклаждаха протестите. Депутати от ДПС идват на срещите между министерството и производителите, защото те са основният им електорат. Но такива като Корнелия Нинова не идват, а аз каних и нея.

Какво ще стане с фермите, които не отговарят на санитарните изисквания на ЕС?

Направих отсрочка за затварянето на тези ферми от две години и въпреки това те и сега (в края на този период) не спазиха изискванията. Около 80 хил. ферми просто ще бъдат затворени. Но и това е друга тема, че имаме 130 хил. ферми при 200 хил. млечни крави. Когато отида в Брюксел, на няколко пъти вече се опитвам да обясня, че ферма е и това стопанство с едната крава, въпреки че конкурентите са тези с 30 крави. Производителите с двете крави гледат на МЗХ като на социално министерство и казват едва ли не дайте ни пари, защото умираме. Пари ще се дават за създаване на модерни стопанства, не може за една година да се дават по 300 лв. за една крава, колкото се дава на едно дете за същия период. Това е големият проблем. Сигурно ще има социално напрежение, но искам да кажа пак, че до края на годината ангажиментите трябва да са изпълнени, ако не затваряме фермите и свършваме с 300-те лв. за една крава и овца. Искам да ви кажа, че се стига до гледане на животни в землянки само и само да се получават пари. Това става бизнес, нищо че млякото и месо не отговарят на хигиенните изисквания.

* Отговорите на читателските въпроси, зададени към министър Найденов във форума на Капитал (в периода 14.02.-17.02.) ще бъдат публикувани през седмицата.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gligi avatar :-|
    gligi
    • - 7
    • + 13

    Разбирай: Останаха още много гори за изсичане. (а изнасянето на биомаса има същия ефект, ако се прави от същите хора със същото ниво на отговорност)
    На печелившите - честито! На всички останали - суша, ерозия, наводнения; и после цикълът се повтаря.

    Нередност?
  • 2
    boby1945 avatar :-|
    boby1945
    • - 8
    • + 11

    Този е опасен за вашето здраве, приберете го докато е време....

    Нередност?
  • 4
    www avatar :-|
    www
    • - 2
    • + 6

    "Нашите лаборатории са акредитирани от ЕС и като негова външна граница страната няма как да манипулира резултати" - няма такова нещо като ЕС акредитация. А резултатите от нашите държавни лаборатории винаги са се влияли от политически и корупционни аргументи.

    Нередност?
  • 5
    gushinx avatar :-?
    gushinx
    • - 3
    • + 2

    Всичко за Мирослав Найденов :

    http://fermer.bg/news_archive/1/422

    Нередност?
  • 6
    bolen avatar :-|
    под чехъла
    • - 1
    • + 1

    Гледах парламентарен контрол наскоро с г-н министъра,честно да ви кажа останах доволен.Все пак успя да създаде и реализира няколко успешни проекта.

    Нередност?
  • 7
    atropin avatar :-?
    atropin
    • - 1
    • + 1

    Само не разбрах, как се влошава състоянието на гората, ако не се "изчисти" биомасата?

    Нередност?
  • 8
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 3

    От интервю с Атанас Буров: "В 1903 година в България на всеки българин се падаха по десет овце, по една крава и едно теле, по две кози, по две ярета, по две свине, по две биволици. България бе черна почерняла от биволици."
    Е как тогава е имало 5 милиона крави, а сега 200 хиляди в цяла България, и същевременно четем в разказите на Елин Пелин и Йордан Йовков, а да не говорим комунистическите Смирненски и Вапцаров, че народът ходел гол и гладен. А сега магазините пълни и дори най-простите бачкатори гледам наобед, че си вземат по тройка кебапчета от пазара. Как става това, като и кравите и свинете са 10 пъти по-малко от тогава? Тук някой нещо лъже.

    Нередност?
  • 9
    atropin avatar :-|
    atropin
    • + 2

    До Камен:
    Ами става защото млякото ни е от Унгария, свинското от Украйна, говеждото от Аржентина.
    20 години животновъдите ревяха че загиват, а политиците си го преместваха в другия крачол.Навсякъде по света земеделската продукция изкуствено се поддържа евтина, за да е достъпна, а зем. производители се компенсират чрез субсидии.Нашите производители така и не получиха достъп до субсидии, заради безумната бюрокрация, Калинки-малинки им спират проектите и т.н.

    Нередност?
  • 10
    aussie avatar :-P
    aussie
    • + 1

    На ме този ми харесва като министър. Върши си работата човека добре за разлика от кабилите преди него :)
    Желая му успех понеже като чждам коментарите ще има нужда.

    Нередност?
Нов коментар