Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Сивите павета пред църквата, където ще се оформи пешеходната зона, не са особено удобни за разходи на възрастни граждани, велосипедисти или майки с колички и жени с високи токчета
Сивите павета пред църквата, където ще се оформи пешеходната зона, не са особено удобни за разходи на възрастни граждани, велосипедисти или майки с колички и жени с високи токчета
Сивите павета пред църквата, където ще се оформи пешеходната зона, не са особено удобни за разходи на възрастни граждани, велосипедисти или майки с колички и жени с високи токчета    ©  Цветелина Белутова
Сивите павета пред църквата, където ще се оформи пешеходната зона, не са особено удобни за разходи на възрастни граждани, велосипедисти или майки с колички и жени с високи токчета    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Плановете за обновяване на пространството около храм-паметника стават все по-семпли, но цената остава над 17 млн. лв.
  • Зоната до ул. "Г. С. Раковски" ще стане пешеходна, но настилката ще си остане същата.
  • Колите отново са на първо място - платеното паркиране около храма остава, планират се и паркоместа по "Оборище" в посока бул. "Васил Левски".

Златни плочки с имената на важни за града хора, златна нишка по паветата с различните туристически маршрути, масивни каменни пейки в тревата и големи осветителни мачти. Това не е атмосферата на площада "Сан Пиетро" в Рим, а обещаната нова визия на пл. "Александър Невски" в София. Така наречената Златна София обаче няма да се случи. Обновяването на зоната трябваше да стане още преди година, но Столичната община го забави заради фиаското с ремонта на "Граф Игнатиев" и местните избори. Днес всичко си е постарому - коли обикалят църквата, мястото служи за спирка на туристическите автобуси, за паркинг на депутатите и общинарите, а минувачите най-често бързо прекосяват площада, оглеждайки се във всички посоки.

Ремонт все пак ще има, но заради кризата кметът Йорданка Фандъкова го отложи за 2021 г. Какво ще се промени обаче така и не стана особено ясно, тъй като и самият проект претърпя няколко ремонта през последните три години. Последният беше преди седмица.

Желание за обяснения обаче липсва - проектантът на зоната арх. Ивайло Пантелеев, чието дело е и новият облик на "Графа", отказа да разкаже пред "Капитал" какво последно се предвижда, тъй като бил обиден от предишни публикации. Засега е известно само, че преправеният проект за знаковото пространство около "Св. Александър Невски" налага обявяването на нова тръжна процедура, отделна от тази за "Зона 4", за чието изпълнение през 2018 г. беше избрана "ПСТ Груп". Тогава при прогнозната сума за цялата зона от 20 млн. лв. компанията предложи да осъществи проекта за малко над 17 млн. лв. От общината не успяха да обяснят преди приключването на редакционния брой колко средства са изплатени на ПСТ към момента и за какво точно са отишли, нито колко остават за частта около "Невски", въпреки че финансирането е по европейска програма "Региони в растеж".

Промени това

Още преди възлагането на поръчката проектът претърпя няколко сериозни редакции от проектантското дружество на Пантелеев - "А.Д.А".Те станаха по правилата на чл. 154 от Закона за устройство на територията, според който при промяна на инвестиционните намерения след издаване на разрешението за строеж се допускат само несъществени отклонения от одобрения инвестиционен проект. Именно тогава отпадат т.нар златна линия със забележителности, златните плочки с различни имена, подземните паркинги при ул. "Оборище" и Народното събрание. Решено бе и сивите павета от храма до ул. "Г. С. Раковски" да не се сменят с гранитни плочи и рязани павета.

Миналата седмица пък последваха още промени, след като през ноември 2019 г. главният архитект на София Здравко Здравков поръча на "А.Д.А" да преработи отново заданието си, като само за тази "неуредица" бяха дадени 87 хил. лв. без ДДС.

В крайна сметка нищо не е остана от по-отличаващите се части от проекта, а общината заяви, че целта ѝ е да запази максимално вида на градското обзавеждане. Което обаче повдига въпроса защо е нужно да се дават милиони за запазване на сегашното положение?

Подобен страх сред местните управници може да се обясни с неуспешното изпълнение на проекта за обновяване на "Графа" - вместо улицата да се споменава като пример за преобразен градски център, стана нарицателно на практиката "ремонт на ремонта", какъвто впрочем тече и сега там. С объркващите си действия покрай трансформацията на пл. "Александър Невски" общината пък смело си проси въвеждането на нов израз - "проект на проекта".

За пешеходците - каквото остане

Това, което все пак остава от стария проект е въвеждането на пешеходна зона от входа на църквата до ул. "Г. С. Раковски". Затварянето за коли ще стане с подвижни колчета откъм улицата, които по принцип не са особено надеждна "спирачка" и лесно могат да се разрушат. Така пешеходците ще могат да пресичат спокойно ул. "Оборище" и да прекарват повече време на площада пред църквата каквито са съвременните урбанистични техники. При такива промени обаче важна роля играе настилката - тя трябва да създава усещането за площад и да предразполага пешеходците. Но след корекциите гранитни плочи няма да се слагат, а ще останат старите сиви павета. Макар да имат историческа стойност, те не са подходящи за разходки, възпрепятстват възрастните граждани, инвалидите, майките с колички и т.н. Не е помислено и за велосипедистите и каращите тротинетка - повърхността е неравна и хлъзгава.

Любопитно е, че при такива ситуации, в които е важно да се запази историческата стойност, но се планира модерен проект, холандският архитект Ян Геел препоръчва именно гранитни плочи. Според него те са перфектното решение за по-лесното придвижване на възрастни и родители, както и на жени с високи токчета. Най-голямото им предимство е, че осигуряват приемственост в градската среда. "Този тип настилка, комбинираща старото с новото, се използва в много градове и представлява елегантно решение за много публични пространства, като същевременно отдава нужното уважение на историята", пише той в книгата си "Градове за хората". Фиаското с "Графа" обаче явно кара властите в София да заложат на сигурното.

Вместо светлинни мачти новият проект предвижда двустранни лампи в "ретро дизайн". Височината им е съответно 12 и 6 метра.

За колите с любов

В същото време пешеходната зона до "Раковски" няма да означава край на колите. Автомобилното царство в голяма степен ще продължи съществуването си - паркирането ще е забранено само в предната част на храма, но зад него ще продължи да действа синята зона, където местата обикновено са запазени за общинските съветници. От общината посочват, че новопроектираните паркоместа по пл. "Ал. Невски" са 56 броя, а още 32 ще има по ул. "15-ти ноември", където сега с маркировка е забранено паркирането. От новия проект, публикуван в сайта на "Направление архитектура и градоустройство", се вижда още, че в едната част на ул. "Оборище" към бул. "Васил Левски" също ще се оформи нов паркинг с 16 паркоместа.

Общината се е отказала от идеята за два подземни паркинга тип "складове за коли" за над 500 автомобила, които планираше да изгради в района на ул. "Оборище" и Народното събрание. Проектантът Пантелеев е решил паркирането да остане наземно, а една от причините за това най-вероятно е фактът, че от следващата година депутатите би трябвало да се преместят в бившия партиен дом. Макат отсега да не напълно сигурно, може би тогава ще се премахне и паркингът между БАН и храма, който е запазен за депутатските коли.

Планираните каменни пейки няма да се слагат и от това общината ще спести малко над 30 хил. лв. без ДДС според ценовото предложение на "ПСТ Груп".

И още неизвестни

Дори и сега проектът не е във финалния си вид. Предстои на 3 юни главният архитект Здравков да го представи на гражданите, а после да се събират мнения, от които могат да последват още промени. Смели намеси обаче не са възможни и равносметката е, че дори и след тях зоната, носеща името "Златна София", де факто няма да се промени особено на външен вид, докато в същото време ремонтът ѝ ще бъде наистина златен - над 17 млн. лв.

Дали най-голямата промяна - пешеходната зона до "Раковски", ще бъде припозната като ново място за разходки и почивка, или ще остане поредният сив и гол участък ще зависи от адаптацията на мястото след ремонта и създаването на уютна среда.

Това така и не се случи например, когато бул. "Витоша" беше затворен за коли в частта му при ул. "Алабин", без да се облагороди - и досега минувачите не смеят да влязат в зоната пред Съдебната палата и постоянно се оглеждат от страх да не дойде кола. Просто няколкото големи саксии, сложени за преграда, не са достатъчни, за да премахнат впечатление за булевард. Това, както и неуспехът на "Графа" са само примери, от които София ще трябва да си вземе поука, преди да се хвърли към следващия ремонт.

Какви промени претърпя проектът

- Скулптурата "Ослепените Самуилови воини" и Паметникът на българския опълченец няма да се местят

- Пейките няма да бъдат в тревните площи, а в алейната мрежа около кръглия площад

- Светлинните мачти от 12 и 18 м са заменени с двустранни лампи с "ретро дизайн" с височина 6 и 12 м

- Няма да има каменни пейки

- Въвежда се етапност при изпълнението на проекта

- Паветата от храма до "Раковски" няма да се сменят с гранитни плочи и рязани павета
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eem56664004 avatar :-(
    eem56664004

    Не може ли да намерите друг начин за крадене на пари? МОЛЯ ВИ, спрете тези ремонти!

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 1

    Той ако не се променя, защо да го ремонтират? Пространството е удобно и красиво. Познавайки управлението досега, само могат да го скапят.

    Нередност?
Нов коментар