Вярно или не: Какво се крие зад любимите опорки на Иван Гешев

Какво каза главният прокурор за наказателната политика, закона за разследването му, делата за Nexo и за къщата в Барселона

Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Всеки популист си има любими опорки, с които да внуши на публиката, че я грози опасност, а спасението е само в неговите ръце. Последният блицкриг на главния прокурор Иван Гешев напълно доказва това. С две свои появявания - първо в парламентарната правна комисия, после и в интервю по БНТ, Гешев успя да направи обичайните внушения за политико-мафиотски заговор персонално срещу него. Проблемът е, че голямата част от българското население, която е неизкушена от правната тематика и съдебната реформа, трудно се ориентира кое е истина, кое - лъжа и манипулация.

Гешев: От началото на моя мандат приоритет за мен и за прокуратурата са проблемите на хората, важните за гражданите проблеми, включително трафика на дрога около училищата, телефонните измами, битовата престъпност, организираната престъпност.

Любимата опорка на Гешев, неизменна част от всяко негово изявление е твърдението, че той се интересува единствено от важните проблеми на гражданите и се вълнува само от това, които тревожи българските граждани. Като всеки популист, Гешев непрекъснато говори от името на народа, гражданите, българите - в това отношение той изпреварва с много дори лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов, като това е начин да обяви за маргинални всички други теми.

За повечето хора това признание звучи похвално - главният прокурор мисли за редовия българин. Всъщност, въпросът има две страни. Първата е по какви критерии главният прокурор решава кои са важните проблеми за българските граждани, че да подчини дейността на прокуратурата на тях. И прави впечатление, че той не слага корупцията наред с битовата престъпност и телефонните измами.

По-същественото е, че наказателната политика на една държава се определя от законодателната и изпълнителната власт - чрез законодателството, което сочи кои деяния са престъпления, кои - административни нарушения, кои са с по-висока степен на обществена опасност и следователно за тях се полагат по-високи наказания, с организационни мерки, концепции и програми и т.н. Когато главният прокурор дава да се разбере, че прокуратурата има своя си наказателна политика, това е сериозен проблем сам по себе си, защото "сортирането" на определени престъпления с оглед на определянето на някакви приоритети трябва да става по предварително зададени ясни критерии, оповестени на цялата общественост, и при всички случаи - не еднолично от главния прокурор. Ако главният прокурор е задал някакви приоритети на прокуратурата, това е останало дълбоко неизвестно за обществеността. Не е ясно с какъв акт го е направил и каква юридическа сила има той, какви са последиците от това например за прокурорите, които не се съобразяват с неговите насоки и т.н. Иначе, формално погледнато, прокуратурата не може да действа избирателно, тя е длъжна да прилага закона еднакво и точно за всички граждани и с еднакво усърдие да разследва всички видове престъпления (т.нар. служебно начало).

Гешев: Законопроектът за новия механизъм за разследване на главния прокурор е извънредно законодателство, направен само за Гешев и заместниците му. "Чудя се дали закон за четири човека е привилегия или дискриминация, дали да се гордея, че се прави специален закон за един човек. Това конституцията не го позволява", казва Гешев.

Всъщност законът не е за Гешев, а за институцията главен прокурор, без значение как се казва той. Такъв закон Данаил Кирилов започна да пише още по времето на Цацаров, но го маскира като закон за разследване на "тримата големи", т.е. за трима човека - за да не обиди главния прокурор, независимо кой е той.

И не е вярно, че българското законодателство не познава закони за един или няколко човека. Всеки устройствен закон е на практика за лимитирана група от хора. Членовете на КЗК например са седем, за тях има специален закон, членовете на КПКОНПИ са петима (сега са 4), и за тях има отделни разпоредби, както и за управителния съвет на БНБ, Сметната палата, и всички регулатори. За Конституционния съд, който се състои от 12 съдии, макар в момента да са само десет, има отделен закон, а за президента и вицето му има отделни позиции в много закони. За председателя на Народното събрание и за заместниците му има цяла глава в парламентарния правилник. Отделен закон има за омбудсмана. А в закона за съдебната власт има отделни глави за Висшия съдебен съвет (22 избираеми членове и трима по право), Инспектората към ВСС (един главен инспектор и десет инспектори) и отделни текстове за главния прокурор и двамата председатели на върховните съдилища. Никой досега не е твърдял, че тези закони са извънредни.

Гешев: Законът в този му вид не е механизъм за разследване на главния прокурор, а механизъм за отстраняване и контрол върху съдебната власт в лицето на главния прокурор, председателя на Върховния касационен съд и Върховния административен съд.

Това е нова теза на главния прокурор, която той повтори и потрети както на заседанието на правната комисия, така и в интервюто пред БНТ. Никой не се сети да му поиска пояснение защо пришива председателите на върховните съдилища към себе си и вещае отстраняването им. Може само да се предполага, че Гешев има предвид предложението за нов механизъм за избор и отстраняване на тримата големи - с намалено мнозинство от 13 гласа, вместо 17, както досега. Разликата обаче е, че за председателите на двете върховни съдилища се иска двойно мнозинство - веднъж от гласовете на пленума на съвета и втори път - от съдиите, избрани от съдии, което всъщност е гаранция срещу политически натиск - че няма да бъдат отстранени с гласовете на прокурорите и парламентарната квота.

Гешев: И двете разследвания - по казуса NEXO и за къщата в Барселона, са сложни разследвания за пране на пари с международен елемент, които изискват сериозен професионален и експертен капацитет.

Но по делото "Nexo", което е започнало преди 5 месеца (през септември м.г. според Гешев), вече има четирима обвиняеми, макар че става въпрос за много сложна материя като криптоактивите, по която прокуратурата, както става ясно, не е много в час. Проверката за къщата в Барселона, започнала след съобщение в испанските медии, вече е на повече от три години, а обвинени няма, макар че проследяването на пране на пари чрез покупка на имот е далеч по-лесно от операциите на Nexo, а и испанската полиция свърши доста от работата на българската. Последно по къщата в Барселона се чака поръчка от Кипър, а след това в рамките на месец щяло да има развитие, каза Гешев.

След като политиците, всичките, са недоволни (от действията на прокуратурата, б.р.), това означава, че българската прокуратура си върши работата.

Странна и недоказуема логическа конструкция, много често използвана от главния прокурор Гешев, която в прав текст означава, че българската политическа класа в цялост не желае прокуратурата да си върши работата, което само по себе си трябва да е доказателство, че тя (напук) си я върши. Това превръща всички български политици, включително и тези, които наистина искат реформа на прокуратурата, в лошия играч на терена, а по правило опонентите на прокуратурата трябва да са престъпниците.

To be continued

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 1

    Каскета на Шиши, това се крие...

    Нередност?
Нов коментар