Как могат да бъдат спрени авторитарните клептократи

Западът има още много работа, за да преодолее институционалните дисфункции, провала на регулациите и бюрократичните слабости на трансатлантическата общност

Преди руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г. свързаните с режима на Путин олигарси парадираха с богатството, което заграбиха от своите сънародници. Суперлуксозните яхти като "Дилбар" на Алишер Усманов бяха неизменна част от пейзажа на Френската ривиера.
Преди руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г. свързаните с режима на Путин олигарси парадираха с богатството, което заграбиха от своите сънародници. Суперлуксозните яхти като "Дилбар" на Алишер Усманов бяха неизменна част от пейзажа на Френската ривиера.
Преди руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г. свързаните с режима на Путин олигарси парадираха с богатството, което заграбиха от своите сънародници. Суперлуксозните яхти като "Дилбар" на Алишер Усманов бяха неизменна част от пейзажа на Френската ривиера.
Преди руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г. свързаните с режима на Путин олигарси парадираха с богатството, което заграбиха от своите сънародници. Суперлуксозните яхти като "Дилбар" на Алишер Усманов бяха неизменна част от пейзажа на Френската ривиера.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Франсис Шин, асистент в сферата на изследванията, и Бен Джуда, директор на Европейския център към американския Atlantic Council

Скрита властова мрежа се разкри пред потребителите на интернет в началото на 2022 г. След протестите в Казахстан през януари всеки, използващ сайтове за проследяване на полетите с отворен код, можеше да наблюдава как представители на клептократския елит напускат страната с частни самолети.

Около месец след това руската инвазия в Украйна доведе до нов спектакъл - потребители на социалните медии можеха да проследят суперяхтите на различни олигарси, които прескачаха от пристанище на пристанище, за да избегнат западните санкции. Всичко това осветли един проблем от сферата на националната сигурност - в Евразия и отвъд нея клептократските елити с дълбоки връзки със Запада имаха възможност свободно да се преместят заедно със своите активи, въпреки речите на високопоставени правителствени фигури, санкциите и структурите, които трябваше да ги спрат.

Клептократските режими използват хлабавата и неравномерна регулаторна обстановка в глобалната финансова система, за да скрият нечестно придобитите си активи и за да се намесват в политиката в чужбина, особено в САЩ, Обединеното кралство и ЕС. Те са подпомагани от множество професионалисти в рамките на тези юрисдикции. Колкото по-мощни стават тези сили, толкова повече те подкопават демократичните принципи и върховенството на закона. Освен това международният санкционен режим, наложен на Русия заради инвазията в Украйна, няма големи изгледи за дългосрочен успех, ако глобалната финансова система продължава да отслабва.

Западът има още много работа, за да успее да надделее над авторитарните клептократи, които прекалено дълго процъфтяват заради институционалните дисфункции, провала на регулациите и бюрократичните слабости на трансатлантическата общност. Трябва да преосмислим не само как да се справим с клептокрацията, но също така и как да я дефинираме. Политиците трябва да разберат, че авторитарните режими, заплашващи трансатлантическата сигурност, са тясно свързани с незаконните финансови системи. Оказва се, че нашето разбиране за разпространението на чуждестранната корупция е прекалено ограничено от стереотипите за целите и действия на клептократите.

Западът има още много работа, за да успее да надделее над авторитарните клептократи.

Повечето трансатлантически политици имат предвид първата вълна на клептокрация, която избуя в края на ХХ век. Нейната поява бе свързана с възхода да трансатлантическите офшорни финанси, което доведе до разцвет на корупцията в третия свят.

Корумпираните автократи, произлезли от ерата на Студената война, парадираха с богатството, което заграбиха от своите сънародници. Тези клептократи, много от които продължават и днес да са с широки пръсти, обикновено не използваха корупцията си, за да повлияят на външната политика на САЩ или техните съюзници. Те бяха доволни да прехвърлят своите незаконни придобивки в САЩ, Обединеното кралство и ЕС, където имаше хлабав контрол върху този вид транзакции.

Но това схващане за клептократите е остаряло - този тип клептократски лидери не са изчезнали, но са намалели. Вече не става въпрос просто за клептократи от първата вълна, които да имат достъп до глобалната финансова система. Много от регулаторните "вратички", използвани от тези класически клептократи, или бяха затворени или са в процес на затваряне.

Клептократите от втората вълна използват глобалната финансова система за получаването на стратегически ползи.

Втората вълна на клептокрация, появила се след 2000 г., е по-осъвършенствана, авторитарна и интегрирана в глобалната финансова система, в сравниние със своя предшественик. Клептократите от втората вълна използват глобалната финансова система за получаването на стратегически ползи, вместо само за да крият откраднатите средства. По-точно тази еволюция бе ускорена в Русия на президента Владимир Путин преди февруари 2022 г., като плановете на олигарсите и клептократите бяха подчинени или взаимосвързани с тези на един амбициозен автократ.

Как изглежда тази клептокрация днес?

Магнатът с природни ресурси

Магнатът е приет от глобалната финансова система и е разпознат като легитимен бизнесмен, тъй като осигурява постоянен източник от изкопаеми горива за САЩ и техните партньори. Той гледа на трансатлантическия свят преди всичко като на пазар, но не може да се отдели прекалено от лоялността към режима в страната, от която извлича природните ресурси. В резултат този клептократ има силна връзка с режима, който толерира неговите криминални практики. Тези магнати често даряват част от приходите си на лидерската фигура. Няколко руски олигарха изглежда, че влизат в този модел - например Генадий Тимченко, ако голяма част от обвиненията срещу него се окажат истина.

Тези магнати често даряват част от приходите си на лидерската фигура.

Частната корпорация, подчинена на авторитарните цели

Частните корпорации могат да бъдат вектор на подкрепяната от държавата корупция, особено ако страната се контролира от еднопартиен авторитарен режим, който е в конфликт със САЩ, техните съюзници и либералния международен ред. Американските правителствени представители остават подозрителни към връзките на една частна корпорация с Китайската комунистическа партия, въпреки че тя официално е частна. Британско парламентарно разследване на потенциалните рискове от китайските технологични компании посочва, че дори да не са директно ръководени от комунистическата партия, те поддържат много силни връзки с нея, включително получаването на финансиране от милиарди долари от китайското правителство.

Западните помагачи

Уважаван традиционен демократичен политик беше лидер на основна група в Парламентарната асамблея на Съвета на Европа. В тази си роля той повлия на други членове на асамблеята да отхвърлят резолюция, основаваща се на доклад на Съвета на Европа, осъждащ нарушенията на човешките права в Азербайджан. По-късно обаче стана ясно, че неговите действия са се основавали на екстравагантни подкупи от режима в Азербайджан.

Тези случаи на клептокрация от втората вълна показват защо, въпреки десетилетие на трансатлантически антикорупционен активизъм и наложени санкции върху Кремъл, клептократите все още печелят, а техните цели еволюират.

Централни както за провала на трансатлантическите регулации, така и за стратегиите на клептократите от втората вълна са хронично слабо регулираните финансови индустрии - частните инвестиционни фирми, дилърите на изкуство, агентите по недвижими имоти и тези, които осигуряват луксозни стоки. Глобалната търговия с изкуство се оценява на 65 млрд. долара през 2021 г., като САЩ, Обединеното кралство и ЕС съставляват поне 70% от световните продажби.

Към 2020 г. общата стойност на активите, управлявани от глобалната частна инвестиционна индустрия, се изчислява на 115 трлн. долара, като 89 трлн. долара се намират в САЩ, Обединеното кралство и ЕС. Към 2020 г. глобалната стойност на жилищните недвижими имоти е 258.5 трлн. долара, като Северна Америка и Европа съставляват поне 43% от тази стойност. Пазарът на криптовалути е новост. Той също така е по-малко стабилен от други финансови индустрии, така че неговият относителен размер варира по-драматично.

Какво да се противостои на клепкотрацията от втората вълна

САЩ, Обединеното кралство и ЕС се нуждаят от по-структурирани връзки, за да разработят антикорупционни политики. Предлагаме нов механизъм за трансатлантическата общност, така че да хармонизира своя необходим отговор - Трансатлантически антикорупционен съвет, който да координира антикорупционните мерки в САЩ, Обединеното кралство и ЕС. Той ще свързва техните различни агенции и дирекции, работещи по корупционни въпроси, и ще ги организира в експертни групи, фокусирани върху незаконните финанси, избягването на данъци, придобивката на луксозни стоки и други.

Скорошни случаи на корупция използват липсата на регулаторна координация и на споделяне на финансово разузнаване между трансатлантическите юрисдикции, за да останат незабелязани и да корумпират демократичните и финансовите институции. Трансатлантическият антикорупционен съвет може да работи по затварянето на тези "вратички", но това ще е само началото на една по-голяма трансатлантическа стратегия срещу корупцията.

САЩ, Обединеното кралство и ЕС се нуждаят от по-структурирани връзки, за да разработят антикорупционни политики.

Голяма част от проблемите на ЕС произлизат не толкова от липсата на законодателство, колкото от прилагането на тези политики. Съюзът е изправен пред допълнителни трудности при гарантирането, че всички негови членки са хармонизирали своите мерки срещу прането на пари. ЕС трябва да направи конкретни стъпки:

  • Да увеличи изискванията за частните инвестиционни фирми, управляващи активи на обща стойност под 100 млн. евро;
  • Да приложи изцяло шестата директива срещу прането на пари във всички европейски юрисдикции. Сформирането на служба срещу прането на пари в ЕС ще бъде ключово за хармонизирането на регулациите в съюза;
  • Мерките от шестата директива срещу прането на пари трябва да важат и за отвъдморски автономни територии като Аруба;
  • Да увеличи прилагането на закони, които възпрепятстват разпространението на корупция в чужди територии, особено за случаи, включващи разпространение на корупция в членки на ЕС.

Все още няма коментари
Нов коментар