Франция ще стимулира европейски електромобили с нови изисквания за субсидии

Париж се прицелва срещу Китай, който въведе подобни мерки

Около 40% от стимулите, изплатени във Франция през първото тримесечие на 2023 г., са за електромобили, произведени в Китай
Около 40% от стимулите, изплатени във Франция през първото тримесечие на 2023 г., са за електромобили, произведени в Китай
Около 40% от стимулите, изплатени във Франция през първото тримесечие на 2023 г., са за електромобили, произведени в Китай    ©  Reuters
Около 40% от стимулите, изплатени във Франция през първото тримесечие на 2023 г., са за електромобили, произведени в Китай    ©  Reuters

Франция ще бъде първата страна, която ще въведе нови изисквания за субсидиите за електрически превозни средства, подобни на Закона за намаляване на инфлацията в САЩ (IRA). По този начин правителството ще възнаграждава купувачите на електрически автомобили, произведени в Европа. Париж призовава и други европейски държави да последват примера му.

"Ние ще бъдем първата европейска страна, която ще реформира критериите за отпускане на бонус за автомобили, заяви френският президент Еманюел Макрон. Това е една малка революция, която искаме да пренесем на европейско ниво."

Срещу Китай

Франция се прицелва и срещу Китай, който е въвел подобни мерки. Около 40% от стимулите, изплатени във Франция през първото тримесечие на 2023 г., са за електромобили, произведени в Китай. Целта е субсидиите да се отпускат по "по-целенасочен" начин, за да се засили производството на батерии и електрически автомобили в Европа. В момента производителите на електромобили от САЩ и Китай също се възползват от френските стимули. Tesla наскоро намали цената на своя седан Model 3 и SUV Model Y, за да ги направи допустими, което предизвика критики, че френските данъкоплатци субсидират чуждестранни марки.

"Това не означава, че сме протекционисти, няма да затворим пазара, но не искаме да използваме парите на френските данъкоплатци, за да ускорим неевропейската индустриализация", казва френският президент, цитиран от Reuters.

Франция субсидира закупуването на изцяло електрически автомобил с 5000 евро. Помощта обаче се изплаща само за превозни средства, които струват по-малко от 47 хил. евро и теглото им е под 2.4 тона. Досега в страната не беше от значение от коя държава и от кой производител е субсидираният електромобил.

Според предложението на Макрон кредитът за електрически превозни средства ще бъде запазен за автомобили, които имат нисък въглероден отпечатък, което означава, че те и техните батерии са изградени с устойчива енергия. Това до голяма степен изключва китайските производители на автомобили, които наскоро навлязоха с евтини електрически автомобили, особено MG на SAIC. Електрическият миниавтомобил Spring на румънската компания Dacia, част от групата на Renault, също печели клиенти в Европа. Той обаче се внася от Китай.

Макрон настоява ЕС да въведе подобни мерки в полза на европейското производство на батерии. "Не искам Европа да подкрепя батерии, които не са произведени в Европа, съгласно своето законодателство за батериите, защото нито американците, нито китайците подпомагат батериите, произведени в Европа", аргументира се френският президент.

Как ще изглежда реформираният бонус за електромобили ще бъде определено до края на годината. Емисиите, причинени при производството на електромобил, ще бъдат един от аспектите на бъдещите държавни субсидии. Това означава, че електромобилите от Китай вероятно няма да отговарят на критериите, тъй като 60% от енергията в страната идва от въглища.

Производителите на автомобили, които ги сглобяват в Европа, търсят начини за декарбонизиране на своите производствени и снабдителни вериги преди постигането на целта на ЕС за въглеродна неутралност до 2050 г.

Правителството на Макрон иска да увеличи инвестициите в екотехнологии, за да може Франция да се конкурира с американските компании, подкрепени от Закона за намаляване на инфлацията.

Законопроектът за зелената индустрия ще бъде представен на законодателите във вторник и ще бъде включен в бюджета за 2024 г. Администрацията на Макрон твърди, че той ще генерира 20 млрд. евро инвестиции и ще създаде десетки хиляди работни места.

"Тази финансова рамка трябва да ни помогне да се конкурираме с IRA на американците", заяви Макрон, докато очертаваше мерките за обръщане на дългосрочния индустриален упадък на Франция.