🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Захаро": Във време на инфлация стоим стабилно на пазара с конкурентни цени

Радостин Самаров - управител на сладкарската фирма, пред "Капитал"

Радостин Самаров - управител на сладкарска фирма "Захаро" - Поморие
Радостин Самаров - управител на сладкарска фирма "Захаро" - Поморие
Радостин Самаров - управител на сладкарска фирма "Захаро" - Поморие    ©  Цветелина Белутова
Радостин Самаров - управител на сладкарска фирма "Захаро" - Поморие    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Радостин Самаров е управител на сладкарска фирма "Захаро" - Поморие. Той е магистър по "Счетоводство и контрол" от УНСС - Варна. Започва работа в семейната фирма, като преминава през повечето от етапите на производство и продажби. Този опит му дава познания, компетентност и увереност да управлява успешно фамилния бизнес.

Компанията

Семейната фирма "Захаро" е основана през 1991 г. в Поморие с основна дейност производство на пресни сладкарски изделия. Компанията залага на занаятчийското производство - всички продукти се изработват на ръка от майстори сладкари с опит. Използват се пресни и качествени продукти, технологията на производство не включва замразяване в нито един етап от приготвянето на сладкишите. Компанията има собствен производствен цех и фирмени магазини, както и две кафе-сладкарници в Поморие, пет в Бургас и по една в Слънчев бряг и Несебър. Продава и онлайн. Според данните в Търговския регистър за 2021 г. "Захаро" отчита 4.372 млн. лв. приходи от продажби и 280 хил. лв. нетна печалба. Ръстът на приходите й спрямо година по-рано е над 20% и компанията попада в годишната класация на "Капитал" за най-динамични малки и средни компании "Гепард". Заетите са 93-ма.

Как бе създадена "Захаро", кога и защо започнахте този бизнес?

- Сладкарска фирма "Захаро" е създадена през 1991 г. от моите родители. Тя се роди с голяма доза любов към кулинарията и умерена доза предприемчивост. Тогава започна първата глава от нашата фирмена история. Отворихме врати на малка сладкарска работилница, която скоро се разрасна и много бързо стана популярна в района с вкусните си торти.

Кои са най-важните етапи в развитието на компанията?

- През 1999 г. направихме ремонт в сладкарския цех, закупихме първите нови машини за производство и с това започна втората глава на нашата фирмена история. През 2001 г. отворихме малък сладкарски магазин в Несебър, а през 2004 г. - и магазина в кв. "Лазур" в Бургас. Дойде и 2010 г. с откриването на най-големия ни търговски обект - кафе-сладкарницата ни в Поморие, с която направихме първата крачка в кафетерията. Следващите години бяха много динамични, създадохме успешни сътрудничества, започнахме да продаваме продукцията си в Слънчев бряг, както и в кв. "Меден рудник" и кв. "Славейков" в Бургас.

Но определено решаващ момент в нашата история беше откриването на новата ни производствена база в Поморие през първите дни на 2018 г., с което се постави началото на третата глава в нашата фирмена история. Мога да кажа, че това бе един от най-предизвикателните моменти лично за мен. Създадохме по-добри условия за работа, нова структура, подобрихме мениджмънта, разширихме асортимента на предлаганата продукция, изградихме екип, повечето от членовете на който са дългогодишни наши служители, и пред нас се откриха нови хоризонти.

Какви инвестиции сте направили досега за развитието на "Захаро"?

- Най-голямата ни инвестиция досега е за изграждането на фирмената производствена и административна база. Това беше определено смела крачка за нас, която направихме с два 10-годишни инвестиционни кредита, възползвайки се от услугите на нашата банкова система.

Сега инвестиционните ни намерения са насочени към изграждане на нови търговски обекти в Бургас и областта. През 2021 г. отворихме нов обект в жк "Изгрев" в Бургас, а през миналата 2022 - и в кв. "Възраждане". През тази година ни предстои откриване и на нова кафе-сладкарница в жк "Славейков" в Бургас.

Целта е да направим така, че продукцията ни да стане достъпна за повече клиенти в областта ни. Ще развиваме целенасочено и последователно кафетерията и продажбите на дребно.

В момента изграждаме и фотоволтаична електрическа централа за собствени нужди.

Как оценявате пазара на сладкарски изделия в страната, какво е характерно за него?

- Пазарът на сладкарски изделия в страната е добре развит. Има голямо предлагане на всякакви сладки изкушения. Следваме неизбежно европейските тенденции в сладкарството, но, разбира се, не можем и смятам, че не трябва да се откъсваме от ориенталските традиции в този занаят.

Какво отличава "Захаро" от конкурентите?

- Стремим се да получаваме постоянно обратна връзка от нашите клиенти, за да удовлетворяваме техните потребности. В нашите продукти съдържанието на консерванти и хидрогенирани мазнини е минимално, а голяма част от тях са напълно изчистени от присъствието им. Успяваме да поддържаме добро съотношение между цена и качество на нашите продукти и услуги и смятам, че това е една от основните причини да сме стабилен фактор на пазара вече повече от 30 години.

Какво е бъдещето на занаятчийските продукти като вашите, как те устояват на натиска на индустриалните продукти?

- Културата на хранене, здравословното хранене не означава само умението прилично да седнем на масата и сръчно да си служим с приборите според етикецията, а преди всичко много внимателно да се информираме за качеството и да подбираме храната, която консумираме. Да, "вредни" храни няма, но трябва да знаем, че честата консумация на индустриалните продукти с дълъг срок на годност няма начин да не се отразява негативно на здравословното ни състояние.

Здравословното хранене стана трудно и скъпо удоволствие. Въпреки това отчитаме една положителна, малко закъсняла у нас, тенденция - клиентите да оценяват повече занаятчийското производство. Нужни са обаче повече усилия на хората в бранша за популяризиране на пресните сладкарски изделия.

Смятам, че като клиенти трябва да се научим да ценим повече съдържанието, а не външния вид на храната. Занаятчийското производство е много трудоемко и съответно продуктът, който се произвежда, е с висока себестойност. Големият асортимент в малък тираж, с малък срок на годност прави невъзможно търсенето на алтернативи за автоматизация на производствения процес. И предвид относително ниската покупателна способност в страната, уверявам ви, този бизнес не е толкова "сладък", колкото изглежда. Ценово индустриалните продукти винаги ще стоят по-добре на пазара.

Какви са очакванията ви за финансовите резултати на компанията за 2022 г. - приходи и печалба? Какви цели си поставяте за 2023 г.?

- Щастлив съм, че приходите ни растат постоянно и плавно през последните години. А оптимизацията на разходите е един постоянен във времето процес, който изисква непрекъсната работа. Относно печалбата - всички работим, за да печелим. Но не трябва да забравяме, че всеки вид безпринципна дейност довежда в крайна сметка до банкрут. Печалбата никога не е била самоцел в нашата фирма. Тя е достатъчна, за да се развиваме и да вървим напред с малки крачки. Продуктите, които предлагаме, са с кратък срок на трайност и това не позволява да ги изнасяме навън. Обемите не са големи. Работи се с много хора. Печалбата в нашия занаят е такава, че не предизвиква интерес в големите играчи на пазара за храни. Благодарен съм, че в нашата фирма "няма много маймуни на клона", както се казва. Целта ни е през следващите години да намерим правилния баланс между разходите за инвестиции и увеличението на доходите на служителите във фирмата.

Как се отразява инфлацията върху бизнеса на компанията?

- От една страна, високата инфлация се отразява негативно на всички по веригата "производител - клиент". Разходите за производство се увеличават, оттам - и цените на крайните продукти. От друга страна, реалните доходи на хората намаляват и резултатът е ясен на всички нас. Опитваме се в тази ситуация да стоим стабилно на пазара с много конкурентни цени. Печалбата, както казах, не е приоритет.

Няма да скрия и факта обаче, че в тези условия на висока инфлация и относително ниски нива по ипотечните кредити на практика нашите заеми се обезцениха. Сега съм по-спокоен за финансовото състояние на фирмата отпреди 2-3 години.

Какъв е делът на онлайн поръчките в приходите на компанията и в какъв дял се целите?

- Делът на онлайн поръчките в приходите на компанията за 2022 г. е малък - около 4%. Много от клиентите ни правят своя избор, информирайки се от сайта ни, но малко са тези, които плащат и финализират поръчка онлайн. Причините, смятам, са две - първата е, че търсят специалното отношение на нашите прекрасни продавач-консултантки, и втората е предпочитанието за плащане в брой. Не се и съмнявам обаче, че делът им ще се увеличи до 15-20% в близките години.

Как намирате и задържате хора на работа в "Захаро"?

- Трудно. Но фактът, че нямаме голямо текучество на служители, означава, че се справяме добре. Подборът е тежък процес, отнема ни много ресурс - от пускането на електронната обява до обучението на служителя. Предполагам, че и доброто име на фирмата, което сме създали, ни помага, за да има достатъчен интерес. Проблемът с липса на квалифицирани кадри е навсякъде. В повечето случаи новопостъпилите придобиват умение и квалификация при нас. За жалост не успяваме да си партнираме много успешно с техникумите и специализираните училища и си поставяме за цел да постигнем по-добро съвместно сътрудничество с тях през близките години.

Основна цел на ръководството ни е да оправдаваме максимално очакванията на служителите ни за по-добри доходи и условия на работа. Защото сме напълно наясно, че най-ценният капитал на фирма "Захаро" не са кафе-сладкарниците или машите. Това е екипът на фирма "Захаро", това са всички прекрасни, посветени на работата си колеги, които всеки ден се трудят във фирмата с доверие, преданост и подкрепа.

Какви са предимствата да се прави бизнес в Бургас и региона?

- Зависи от гледната точка. Ако погледнем през очите на средностатистическия европеец - няма много такива. Ниска покупателна способност, демографски срив, липса на производствени предприятия в региона, силно изразен сезонен характер на бизнеса. Всички разчитат на туристите пред летния сезон.

Ако погледнем обаче през очите на средностатистическия видинчанин - Бургас е един прекрасен, уреден град, в който през последните години бяха направени много инвестиции. В този смисъл е свършена добра работа, за която трябва да сме признателни на местните институции. През летния сезон в района се радваме на посещението на голям брой туристи, които в голяма степен осигуряват доволно поминъка на местните жители. И попълват общинските хазни.

Сигурен съм, че сега приоритет на местната власт е привличането на продуктивни инвестиции в региона, в каквото отношение Бургас вече видимо изостава от много други по-малки областни центрове в страната.

Как виждате развитието на "Захаро" в средносрочен план?

- Целта ни е да продължим да правим добри сладкиши, с добри хора, за добри хора и за обществото. Аз мисля, че донякъде успяваме да постигнем всичко това.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА