🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Когато "Бобъра" отстъпи на EASY NORD: Бургас събира боклука си по нов начин

Първият град в страната, който внедри напълно автоматизираната система за боклук, е доволен от нея

Новите контейнери са напълно затворени, което не позволява разпиляването на боклук, а отварянето им се извършва чрез натискане с крак.
Новите контейнери са напълно затворени, което не позволява разпиляването на боклук, а отварянето им се извършва чрез натискане с крак.
Новите контейнери са напълно затворени, което не позволява разпиляването на боклук, а отварянето им се извършва чрез натискане с крак.    ©  Цветелина Белутова
Новите контейнери са напълно затворени, което не позволява разпиляването на боклук, а отварянето им се извършва чрез натискане с крак.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Нова иновативна система за сметосъбиране на територията на община Бургас заменя старите разпилени контейнери.
  • Системата е напълно автоматизирана и е по модел на големите европейски страни.
  • Процесът е ефективен, безопасен, гъвкав и позволява интегрираност, развитие и надграждане.

Затворени контейнери, без разпилян наоколо боклук, никаква миризма, възможност за ползване без докосване с ръка, безшумни камиони и бърз процес по събиране. Това е иновативният начин за събиране на отпадъците в Бургас, който работи, а не е само на хартия или във фаза проект. Системата всъщност е проста, но пък напълно ефективна, а ползите от нея се наблюдават вече няколко години.

Морският град отново е иноватор за България, след като от 2019 година насам използва предложеното от NORD Engineering ноу-хау за почистването на кварталите си, с което придава добър облик на града.

Община Бургас бе първата в страната, която внедри система NORD, като моделът може спокойно да бъде въведен и в други градове по примера на осъществяване на дейността в града край морето. Системата изглежда успешна, а нейното прилагане е с висока степен на ефективност спрямо конвенционалните методи за сметосъбиране.

Внедряването на система NORD намира все по-широко одобрение и подкрепа от страна на гражданите. Смяната на старите, мръсни и постоянно отворени съдове с такива NORD подобрява качеството на живот на хората в града.

Обновяването на системата по събиране на отпадъците не е финансирано по европейски програми или проекти, а със собствени средства на общината от събираемостта на такса смет.

Как се случи

Старите контейнери тип "Бобър" - тези, които са добре познати на бургазлии и всички други ползватели в страната, са малки, нехигиенични и от тях постоянно има изпаднал на земята боклук, защото позволяват капаците им да са отворени денонощно. Това е първият проблем, който община Бургас иска да реши. Освен това металните стари контейнери се пълнят с вода при дъжд, не са устойчиви, податливи са на пожар, лесно може в тях да влязат животни, имат движещи се части, които често се повреждат, а и са податливи на кражби.

Така през 2019 г. община Бургас заедно с дружеството "Нелсен Чистота" ЕООД, което печели обществената поръчка за извършване на услугите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистотата на територията на общината, започва внедряването на изцяло нова функционална и високо автоматизирана система за събиране и извозване на битовите отпадъци.

"Нелсен Чистота" изпълнява дейността по сметосъбиране по петгодишен договор с общината за 64.9 млн. лв. без ДДС.

"Новата система е изцяло базирана на технологията и опита, прилагани от италианската фирма NORD Engineering, която е световен лидер в сметопочистването, и се прилага изключително успешно в редица големи градове като Париж, Барселона, Рио де Жанейро, Флоренция, Севиля, Истанбул и много други", посочиха от община Бургас за "Капитал".

Системата, известна още като EASY NORD, е проектирана да увеличи производителността при събирането на отпадъци, основано на иновативни решения в материално-техническата база, оптимизирана логистика и контрол. Тя включва нов тип съдове за събиране на отпадъци, нови сметоизвозващи машини и специализиран хардуер и софтуер за управление и контрол.

Първите напълно механизирани контейнери биват пилотно поставени най-напред в жр "Меден рудник", жк "Зорница" и жк "Изгрев".

Какво се промени

Подмяната на старите контейнери с нови и интегрирането на системата вече обхваща 100% от локациите за сметосъбиране. Новите контейнери са метални, боядисани с антибактериална боя, която е и негорима. Капакът им е постоянно затворен. Начините да се отвори са чрез педал или ръчно, чрез дръжка, поставена върху него. Така се предотвратява и пълненето с вода при валежи.

Съществено преимущество на новите съдове е наличието на вани в долната част, където генерираният от отпадъците инфилтрат се задържа и не изтича върху настилката, което предполага и запазването на чистотата извън големите кофи.

Освен това контейнерите NORD се отварят с крак чрез педал, монтиран в предната долна част, или ръчно с дръжка, позиционирана на самия капак. При необходимост с цел улеснение на достъпа на хора в неравностойно положение контейнерите могат да се отварят и чрез специално монтиран странично лост. Контейнерите са без колела и могат да бъдат поставяни на тротоара, когато неговата ширина позволява, или върху уличното платно в районите с разрешено паркиране с подходяща посока на отвора.

Едно от най-големите предимства обаче е, че специфичната конструкция на съдовете сериозно увеличава полезния им обем и драстично намалява броя на съдовете спрямо конвенционалния тип контейнери, при което се намалява заетата площ и времето за тяхното обслужване. Така сега има по-малко на брой контейнери, които са значително по-хигиенични от старите, но пък в същото време капацитетът е увеличен с повече от 25% - от 713 куб.м общо до 1015 куб.м.

Така в крайна сметка броят на контейнерите първоначално в трите комплекса, а след това и в останалата част на Бургас е значително намален, като в същото време обемът, който те могат да съхраняват, е по-голям от преди. Това води до улеснение на работата на сметопочистващата фирма.

Всъщност това е и другият значителен плюс на новите контейнери - те се обслужват между 3 и 4 пъти по-бързо от старите тип "Бобър". При извършването на тази дейност всичко е автоматизирано.

"Всички контейнери от типа NORD са снабдени с RFID транспондери, които имат за цел при извозване на съда да идентифицират неговия вид и обем, като в реално време се подава информация към специализиран софтуер за количеството генериран отпадък, датата, часа и местоположението на извозения съд. Всичката тази информация се пази в база данни, която при необходимост може да се използва за различни видове справки", посочиха за "Капитал" от община Бургас.

Целият процес е напълно автоматизиран, защото технологията позволява да се програмират действията на оборудването предварително. Така процесът на обслужване на съдовете спестява време и човешки ресурси.

И камионите

Събирането на отпадъци от контейнерите се извършва от специализирана машина с кран, като захващането, повдигането и изпразването на съда и връщането му на място се управлява единствено от шофьора в кабината посредством конзола и джойстик. Времето за обслужване на един съд, без значение с какъв обем, е съкратено в пъти, като продължителността на един работен цикъл, включващ спирането на автомобила, привеждането му в режим на вдигане на съда, изпразването на контейнера и привеждане на автомобила в транспортен режим, трае около 90 секунди. За сравнение - обслужването на един съд от конвенционалния тип "Бобър" или "Ракла" продължава около 4-5 мин. Маршрутът на движение на сметоизвозващия автомобил е програмиран и се следи на монитор в кабината на шофьора, което не позволява пропускането на отделни съдове.

Количеството отпадъци, което може да извози на един курс специализираният за NORD сметоизвозващ автомобил, е около 11 - 13 т, а броят на обслужените съдове с обеми между 3 и 3.75 куб.м е съответно между 50 и 60 бр.

Системата за сметосъбиране EASY NORD е комплектована с надстройка тип подвижна миялна за вътрешно и външно измиване на съдовете и дезинфекция. При необходимост стандартната надстройка на някои от автомобилите може да бъде свалена и на нейно място да бъде качена миялната, с което бързо и ефективно да бъдат променени функциите на автомобила.

Не на последно място - системата всъщност е и с висока степен на безопасност, тъй като не се налага физическо съприкосновение между оператора на сметосъбирачната машина и контейнерите, всички действия се изпълняват от кабината на автомобила.

Възможността за събиране на контейнерите от двете страни на автомобила дава свободата за позициониране на контейнерите според нуждите на ползвателите от двете страни на улицата, както и отворите за въвеждане на отпадъци са приспособими по форма и цвят (при разделно събиране на отпадъци) на предвиденото използване и на нуждите на ползвателите. "Системата, инсталирана на един автомобил, може да обслужва всички видове контейнери - надземни, подземни, полуподземни, индустриални, както и с вместимост между 2250 и 7000 литра", посочиха от общината.

Развитие и надграждане

Внедрената система позволява и надграждане. Това може да се случи, като поставените съдове могат да се дооборудват с електронна система за лимитиран достъп до обема на контейнер, т.е. контейнерите да са постоянно заключени и непозволяващи достъп на клошари до обема им, както и да могат да се отключват от ползвателите (гражданите, живеещи в съседните сгради) с чип, карта или мобилно приложение на телефона. На следващ етап електронната система за лимитиран достъп би могла да регистрира за всеки ползвател на съда времето на изхвърляне на отпадъците, честотата на ползване и други.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikaz avatar :-|
    Nikaz
    • + 4

    Спомням си една година, ВиК Бургас искаше от ромите да си платят водата. Те излязоха на протест и казаха, че ако ги карат да си плащат водата, ще спрат да събират боклука. Много скоро след това се появиха тези контейнери и вече няма роми, които да събират боклук.

    Нередност?
  • 2
    ixu16675812511148211 avatar :-|
    Valeri Roussinov
    • + 1

    И във Варна има такива. Но някои местни двуноги са напаст - на половината им изкрадоха пружините на капаците и стоят отворени. По една или друга причина, винаги има разпилян боклук наоколо. Шофьорът, естествено, няма как да го събира - без допълнителни чистачи не става.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Хубава реклама сте пуснали, ама клошарите си джобят из кофите както преди. Което няма толкова лошо - нека рециклират.

    И в София сложиха. Няма осезаема промяна. Пластмасовите дръжки се чупят много лесно.

    Нередност?
Нов коментар