🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да заобиколиш Бургас

Предвижда се трафикът на транзитни коли да облекчи морския град от север това лято, а в бъдеще и от юг

Този Великден пътната агенция пусна движението по северния обход на Бургас по платното в посока София.
Този Великден пътната агенция пусна движението по северния обход на Бургас по платното в посока София.
Този Великден пътната агенция пусна движението по северния обход на Бургас по платното в посока София.    ©  Цветелина Белутова
Този Великден пътната агенция пусна движението по северния обход на Бургас по платното в посока София.    ©  Цветелина Белутова
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Северният обход на Бургас е пред пускане и ще облекчи трафика към Слънчев бряг и Варна.
  • Предвижда се реконструкция и удвояване на ул. "Одрин", която свързва центъра на града с пътен възел "Запад".
  • Планиран е голям южен ринг на Бургас, който ще заобикаля града от запад и юг и ще отвежда трафика от АМ "Тракия" към Южното Черноморие.

От десетилетия всеки пътуващ към Южното Черноморие или на север от Бургас се налага задължително да преминава през вътрешността на града. С нарастването използването на лични автомобили за пътуване и липсата на адекватен жп и автобусен транспорт трафикът в морския град се превърна в истинско мъчение за пътуващите и жителите му. Всеки има спомен с многочасов престой в бургаско задръстване насред слънчевия ад през юли или август. През годините местната власт и държавата работят по разтоварването на трафика чрез нови инфраструктурни проекти и облекчение има, но напливът от автомобили е нестихващ. Малко помогна и обходът по улица "Крайезерна", въпреки че трасето е доста удобно.

През тази година ще бъде изцяло открит новият т.нар. северен обход на Бургас, който ще отвежда трафика от автомагистрала (АМ) "Тракия" покрай летището в Сарафово в посока Несебър и Слънчев бряг, без да влиза в града през натовареното кръгово кръстовище на входа му през мола "Бургас плаза" до другото кръгово до гробищния парк. Предвижда се и южен обход, който да заобикаля Бургаското езеро и да се влива в трафика за Южното Черноморие, но този проект е на много ранен етап. През настоящия програмен период на европейските програми се очаква реконструкцията за 25 млн. на важната вътрешноградска улица "Одрин", която пък в бъдеще ще бъде свързана с южния обход.

Северен обход

Точно за Великден тази година пътната агенция обяви, че движението по дългоочаквания северен обход на Бургас в посока София ще бъде пуснато. Така пътуващите от Варна, цялата ивица от Обзор през Свети Влас, Слънчев бряг, Несебър, Равда и Поморие, няма да преминават през областния град, а директно ще се отправят към АМ "Тракия" и от там към вътрешността на страната. Това ще облекчи тегавия пряк път през Каблешково.

Очакванията са пълното пускане на обхода да се случи преди началото на летния сезон тази година. Акт 16 за обекта пък се очаква да се издаде през лятото и да не се стига до ситуацията като при обхода на Поморие. При него над две години пътната отсечка се използва без документация.

Макар замисълът за нея да е още от 2013 г., обществената поръчка за пътната отсечка от 4.7 км за северен обход на Бургас беше публикувана през март 2020 г., когато в България бе разгарът на пандемията от ковид-19. В нея участваха 10 компании, а за победител бе избрано "Пътстрой ВДХ" (с име "Пътстрой Бургас" към онзи момент - бел. ред.), собственост на бизнесмена Велико Желев. Предложената от дружеството цена бе 57 млн. лв. с ДДС, като договорът бе подписан през октомври същата година.

Изграждането му започна през януари 2021 г., а очакванията бяха, че през лято 2022 г. трафикът за летището край Сарафово и Слънчев бряг вече ще е пренасочен по новата отсечка, чиято цел е да отпуши входа на Бургас. Пусковият му срок обаче беше многократно удължаван през изминалата година, като причина за забавянето не бе категорично обявявана.

След стартирането на строителните работи за новия път се появиха мнения на еколози, че защитената зона на Атанасовското езеро, през което преминава част от трасето му, е в опасност. Притесненията им бяха, че за изграждането му РИОСВ - Бургас, не е изготвила оценка за въздействието на околната среда, въпреки че езерото се обитава от редица застрашени видове като видрата, къдроглавия пеликан, розовото фламинго, най-малкия бозайник в света - етруска земеровка (с размера на човешки пръст) и малкия корморан. Наред с това в езерото се добиват сол, луга и лечебна кал.

В началото на тази година от АПИ обясниха за БНР - Бургас, че е взето решение за различни мерки, за да се предотврати негативното въздействие на новопостроения обход върху зоната на Атанасовското езеро.

Ул. "Одрин" и южните обходи

Улица "Одрин" е една от най-натоварените улици от първостепенната улична мрежа на Бургас. Води началото си от кръстовището с ул. "Сан Стефано" при Бургаския свободен университет и е продължение на ул. "Христо Ботев", която чрез прерастването си в ул. "Цар Петър" стига до централната жп гара и автогара "Юг" в центъра на града.

В другата посока ул. "Одрин" преминава през натовареното кръгово кръстовище при "Трапезица" в посока реконструирания преди осем години пътен възел "Запад" над товарната гара. Той от своя страна свързва започващата от кръговото на входа на Бургас ул. "Професор Яким Якимов" с ул. "Крайезерна", която чрез пътен възел "Юг" се влива в бул. "Тодор Александров", поемащ трафика към Южното Черноморие и турската граница при КПП Малко Търново. Това е т.нар. малък ринг на Бургас.

След пътен възел "Запад" ул. "Одрин" продължава в посока кв. "Лозово" и кв. "Долно Езерово", като осъществява връзката им с града и центъра му. Приключва при разклона на "Долно Езерово" и пътя за рафинерията на "Лукойл Нефтохим".

И ако това не е достатъчно, в бъдеще улицата ще има връзка с планирания голям ринг на Бургас. Той ще започва от детелината при новопостроения северен обход на входа на града, ще преминава покрай кварталите "Лозово" и "Долно Езерово", ще заобикаля Бургаското езеро, ще продължава покрай кв. "Горно Езерово", ще излиза при пътя за Средец и ще се влива в също планирания южен обход на кв. "Меден рудник", а от там ще се присъединява в главния път за Южното Черноморие.

Бъдещият южен обход или голям ринг на Бургас все още е в начален стадий, но инж. Чанка Коралска, зам.-кмет "Строителство, инвестиции и регионално развитие" в община Бургас, коментира пред "Капитал Градове", че са "на такъв етап, че връщане няма". Обясни, че работата тече бавно, тъй като бъдещото трасе ще преминава през "зони, които са чувствителни от екологична гледна точка, и сме в процес на тежки съгласувателни процедури с Министерство на околната среда и водите".

И докато големият ринг има все още много път пред себе си, преди да стартира, то за планирана реконструкция на ул. "Одрин" от години има изготвен проект, но общината не може да отдели от бюджета си финансиране за нея. Надеждите и очакванията на местната администрация са през настоящия програмен период 2021 - 2027 г. да се кандидатства и спечели финансиране по някоя от програмните програми, по която да се получи европейско финансиране. Според инж. Коралска "изчислената стойност към днешна дата на проекта е около 25 млн. лв.".

Той включва разширяването на улицата до такава с две платна с по три ленти, локално платно, широко 5.5 м, еднопосочни велоалеи от двете страни, осветление и видеонаблюдение.