🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бронираните машини на IAG тръгват от Бургас

Международната компания на Антон Стефов строи първия си български завод в крайморския град, планира още два в страната

Новата бронирана машина на пехотата "Рила 8х8", която беше показана на изложението "Хемус", също ще се произвежда в новия завод. Той трябва да заработи догодина
Новата бронирана машина на пехотата "Рила 8х8", която беше показана на изложението "Хемус", също ще се произвежда в новия завод. Той трябва да заработи догодина
Новата бронирана машина на пехотата "Рила 8х8", която беше показана на изложението "Хемус", също ще се произвежда в новия завод. Той трябва да заработи догодина    ©  IAG
Новата бронирана машина на пехотата "Рила 8х8", която беше показана на изложението "Хемус", също ще се произвежда в новия завод. Той трябва да заработи догодина    ©  IAG
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • "Интернешънъл арморд груп БГ" ще инвестира 20 млн. лв. в проекта, който ще приключи след около година.
  • Предприятието ще произвежда всички изделия на групата, включително машината за пехотата "Рила 8Х8".
  • В ход е подготовката на фабрики в Пловдив и Благоевград, където ще бъдат вложени общо 50 млн. лв.

Завод за стратегическа продукция, 20 млн. лв. инвестиция и 300 работни места. Това предвижда проектът на International Armored Group (IAG), собственост на българския емигрант Антон Стефов, чието строителство започна наскоро в Бургас. Предприятието ще прави пълната гама бронирани автомобили на международната група, включително новата машина за пехотата "Рила 8Х8". Проектът се изпълнява чрез местното дружество "Интернешънъл арморд груп БГ" и се очаква да бъде завършен след около година.

Междувременно обаче компанията обяви още по-амбициозни цели, като в плановете й влиза изграждането и на други два завода в страната. За локации са избрани Пловдив и Благоевград, където общата инвестиция ще достигне 50 млн. лв.

Made in Bulgaria

Предприятието в Бургас ще бъде разположено в индустриалния парк на града, където "Интернешънъл арморд груп БГ" купи 150 дка парцел. Строителството е възложено на местната компания "Електра". Успоредно с това върви и 6-месечното обучение на служителите от специалистите на групата. "Тъй като това ще бъде най-големият ни завод в света, планираме максимално бързо да заработи в пълен капацитет", казаха от компанията.

Групата IAG, която започва бизнес преди повече от 25 години в Канада, в момента има производствени мощности в САЩ, Обединените арабски емирства и Турция и произвежда над 150 модела бронирани автомобили - тактически превозни средства, бронетранспортьори, за превозване на ценности, линейки и др. Сред най-новите й разработки е машината за пехотата "Рила 8х8", която първо беше представена в Абу Даби, а миналата година беше показана и на изложението "Хемус" в Пловдив. А плановете на компанията са пълната гама да се произвежда и в бургаския завод.

В процес на разработка е и серия защитени от смущения дронове за спасителни, разузнавателни и аварийни отряди, в която участват и други български партньори. От компанията уточниха, че новите разработки също ще се произвеждат в България. В процес на инженерни изчисления са също бронирани платформи - носители на леки артилерийски системи.

На 18 май 2023 г. (четвъртък) ще се проведе събитието "Среща на бизнеса в Бургас и региона". Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темата и участниците.

Над 65% от компонентите на бронираните машини се предвижда да бъдат българско производство. "Вече са проведени разговори и са планирани бъдещо взаимодействие и договорки с партньорски компании", уточниха от дружеството.

От общината определиха проекта като структуроопределящ. "Това ще даде тласък за развитието на града, отваряне на нови работни места и привличане на съпътстващи производства. Затова съвместно с държавата правим всичко възможно да съкратим максимално сроковете за реализиране на проекта", каза кметът на Бургас Димитър Николов при старта на строителството.

Врата към света

Причината компанията да избере Бургас за инвестицията са възможностите за пряк достъп до световните пазари през Черно море. "Градът има пристанище и летище, а за международна компания като нашата е много важно да можем лесно да изнасяме продукцията си в целия свят", посочиха от "Интернешънъл арморд груп БГ".

Проектът беше сертифициран като инвестиция клас А, което ще позволи на компанията да се възползва от различни мерки за държавна подкрепа. Ключов елемент е изграждането на техническата инфраструктура - улица до завода, осветление, видеонаблюдение и дъждовен колектор, което ще бъде финансирано с 3.4 млн. лв. Средствата ще бъдат предоставени на община Бургас, която ще трябва да проведе процедурите и да определи изпълнителя. Държавата се ангажира също да възстанови приблизително 140 хил. лв. от осигурителните вноски на новонаетите работници.

Още две локации

Решението на IAG да се насочи към България е свързано както с възможностите в страната, така и със ситуацията в региона. "Винаги съм смятал, че България е страна с много потенциал", коментира Антон Стефов за "Капитал" и уточни, че страната е преминала много добре през енергийната криза и е в топ 5 в ЕС по ръст на индустриалното производство. "Разбира се, заради войната в Украйна всички държави в света преосмислиха важността от собствена силна военна индустрия, така че заводи в Европа са стратегически добро бизнес решение. Освен това няма нищо по-естествено да искам да разширя производството на IAG именно в моята родна страна", каза Стефов. Според него е крайно време да има иновации в българската отбрана и IAG иска да e част от този процес.

Заради войната в Украйна всички държави в света преосмислиха важността от собствена силна военна индустрия, така че заводи в Европа са стратегически добро бизнес решение. Освен това няма нищо по-естествено да искам да разширя производството на IAG именно в моята родна страна.

Антон Стефов
Антон Стефов

Собственик на IAG

Всичко това стои и зад решението на компанията проектът в Бургас да не е единственият в страната. Още при официалното започване на строителството в средата на март от компанията обявиха планове и за още два завода - в Благоевград и Пловдив. Планираните първоначални инвестиции са по 25 млн. лв. за всеки от тях. "Интернешънъл арморд груп БГ" вече е подала нужните документи в общините и държавните институции и очаква обратна връзка, за да планира следващите етапи.

От IAG признават, че през последните години Пловдив се е развил много, има силна индустриална зона и съответно недостиг на кадри. Този проблем обаче се наблюдава в цял свят. "Това важи особено за висококвалифицираните специалисти, каквито са нашите служители. Точно заради това непрестанно инвестираме в хората", казаха от компанията. От там уточниха, че ще финансират програми за обучение на кадрите на място в заводите на IAG с помощта на чуждестранни специалисти. Подготвя се също стипендиантска програма с университети и механотехникуми. "Освен това ще привлечем и вече подготвени кадри от висшите военни училища", казаха от компанията.

Растящ пазар

Още при обявяване на плановете си да направи завод в Бургас преди около година Антон Стефов коментира за "Капитал", че IAG има интерес към предстоящия търг за модернизация на сухопътните войски, който се очаква да надмине 1.5 млрд. лв. След като в края на 2022 г. Министерството на отбраната изпрати искане за необвързващи оферти до различни компании, за да актуализира бюджета си, от IAG потвърдиха, че са подали необходимите документи.

Евентуален договор в България обаче не е единствената цел на компанията. Това се вижда и от решението й значително да разшири производството си в страната. "Заради войната в Украйна всички държави в света преосмислиха важността от собствена силна военна индустрия. Световният пазар на бронирани машини се очаква да надмине 30.5 млрд. долара до 2024 г., с годишен ръст 5.5%", казаха от дружеството. "Отбраната стана основен приоритет, независимо дали една държава е изправена пред заплаха от война или не. Защото добрата защита е една от най-важните гаранции за превенция на агресията и запазването на мира", добавиха от там.

30.5

млрд. долара се очаква да достигне световният пазар на брониранимашини до 2024 г.
Като цяло от IAG очакват през следващите 10 години тази нарастваща тенденция да се запази. Това обаче ще важи най-вече за компаниите, които продължават да се развиват и да наблягат сериозно върху разработката на нови технологии. "Отбранителната индустрия в самата си същност трябва да бъде много адаптивна и иновативна, за да е релевантна на предизвикателствата", посочиха от компанията.

Групата

International Armored Group (IAG) се определя като един от най-технологично напредналите производители на напълно защитени бронирани автомобили в света. Компанията има над 1000 служители и заводи в САЩ, Обединените арабски емирства и Турция. Сред клиентите са организации на държавно ниво като ООН, НАТО и др.

Автомобилите на IAG се използват за умиротворителни мисии, персонална защита, в банковото дело и нефтената индустрия. Компанията покрива сегменти като тактически превозни средства, бронетранспортьори, автомобили за контрол на безредиците, за превозване на ценности, линейки, бронирани джипове и луксозни седани.

От две години IAG провежда изпитания за сертифициране на бронирани автомобили по стандартите на НАТО и в България, след като получи съгласие от международната лаборатория TNO в Нидерландия за съвместно извършване на някои от тестовете тук. Те се провеждат на полигона до село Змеево.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lip1597054703680811 avatar :-|
    Дамян Мутафов

    На бай Ганьо заводи му дай да строи,а че няма магазини, училища, детски градини това не го интересува.Тази година по завод на човек догодина по два!

    Нередност?
Нов коментар