Теренът на цигарената фабрика в София е продаден за около 20 млн. лв.

Имотът на някога свързваната с Делян Пеевски "София БТ" е купен от фирма на автотърговеца Йордан Бадьоков

Сградата на цигарената фабрика беше съборена още през 2017 г., но така и нищо не беше построено на нейно място
Сградата на цигарената фабрика беше съборена още през 2017 г., но така и нищо не беше построено на нейно място
Сградата на цигарената фабрика беше съборена още през 2017 г., но така и нищо не беше построено на нейно място    ©  Google Earth
Сградата на цигарената фабрика беше съборена още през 2017 г., но така и нищо не беше построено на нейно място    ©  Google Earth
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Имотът от 36 дка на столичния бул. "Цар Борис III" е апортиран в ново дружество и е продаден за около 20 млн. лв.
  • Купувачът е компания на Йордан Бадьоков, мениджър на дилърите на Renault и Nissan, в които е съдружник с основателя на верига болници Михаил Тиков.
  • Собствеността на терена на бившата цигарена фабрика се свързваше с Делян Пеевски, като през 2021 г. заедно с други имоти беше прехвърлена на Деян Калинов, който е работил за Георги Самуилов.

През 2016 г. служители на "София БТ" протестираха срещу затварянето на фабриката. Тяхното недоволство не произведе особен ефект и не само че дейността не беше възобновена, а година по-късно и самата сграда беше съборена. А скоро след това загина и целият приватизиран през 2011 г. "Булгартабак холдинг", който практически се контролираше от депутата от ДПС (и понастоящем неин съпредседател) Делян Пеевски: част от бизнеса беше продадена, друга - затворена, а имуществото - разпарчетосано.

Още през 2017 г. очакванията бяха на мястото на цигарената фабрика да изникне нещо друго, но теренът така и остана пуст. Няколко пъти беше прехвърлен - последно малко преди Пеевски да бъде санкциониран по "Магнитски", когато заедно с други знакови владения на политика като хотел "Берлин" се оказа собственост на Деян Калинов, служител на "Инса ойл" на Георги Самуилов.

Сега има ново движение. През март 2024 г. теренът е апортиран в ново дружество - "ИПИ 1", което дни по-късно е придобито от регистрираната в Пазарджик "Ер Ем Джи". Това е семейна компания на Йордан Бадьоков, чието име е известно най-вече покрай автомобилната търговия. Той е основател на най-големия дистрибутор на Renault и Dacia в България "Еспас ауто", първоначално под името "Траяна ауто". През 2012 г. като мажоритарен собственик с 51% влиза "Еврохолд", а през 2021 г. делът е продаден на "Булфарма" на Михаил Тиков, известен най-вече с болничния си бизнес - "София мед". При тези промени Бадьоков остава изпълнителен директор, а "Ер Ем Джи" притежава 49% от "Еспас ауто", която има почти 110 млн. лв. приходи за 2022 г. "Ер Ем Джи" е собственик и на вносителя и търговец на резервни части Auto 1 с 27 млн. лв. оборот за 2022 г.

Покупка за 20 млн. лв.

В приложения в Търговския регистър договор цената не е посочена. Това, което е видимо от документите, е, че имотът е оценен на 18.6 млн. лв. при апорта му в новосъздаденото дружество "ИПИ 1". Вещите лица на база на аналози в района са преценили, че теренът струва 17.7 млн. лв., а единствената останала сграда - приемна с кафе - е остойностена на 0.85 млн. лв. Тази сума е залегнала и като материален интерес при вписването на апорта в Имотния регистър на 5 март. При ипотеката на имота в полза на Обединена българска банка от 11 март е посочена сума 20 млн. лв., така че е възможно и цената при прехвърлянето да е малко по-висока, като няма яснота дали има и самоучастие. Може обаче и банковият заем да е за малко по-голяма сума, за да се покрият транзакционни разходи.

Въпреки че сделката вече е факт, засега няма яснота какво ще се построи на терена. "Капитал" се свърза с Йордан Бадьоков, който отказа коментар, тъй като още няма конкретни планове. В "Ер Ем Джи" той притежава 34%, но с 30% дял е брат му Димитър, а с 19% - синът му Радомир. Собственик на останалите 17% е адвокат Силвия Русекова, която участва и в други фирми на фамилията.

Терен с въпросителни

При всяко положение имотът, който се намира столичния бул. "Цар Борис III" 134, с неговите над 36 дка площ, е атрактивен. Той е разположен на комуникативна артерия, недалеч от кръстовището с булевардите "Овча купел" и "Тодор Каблешков", от парка в квартала и стадион "Славия", макар и не в непосредствена близост до станция на метрото.

По кадастър имотът се води "за друг вид производствен, складов обект", но това явно е наследеното предназначение от цигарената фабрика и ще бъде променено. По протежението на булеварда има както офис сгради, така и жилищни постройки, така че пред новия собственик стои избор как точно да го развие.

От 2018 г. има заповед на главния архитект Здравко Здравков, с която се разрешава на тогавашния собственик "СФ-БТ" ЕООД изготвяне на изменение на плана за регулация и застрояване, като се предвижда разделяне на парцела на три части - две за озеленяване, а третата "за жилищно строителство, хотел, административна сграда и комплексно обществено обслужване". Теренът попада в зона Смф (Смесена многофункционална устройствена зона), което позволява и високо строителство, като в разрешението е описано застрояване с осем сгради между 8 и 24 етажа, като най-високата достига 72 м, без обаче да има приложени скици и планове. Самата промяна в подробния устройствен план обаче не е вписана в регистъра, така че явно проектът е пропаднал.

Засега не е ясно дали и новият собственик смята да тръгне в същата посока, което би изисквало и доста внушителна инвестиция, или да реализира нещо различно. При първия сценарий логично може да се заподозре, че и тук ще се търси взаимодействие с партньора в автобизнеса Михаил Тиков, който е инвеститор в няколко големи сградни проекта, включително и на друг разчистен терен, свързван в миналото с Делян Пеевски и КТБ - ИПК "Родина". По думите на Бадьоков обаче няма други инвеститори в проекта.

Към момента в регистъра на Столичната община не се открива виза за проектиране, което означава, че каквито и идеи да има за строителство на терена, предвид обичайните срокове за получаване на нужните разрешения, те едва ли ще започнат да се реализират през 2024 г.

Все още няма коментари
Нов коментар