🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За какво ни е "Ергенът": It’s complicated

Романтичното риалити е сеир за едни и шанс за социална революция за други

Ергенът във второто издание на лицензното предаване беше класическият пианист Евгени Генчев
Ергенът във второто издание на лицензното предаване беше класическият пианист Евгени Генчев
Ергенът във второто издание на лицензното предаване беше класическият пианист Евгени Генчев    ©  Асен Великов за bTV
Ергенът във второто издание на лицензното предаване беше класическият пианист Евгени Генчев    ©  Асен Великов за bTV
Темата накратко
  • Форматът, в който жени търсят одобрението на мъжа и зависят от него, е сексистки, смятат наблюдатели.
  • Добрата новина са по-нестандартните героини, които използват ефира, за да разбиват стереотипи и да защитават каузи.
  • Шоуто повдига важни теми, по които българското общество не е свикнало да разговаря.

Два пъти седмично през последните три месеца политическият хаос в България и по света остава на заден план. Изместват го бляскавите рокли, червените рози и острите конфликти на "най-вълнуващото романтично риалити" - "Ергенът". Погледите са приковани в екрана в очакване да видят коя участничка ще бъде поканена на среща и коя ще си тръгне, останала без роза, а след всеки епизод зрителите са готови да обсъждат развитието.

Българският вариант на шоуто се появи през 2022 г., 20 години след първото издание на "Ергенът" в САЩ. През втория му сезон 25 жени се впускат в надпревара за сърцето на класическия пианист Евгени Генчев, изолирани в красиво имение в Бодрум. Предаването проследява техните емоции, планове и стратегии за успех, поставя ги в различни роли - от ученички, през спасителки на плажа до булки, състезаващи се за сватбена фотосесия, и ги въвлича в конфликтни игри.

Наблюдатели смятат формата за сексистки, защото поставя жените в подчинено положение и ги прави зависими от одобрението на мъжа. В същото време вторият сезон на предаването показва и по-нестандартни героини, които използват ефира, за да разбиват стереотипи и да защитават каузи - макар и между коктейлите и романтичните срещи.

Дали обаче риалити като "Ергенът" може да бъде платформа за промяна на културната матрица и предразсъдъците, или "чалгата и простотията" - както казва финалистката Елена - "винаги ще са над нас"?

Всички гледат "Ергенът"

Още с появата си в българския телевизионен ефир "Ергенът" предизвика огромен зрителски интерес. По данни на ГАРБ към 12 май т.г. от началото на втория сезон 27.2% от хората, които гледат телевизия във времевия слот на "Ергенът", избират именно това предаване по bTV - спрямо 22.9% зрители, които гледат "Нова телевизия" (по същото време тя излъчва предаването "Един за друг"). 38% от зрителите на "Ергенът" са мъже, а 62% - жени. През този сезон се наблюдава и нарастване на младежката аудитория на формата, във възрастовата група от 18 до 28 години.

Гледането е съпътствано от допълнителни анализи в различни комуникационни канали като форума BG-Mamma и подкаста "Надкаст". Техните теми и епизоди, посветени на "Ергенът", събират десетки хиляди мнения и преглеждания.

"Капитал" се допита до зрители, които споделят с какво "Ергенът" привлича интереса им. Най-честият отговор е, че епизодите са разтоварващи и забавни - "виновно удоволствие" след дълъг ден и бягство от информационния поток. Но някои виждат в "Ергенът" и "брилянтен социален експеримент", в който да наблюдават действията и реакциите на участничките.

Тихомира Кирова започва да следи предаването на шега, но бързо ѝ става любопитно до какви крайности могат да стигнат жените в имението. Тя споделя, че често се чувства ядосана на някои от тях, "тъй като такива момичета изграждат общественото мнение", но въпреки това продължава да гледа епизодите.

Според друга зрителка за много хора е интересно "да гледат сеир" и да си казват: "Тези момичета се излагат в национален ефир, има и по-зле от нас". Същевременно почитатели на предаването откриват във втория му сезон "по-разнообразни и многопластови жени, а не само стереотипни красавици".

Кристина Димова е в 20-те си години и следи "Ергенът". "Благодарение на него попаднах в женска онлайн общност, в която коментираме предаването в контекста на обществото", казва тя. В тази общност хора с различни професии и интереси обсъждат проблеми като гаслайтинг, нарцисизъм и травми от детството, провокирани от случващото се във формата.

Петко Анчев е на 33 и гледа внимателно и двата сезона на предаването. "Харесва ми, че като популярен продукт "Ергенът" не просто затвърждава едни стереотипи, но се наема да пребори други. В моите очи всеки феномен, който предизвиква широк дебат, е полезен за обществото", казва Петко и добавя, че "Ергенът" е рядко срещан повод българите да разсъждават заедно на тема любов и интимни връзки.

Такива разсъждения, изглежда, са интересни и за най-малките. Каролина е на 9 години и обича да гледа предаването, "защото има красиви жени и интересни конфликти". Приятелките ѝ от училище също го гледат и заедно обсъждат кои участнички харесват и кои - не. "Ергенът" стига и до класната стая, където учителката говори с учениците за вредата от тормоза, който някои участнички във формата упражняват над други.

Защо се записват участничките

С подобна база от зрители "Ергенът" може да се разглежда като платформа за известност и изграждане на бъдещи инфлуенсъри и това вероятно е легитимна мотивация на много от жените, които се записват.

Във втория сезон обаче има и участнички, които се отличават с поведението и мотивите си и са влезли, за да потърсят любов, да защитят кауза или да опровергаят съществуващи предубеждения за жените. Две от тях са Елена Сергова и Пам Велидис.

Елена е авторка и редакторка с опит в различни печатни издания, а сега и със собствен блог. За участие в "Ергенът" тя се записва спонтанно. Нейна приятелка ѝ показва снимка на Евгени, тя го харесва и решава веднага да попълни формуляра.

По това време Елена не е гледала първия сезон, но се запознава с епизодите при подготовката си. "Направи ми впечатление, че в предаването има много човешки истории и дори аз - като цинично подходил зрител - често плаках и се смях", разказва тя пред "Капитал". "Тогава си казах: каквото и да се случи, в крайна сметка ти ще бъдеш инструмент някои хора да осъзнаят нещо за себе си."

В предаването Елена прави впечатление с интелекта си и задълбочените разговори, които води с Евгени. Тя има много общо с друга от участничките - Пам Велидис, която е плюс сайз модел. Пам обича изкуството, книгите и тренировките, а каузата ѝ е позитивното отношение към тялото независимо от външния вид.

"Близки хора ми казаха, че във формат като "Ергенът" никога няма да вземат момиче като мен", разказва Пам пред "Капитал". "Реших да отида точно заради това - да покажа, че мога."

"Исках и момичетата, които са моя размер, да видят модел на действие от жена, която е като тях. Когато усещаш такава подкрепа, ти е по-лесно да се отнесеш здравословно към организма си и да приемеш себе си", добавя тя. В края на предаването Пам вярва, че е успяла да пречупи у много зрители "повърхностното схващане, че един човек е противен заради цифрите, които показва кантарът".

Сексистко предаване ли е "Ергенът"

Присъствието на жени като Елена и Пам в "Ергенът" не отменя неговата изначална концепция, към която има много критики. Според социоложката и феминистка Светла Енчева идеята на подобни предавания е "априори сексистка". "Жените са поставени в положение да се унижават, за да спечелят любовта на един мъж, предпоставяйки, че той трябва да е цел на всички им", казва тя пред "Капитал".

На същото мнение е културологът и медиен експерт Георги Лозанов, за когото форматът е "странен от гледна точка на съвременната защита на женските права". "Ергенът е арбитър, който оценява жената и на базата на това тя гради своето достойнство и самочувствие, а не на база собствената си самоличност. Затова по логиката си "Ергенът" е подценяващо жената предаване", споделя той пред "Капитал".

Концепцията е не по-малко проблематична, когато е обърната и много мъже се надпреварват за вниманието на една жена, както е в американския вариант The Bachelorette. В САЩ и двата формата съществуват вече две десетилетия, но е трудно да се каже, че това ги прави отживелица. "В България през последните години наблюдаваме регрес и връщане към традиционни джендър роли, затова предаването добре отразява актуалния мейнстрийм", казва Светла Енчева.

Нуждата от "хляб и зрелища", на която "Ергенът" отговаря, е постоянна, но също така препраща към антиутопии от типа на "Игрите на глада", казва Цветелина Вътева. Тя е една от създателките на популярната Фейсбук страница "Вайръл стихове за секс и драма", в която често се появяват постове, споменаващи предаването.

В трилогията "Игрите на глада" става въпрос за телевизионно риалити, в което тийнейджъри са принудени от властта да се избиват взаимно, докато не остане един-единствен жив. "От гледна точка на полови и социални роли "Ергенът" е също толкова обиден спрямо жените", смята Вътева. Същевременно, според нея в българското общество има място за формати от този тип. "По-добре задоволяването на нуждата от зрелища да се случва по телевизията, отколкото през далеч по-драматични изяви."

Другата авторка на "Вайръл стихове" Антония Антонова е на мнение, че "Ергенът" не се отразява особено върху вече изградените представи на хората за мястото на жената в обществото. "Ако все пак се отразява, то може би затвърждава ролята на жената като второстепенна - мъжът е един, жените са много. Без тая и тая жена може, животът си върви, без мъжа - не."

Елена Сергова не смята, че шоуто принизява жените, макар да се определя като феминистка. "Мисля, че то разкрива много пъстра палитра от женски архетипи и показва образа на съвременната жена", казва тя. "Самото предаване не е деградивно, но са деградивни някои от хората, които участват в него."

На същото мнение е и Пам, която отначало е скептична към формата, но впоследствие вижда в него възможности да преобърне определени нагласи. "Може за някого да изглежда сексистко и "евтино", но ако ти не се държиш по този начин, никой не може да те вкара в тази граница."

Как едно риалити формира убеждения

Според психоложката Маргарита Бакрачева всеки формат от типа на "Ергенът" излъчва социални норми, които формират и затвърждават представите на хората за това, какво е правилно и какво - не.

Сред основните теми, които се открояват през втория сезон, е проблемът с дискриминацията и тормоза, който според Светла Енчева се развива "съвсем по ученически". Това се вижда в отношението и обидите на участнички като Габи и Елисавета към Пам заради нейния външен вид.

Това отношение е осъдено от самия Евгени. В епизода, в който конфликтът между Елисавета и Пам достига връхната си точка и Елисавета е отстранена от предаването, Евгени държи реч, в която се обявява за "категорични бариери срещу всяка форма на потисничество".

"Много хора ми писаха как това ги е накарало да се замислят", разказва Пам по този повод. "Учителки, които са обсъдили това със свои ученици, майки, които са седнали да говорят с дъщерите си, приятелки, които са отишли и са казали на най-близката си: "Аз не застанах на твоя страна, когато трябваше."

Макар и по-бегло засегнат, проблемът с домашното насилие също се споменава в историите на някои участнички, а поведението на насилник във връзка е определено от Евгени като недопустимо.

"В това предаване се говорят неща, които не сме свикали да виждаме толкова публично", казва Светла Енчева. "Ако ги виждаме, са под формата на статии, репортажи и т.н., които хората могат да възприемат като назидателни. Докато ако това се види посредством личния опит, то изглежда по-живо и истинско. И хората започват да забелязват, че има такива проблеми."

Това е особено важно за най-младите зрители на "Ергенът". Маргарита Бакрачева казва, че в периода на тийнейджърството на дневен ред е изграждането на идентичност и моделите, които се виждат на екрана, често "се копират като част от познавателния процес". "Хората в тази възрастова група виждат кое се показва и приема и се опитват да наподобяват тези характеристики", казва психоложката.

Влиянието върху тях обаче зависи от посланията и тълкуването на родителите и значимите възрастни, допълва Светла Енчева. "Така или иначе, децата и младите хора са изложени на всякакво съдържание. Повече ме притесняват посланията от страна на политици за отношенията между половете и домашното насилие, отколкото това предаване. То става възможно на определен социално-политически и културен фон."

"Ергенът" и преобръщането на стереотипи

В края на излъчването на втория сезон Елена споделя колко много съобщения получава от жени, които ѝ казват, че не са очаквали да видят образ като нейния в това предаване. "Определено се счупва клишето", казва тя. "Усетих, че моят персонаж е някакъв мегафон за гласовете на тези жени и ги овластява."

Много хора се свързват и с Пам, за да споделят, че са се припознали в нейната история или пък са осъзнали, че в миналото са се държали зле с някого и сега са променили отношението си. "Беше огромно изпитание, но си заслужаваше заради дискурса, който се повдигна в обществото", казва тя.

Самият ерген също не е "типичният образ на българина", добавя Елена. "Не е толкова висок, артист е, има по-момчешко излъчване. Това също е интересно - не е лесно да влезеш в праймтайм на национален ефир и да чупиш стереотип след стереотип."

Линията на борба със стереотипите е застъпена и в американските варианти на предаването. Сред мъжете и жените в различните сезони има представители на ЛГБТИ общността, хора със специални потребности, участнички, преживели сексуален тормоз.

За Светла Енчева този елемент е многопластов и "понякога борбата със стереотипите включва налагането на други стереотипи". Пример за това във втория сезон на "Ергенът" е отношението към Валерия, чиято кауза е защитата на животните. В един от епизодите тя отказва да дои кози, защото това противоречи на принципите ѝ, след което Елена я нарича "веган наци". Според социоложката по този начин "несправедливо се стигматизират природозащитниците и веганите".

Освен Пам, Елена и Валерия, според Светла Енчева още една участничка е пример за преодоляване на стереотипи. Става дума за Мони, която "разбива стереотипа, че жените с пластични операции са глупави".

Въпреки че опровергават различни предубеждения, в надпреварата за ергена участничките попадат и в ситуации на самоунижение, добавя Енчева. Разплаканата Елена се оправдава пред Евгени защо не носи колието, което ѝ е подарил, а Валерия е наранена, когато той спира да ѝ пише тайни писма. "Такива гледки според мен са унизителни за всички", казва социоложката.

Според Георги Лозанов присъствието на повече жени със собствена самоличност и позиции не може да превърне "Ергенът" в платформа за преодоляване на стереотипи. "Колкото повече значими и смислени участнички влизат в това предаване, толкова повече легитимират неговия стереотип", казва той. "Ролите са раздадени предварително в йерархия, в която мъжът превъзхожда жената. И колкото и симпатичен да е мъжът, и колкото и стойностни да са жените, йерархията се запазва и дори се усилва допълнително."

"Ако предаването се гледа от човек със супер ограничени разбирания за живота, навярно може да му просветне, че няма нищо лошо да си над 60 килограма и може също да си атрактивна и да изглеждаш добре. Аз обаче съм скептик за тези неща", казва Антония Антонова. В крайна сметка форматът си остава формат и "ти не можеш да си кой знае колко повече от това, което той ти позволява да бъдеш".

Все пак "и на двама души да разбие стереотипите - добре е дошло", добавя създателката на "Вайръл стихове". "Промяната обикновено се случва с малки стъпки."

Маргарита Бакрачева се надява, че замисълът на предаването е поне частично да преодолява социални стереотипи, особено на фона на стандартите за красота и свързаните с тях хранителни разстройства сред младите хора. За тази цел обаче е нужна по-равнопоставена репрезентация на различни жени, вместо да има една или две участнички, които се отличават от другите.

"Това е само едно от семената, които се хвърлят, за да започне някаква трансформация", казва Елена. "Може да не подтикне изведнъж критичната мисъл у масовия зрител, но е хубаво да се случва. Колкото повече счупване на стереотипи има, дори в едно предаване, което много хора смятат за сексистко - толкова по-добре."

"Така караме хората да се замислят къде се намират самите те - дали искат да са справедливи, или искат да са ограничени", добавя Пам. "Това риалити определено е много добра платформа за промяна на общественото мнение."

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daskal1 avatar :-P
    daskal1
    • - 1

    Тъпо българско копие на изложението на плът от американските сериали.

    Нередност?
  • 2
    bvelkova avatar :-@
    Borislava Velkova

    Пореден, доста ярък случай, в който щом на сцената излязат самозваните умни и красиви, оценката за действието си сменя знака. Както разни ретро интелектуалци си риклеймват патриотизма от лошите патриоти, както в наградения с Букър роман правилните хора имат право на носталгия по миналото, както безвкусни гледки от прайда се сдобиват със стил и слаби филми - със стойност, така и момичета "с каузи" явно вдигат класата на "Ергенът". Тотална и повсеместна замяна на ценност с източник.

    Нередност?
  • 3
    bajhuj avatar :-P
    Николай Колев

    Два пъти седмично през последните три месеца политическият хаос в Б"ългария и по света остава на заден план. Изместват го бляскавите рокли, червените рози и острите конфликти на "най-вълнуващото романтично риалити" - "Ергенът". Погледите са приковани в екрана в очакване да видят коя участничка ще бъде поканена на среща и коя ще си тръгне, останала без роза, а след всеки епизод зрителите са готови да обсъждат развитието."

    Сериозно? 😂

    Нередност?
Нов коментар