🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Титан", който наложи модата с фитнес площадките на открито

Бургаската фирма с 20-годишна история е единственият производител в България

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От нулата, с жълти стотинки, в семейния гараж - така изглежда началото на бургаската "Титан Инженеринг" за производството на фитнес оборудване и тренировъчни площадки на открито. Днес компанията изнася в десетки държави на няколко континента: Австралия, САЩ, Мароко, Германия, Австрия, Швейцария, Норвегия, Италия, Кипър и др. "Титан Инженеринг" са единственият производител на фитнес площадки в България и техни изделия могат да се видят в почти всички български общини.

Фирмата е създадена от Иво Иванов и съпругата му Йовка Иванова преди точно 20 години. "Двамата сме си един на друг подкрепа", казва Йовка, която застава зад идеята на съпруга си преди повече от две десетилетия. Той тренира любителски и решава да направи зала в семейния гараж с проектирани от него уреди. "Залата и уредите много се харесваха. Направихме ги сами - със закупени от нас материали и с помощта на баща му, който е инженер и даде основата на чертежите", разказва тя.

"Много хора харесаха уредите и предлагаха да ги купят. В крайна сметка тези, които направихме за нашата зала, отидоха във фитнес зала в гр. Раковски. Оттам се роди идеята да продължим с производството. Началото беше с два флекса, с роднини, които помагаха за металообработката. Малко по-малко се натрупаха чертежи за отделни уреди и създадохме цяла линия."

Кризи и адаптация

Началото е през 2003 г., а до 2007 г. - първата голяма криза за компанията, тя вече има няколко цеха, 30 - 40 служители и две линии - нисък и висок ценови клас. В периода на кризата оборотите падат, Йовка Иванова забременява и ражда първото си дете, налага й се да се върне към предишната си професия на фризьор, за да помага със сметките. "Но тогава продавахме основно на българския пазар, не изнасяхме все още", казва тя.

В периода около кризата се случва още едно значимо събитие - "Титан Инженеринг" правят първата си фитнес площадка - в двора на ПМГ - Бургас. Компанията отива с уредите за външна употреба на изложение в Германия и те се превръщат в тяхната ракета носител. "През 2011 г. все още никой не правеше стрийт фитнес. Ние бяхме първите. Естествено, следващата година вече имаше не една, а две, три, пет фирми. Станаха много и всяка година стават все повече."

След появата на първата фитнес площадка в Бургас много общини решават, че и те искат подобни. Йовка Иванова пояснява, че компанията не участва директно в обществени поръчки, а има ролята на подизпълнители: "Предпочитаме да доставим уредите и да не се занимаваме с търгове, сложно е." Успехът на фитнес площадките на "Титан" с характерните за бранда цветове черно и зелено си личи и по оборотите, които нарастват петкратно в периода 2013-2014 г. - до около 1.5 млн. лв. "Над десет години по-късно модата им утихва и ще излезе нова", казва Йовка.

Затова и семейство Иванови не спират да се развиват и да се адаптират към кризите и новите тенденции. По време на ковид пандемията например, когато фитнес залите и хотелите са затворени, производството е пренастроено към нова линия за фитнес в домашни условия - по-малки, компактни и леки уреди, които веднага се харесват. Благодарение на тях "Титан" запазват служителите си. Още преди ковид кризата пък се ражда най-успешната им линия професионални фитнес уреди THD (Titan Heavy Duty).

"Тази линия е вдъхновена от Lamborghini - ръбатите ъгли, завъртането на профила по нестандартен начин, здравината. При нас всеки детайл има някакво значение, всеки елемент", посочва Йовка Иванова и добавя, че "Титан" се откроява от конкуренцията - най-вече на евтините стоки от Китай, по качеството и дизайна: "Не правим компромис с качеството. Когато отидем на изложение, нашите мебели се открояват. Другите масово копират гигантите в бранша - Gym80 и TechnoGym, което ги прави стандартни и безлични", казва Иванова и допълва: "Когато имаш един качествен продукт и идея зад този продукт, нещата се случват. Когато копираш, си като всички останали."

Поддържането на високо качество е сложна задача - заради материалите и липсата на кадри. "Със съжаление трябва да признаем, че вносните материали са по-качествени, но не можем да си позволим да поддържаме големи наличности", посочва Йовка. Тя си спомня и период от изминалата година, в който цената на материалите сутринта е една, следобед друга; разходите за ток се увеличават с 50%; както и аномалии от рода на шперплат, който е по-скъп от масивната дървесина. "Миналата година беше много, много трудна", казва тя. Помага им това, че са затворили цикъла: "От разкроя на уредите, през заваряването, шлайфането, праховото боядисване - абсолютно всичко се случва при нас, няма нищо, което отдаваме на външни изпълнители." Друго предизвикателство е човешкият фактор: "В тази сфера не излизат кадри - няма заварчици, няма стругари. Сложно е."

Нови направления

Преди 4 години Йовка и Иво Иванови решават да отделят дървообработването в отделно дружество - "Титан Арт". Идеята се ражда от нуждата: "Трябваше да правим шведски стени и платформи за щангисти. Купувахме паркети от разни фирми от Бургаския регион, които не отговаряха на качеството, което искаме. Затова решихме да си набавяме дървесина - българска от горското стопанство, и маслина - внос от Гърция и Италия, и там да затворим кръга." След като правят собствен склад за дървесина и се усъвършенстват в обработването, Иванови решават да направят и собствена линия мебели - маси и столове от масивна дървесина. "Мебелите не са по стандарт, дизайнерски са, отново с много високо качество, за хора, които могат да си ги позволят. Тук все още прохождаме и произвеждаме само за българския пазар, не изнасяме", казва съоснователката на "Титан"

В новото дружество за мебели от дърво са инвестирани около 2 млн. лв. за две години. Още поне 3 млн. лв. собствени средства, както и финансиране по линия на европейските програми и Българската банка за развитие са вложени в машини и оборудване. "Титан" е в очакване на най-новата си инвестиция - тръбен лазер, който ще намали енергийното потребление и ще вдигне производителността.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gsi251156175 avatar :-|
    georgi vladimirov
    • + 2

    Браво успех!

    Нередност?
Нов коментар