(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

През март тежкотоварните автомобили вече трябваше да плащат тол такси, но той премина по-скоро като гратисен период
През март тежкотоварните автомобили вече трябваше да плащат тол такси, но той премина по-скоро като гратисен период
През март тежкотоварните автомобили вече трябваше да плащат тол такси, но той премина по-скоро като гратисен период    ©  Цветелина Белутова
През март тежкотоварните автомобили вече трябваше да плащат тол такси, но той премина по-скоро като гратисен период    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От 1 март тол системата за таксуване на тежкотоварни автомобили заработи на теория.
  • На практика обаче този месец е почти изгубен и организацията продължава.
  • Приходите за тази година ще са по-ниски основно заради по-слабия трафик на автобуси и камиони заради кризата с коронавируса и неплащалите превозвачи през гратисния период.

В хаоса на извънредното положение една доста голяма и значима държавна реформа някак остана на заден план - въвеждането на тол таксуване за тежкотоварния трафик. Самите превозвачи подчертават, че епидемията от коронавирус и блокадите имат далеч по-голямо значение за тях в момента. Все пак обаче системата официално започна да работи на 1 март след няколко отлагания заради лошата организация на държавата, но и до днес успехът й е спорен, тъй като контролът за плащане на тол такси беше сравнително слаб.

Целта на тол системата е да се осигурят повече приходи за ремонт и реконструкция на пътната инфраструктура чрез по-справедлив модел. Предвидената за 2020 г. сума от 450 млн. лв. обаче се стопява постепенно по ред причини.

На пътя - мила полиция, малко камиони

"Нямаше как тол системата да заработи гладко и ние го осъзнаваме", каза пред "Капитал" Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на превозвачите. Той уточни, че добрата новина е започналото оборудване на тежкотоварните превозни средства с бордови устройства или GPS тракери. Ироничното е, че активното оборудване започна чак след официалния старт на системата на 1 март. Тогава проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), обяви, че 13 500 бордови устройства са активирани. На 28 март оборудваните превозни средства вече са почти 30 хиляди. По неофициална информация обаче общият брой на тежкотоварните камиони и автобуси в страната е 150 хил., което означава, че ако се върви с това темпо, оборудването може да продължи още половин година. Теоретично АПИ постави срок превозвачите да оборудват всички автомобили до 13 април, но в настоящия контекст това изглежда малко вероятно да се случи.

От пътната агенция уточниха, че камерите на стационарните рамки работят. Информацията от тях може да се използва от МВР, НАП, Агенция "Митници", Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация". Ако камерите работят, тогава би трябвало да се засичат всички нарушители. В момента обаче е ясно, че за транспортния бранш върви нещо като гратисен период - ако те спрат, ще си платиш.

"Санкции се налагат при многократно констатирани откази на потребители на платената пътна мрежа да изпълнят задълженията си съгласно закона за пътищата", обясниха от АПИ за "Капитал". Освен това на практика тол полицията, част от Националното тол управление, почти не глобява. "Тя е добронамерена, кара нередовните шофьори да си закупят маршрутни карти", казва източник на "Капитал". Именно маршрутните карти, при които се въвеждат данните на автомобила, начална точка и дестинация, а системата подава трасето, по което трябва да се мине, са най-работещият начин за таксуване.

За жълти стотинки през март

Заради всичко това хора от бранша коментират, че ако АПИ беше продължила да ги таксува с винетки и през март, може би щеше да събере повече пари. Към момента няма публична информация колко пари е получила държавата от тол такси през март. "Анализ на приходите от тол такси ще бъде направен след приключването на поне един цял месец от въвеждането им", съобщиха от Националното тол управление. По прогнози годишният приход от тол такси с настоящите ниски ставки трябва да е 450 млн. лв., или 37.5 млн. лв. на месец. Както стана ясно обаче, вероятно е превозвачите да са се възползвали от занижения контрол и сумата за март да е по-ниска.

В момента тол таксуването се случва с посредници - т.нар. Национални доставчици на услуги (НДУ), като на практика работят две фирми, "Интелигентни трафик системи" (ИТС) и "Конкорд смарт инфраструктура". Те събират таксите срещу комисиона - 7% от цената на тола и електронните винетки. По данни на "Капитал" за 2019 г. например "Интелигентни трафик системи" държат 72% от пазара на винетки, а "Конкорд смарт инфраструктура" са продали близо 1%, като обаче те започнаха работа чак през август. Ако тази година продажбите на тол такси са подобни, държавата ще държи комисиона на 73% от тол таксите, или над 22 млн. лв.

Добрата новина тук е, че през март 76% от маршрутните карти са продадени от държавата и за тях ще се събере пълната сума. Лошата е, че и този бизнес може леко да спадне. Вече и "Интелигентни трафик системи" предлага маршрутни карти през мрежата на А1 и в бензиностанции OMV, които са им партньор. Според списъка на държавните терминали за самотаксуване 43 от общо 500 са на бензиностанции от тази верига. "Както при продажбата на електронни винетки, така и при продажбата на маршрутни карти в търговските обекти на нашите партньори паралелно се извършва продажба на електронни винетки и маршрутни карти както през терминалите на АПИ, така и на каса от служители на партньорите на ИТС", обясниха от ИТС. Това значи, че държавата ще се конкурира с частния си подизпълнител, на когото плаща за същото, и то в рамките на разстояние от 2-3 метра.

Машинки - бавно, но славно

От своя страна националните доставчици на услуги сключват договори с подизпълнители или "доставчици на декларирани данни" (ДДД), които са GPS операторите, работили с транспортния бранш и досега. Всички по веригата трябва да са свързани технически, а превозвачите да се оборудват с бордови устройства (и двете НДУ предлагат такива на Kapsch, които изградиха тол системата) или да използват GPS тракерите, които така или иначе използват, за да подават данни за движението си и на база на тях да бъдат таксувани.

Преди старта на тол системата се разрази скандал между транспортния бранш, GPS фирмите и активно работещия НДУ "Интелигентни трафик системи", тъй като последният беше поставил останалите играчи в, меко казано, неизгодна позиция. Компанията искаше освен 7% комисиона от държавата да събира и месечна такса обслужване от превозвачите. Отделно искаше GPS фирмите да подписват неизгодни договори и да плащат високи банкови гаранции. Впоследствие се намеси премиерът Бойко Борисов и таксата за обслужване отпадна. Освен това другият НДУ - "Конкорд смарт инфраструктура", вече излиза на пазара и има намек за конкуренция.

"А1 България" са подизпълнител на ИТС и отговориха на "Капитал", че са оборудвали 15 хил. превозни средства, т.е. около половината "тол" пазар досега е преминал през мобилния оператор. "По наши данни бордовите устройства и маршрутните карти, които ние предлагаме на компаниите и индивидуалните собственици на тежкотоварни автомобили, безпроблемно подават данни за тол таксуване, a системата между двете организации работи нормално", обясниха те.

Според регистъра на АПИ има 19 регистрирани GPS фирми, като не всички имат договор с някой НДУ, а вероятно съвсем малка част от тях работят реално, сочи проверка на "Капитал". Освен с А1 "Интелигентни трафик системи" работят още само с "Тол БГ".

Оказва се, че на другите GPS компании е предложено да станат подизпълнител на "Тол БГ", а не да сключват договор с "Интелигентни трафик системи". Това обаче не е в техен интерес, тъй като така и техните приходи стават по-малко, защото са по-надолу във веригата.

"Имаме договор с "Тол БГ", който не е национален доставчик, а ДДД. Реално няма възможност за връзка към НДУ и ни казаха да се вържем към "Тол БГ". Още се извършват тестове. Имам споразумение за конфиденциалност и не мога да ви кажа повече", отговори писмено Мирослав Иванов, управител на "Джи Пи Ес сървисиз". "Тол БГ" е дружество, създадено през октомври 2018 г. Фирмата е собственост на Венцислав Маринов, който притежава бизнеса "Тахо Венци".

"Имаме подписани договори с повече от един ДДД и преговорите продължават с други", каза пред "Капитал" Кирил Георгиев, изпълнителен директор на "Конкорд смарт инфраструктура", като не пожела да коментира в подробности. По информация на "Капитал" те работят с "Локатор БГ" и "Иком" засега. Драгомир Божков, оперативен директор на "Иком", обясни за "Капитал", че предоставят безплатно услугата си на своите досегашни клиенти с активни GPS устройства в автомобилите, както и тези на Vivacom.

Кога целият пазар ще се разпредели и всички автомобили ще се оборудват не е ясно както заради хаоса при самата организация, така и заради извънредното положение, в което се намира държавата. Различни източници - от транспортния бранш и от GPS фирмите, които работят с тях, прогнозират, че ще са нужни месеци, докато системата обхване всички и започне да работи на пълни обороти. Из бранша обаче все още стои един въпрос - ще издържи ли системата, когато всички превозни средства се свържат с нея.