Едва половината от завършилите основно образование завършват и средно

Ниският дял на завършилите средно образование показва и много ниската финансова ефективност на системата и вложения публичен ресурс в нея

Истинската битка е за връщането и задържането на отпадналите ученици и подобряване на резултатите им.
Истинската битка е за връщането и задържането на отпадналите ученици и подобряване на резултатите им.
Истинската битка е за връщането и задържането на отпадналите ученици и подобряване на резултатите им.    ©  Велко Ангелов
Истинската битка е за връщането и задържането на отпадналите ученици и подобряване на резултатите им.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Петя Георгиева в коментар за седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика

Преди няколко дни бяха публикувани данните на НСИ за образованието в България за 2022 г. и статистиката продължава да бъде тревожна. Завършилите средно образование ученици са намалели с близо 5.5 хиляди в сравнение с предходната година, като това намаление не може да се обясни единствено с демографски процеси. Значително е намалението на завършилите средно образование в професионалните училища; малко от учениците, завършили основно образование, са завършили средно.

Освен да останат в училище и да посещават учебни занятия за всички години до 12-и клас, накрая учениците трябва и да получат по предвидения ред образователната степен. Ако проследим учениците, които през 2018 г. са завършили основно образование (71.9 хиляди), ще видим, че пет години по-късно около половината от тях (36.4 хиляди) получават диплома за завършено средно образование. Само този факт е достатъчен, за да направим различни изводи за системата, без дори да подхващаме темата за качеството на образованието:

- Демографията е негативна, но тя не обяснява къде са "изчезнали" близо половината ученици в средните училища. Демографското намаление на населението в съответната възраст е от порядъка на средно 2.5-3% годишно.

- Данните показват, че отпадането на учениците в размер на около 10% годишно е наистина реалистично и се запазва и в горния курс. Отпадането, разбира се, има различни обяснения - децата отпадат от училище не само поради слаби резултати и нежелание да продължават обучението си, но и поради емиграция, болест и др. Въпреки това обаче натрупването на отпадане на ученици във всяка година от обучението е твърде голямо и адресирането му трябва да се превърне в централна политика.

- Дори и връщането на част от отпадналите ученици в училище е само една страна на монетата. То е само отправната точка, от която започва истинската битка на задържането им в училище, подобряване на резултатите им и в крайна сметка постигането на крайната цел - успешно завършване на образователната степен. Много път има да извърви образователната политика в България, за да постигне тази цел, а не виждаме специфични мерки в тази посока.

- Успешното завършване на средно образование следва да е цел не само за върнатите в училище деца, но и за тези, които присъстват в системата, но по някаква причина не успяват да издържат зрелостните изпити и да получат диплома за средно образование. Почти всяка година наблюдаваме дела на слабите оценки на матурата по български език и литература, като през 2022 г. той беше 17% (отчитайки промяната в методологията на оценяване на матурите през тази година).

- Сравнително ниският дял на завършилите средно образование спрямо завършилите основно показва и много ниската финансова ефективност на системата и вложения публичен ресурс в нея.

Защо е обществено важно колкото може повече ученици да завършват успешно поне средно образование?

Макар и очевидно, ще повторим отново ползите от образованието, без да ги изчерпваме:

  • Населението с поне средно образование е изложено на много по-нисък риск от изпадане в социална изолация и бедност, както можем да видим в данните на изследването на доходите на домакинствата и условията на живот (EU-SILC)
  • Безработицата намалява с увеличаване на образователната степен.
  • По-високото образование се свързва с успехи и в останалите сфери на личен и обществен живот - по-ниска престъпност, по-високо ниво на здравна култура, по-широки интереси в културната сфера, по-добри родителски практики и много други.
  • Наличието на средно образование е задължително условие за завършване след това на висше образование.

В заключение ще отбележим, че колкото и да се опитваме да се съсредоточим върху безспорно важните въпроси за качеството на образованието, остава нерешен проблемът, че и идеалната система е безсмислена, ако просто липсват ученици.

Все още няма коментари
Нов коментар