Самолет за радиолокационно разузнаване А-50 "Бериев"
Самолет за радиолокационно разузнаване А-50 "Бериев"    ©  (cc) Министерство на отбраната на Руската Федерация

Войната в Украйна | Нов удар за Путин – Русия губи два самолета, включително летящ команден пункт A-50 за 330 млн. долара

Ако свалянето на суперскъпия руски AWACS се потвърди, това ще е най-успешната атака на Киев срещу руската авиация от началото на войната

Самолет за радиолокационно разузнаване А-50 "Бериев"    ©  (cc) Министерство на отбраната на Руската Федерация
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Украйна обяви, че е свалила руски суперценен самолет за радиолокационно разузнаване А-50 "Бериев" на стойност над 300 млн. долара, както и въздушен команден пункт Ил-22, което се превръща в може би най-успешната й атака срещу руската авиация от началото на инвазията на Кремъл. Първоначално украински и руски Telegram канали съобщиха, че руски шпионски А-50 е бил свален в Югоизточна Украйна над Азовско море, а въздушният команден център Ил-22М11 е бил ударен близо до село точно над Кримския полуостров.

Според доклад на британското министерство на отбраната от миналия ноември Москва използва самолета A-50, за да набелязва цели за своите ракетни атаки с голям обсег на действие срещу Украйна. На практика този тип самолети са руския еквивалент на натовските летящи командни центрове от типа AWACS.

Тази сутрин военновъздушните сили на Украйна (ВВС) потвърдиха двете попадения в публикация в Telegram. Те написаха: "Минус един вражески самолет за далечно радиолокационно откриване А-50 и един пункт за управление на противника Ил-22. ВВС охраняват небето на Украйна." Главнокомандващият на украинската армия Валерий Залужни също благодари за проведената операция с нарочно съобщение в Telegram. "ВВС на Украйна унищожиха вражески самолет за далечно радиолокационно откриване А-50 и вражески въздушен контролен център Ил-22. Благодарен съм на ВВС за отлично планираната и проведена операция в района на Азовско море", написа генералът. По последна информация удареният Ил-22 все пак е успял да извърши аварийно кацане, но сред екипажа има загинали и ранени. Съдбата на изчезналия А-50 още е обвита в мистерия, но според различни източници руски изтребител Су-30 е забелязал горящи останки на на морската повърхност в района, където той последно е бил засечен.

Това е вторият A-50, който е повреден или унищожен, след като една машина беше атакувана с дронове от беларуски партизански групи миналия февруари, докато беше кацнала на летище в страната. Филипс О'Брайън, базиран във Великобритания военен анализатор, каза, че украинската атака е "може би най-добрият им ден срещу руските самолети досега във войната". Причината е не само, че А-50 служат за направляване на руските въздушни рейдове "на терен" в реално време, но и защото Русия на практика разполага с по-малко от 10 тях (като само половината са в технически изправно състояние) и не е способна да произвежда нови в обозримо бъдеще. Също така дори самата хипотетична опасност руските AWACS-и да бъдат обстрелвани над Азовско море ще принуди Кремъл да ги изтегли още по-назад, което ще ощети сериозно ситуационната осведоменост на окупационната армия.

Други изключително успешни операции на Украйна срещу руските ВВС са скорошното унищожаване на три тежки изтребители-бомбардировачи Су-34 в рамките на един ден над Херсон през декември, както и едновременното ликвидиране на пет бойни самолета и вертолета в рамките на няколко часа над Брянска област в Русия през май миналата година. И в двата случая се предполага, че са използвани щатски ПВО-системи Patriot, тайно развърнати в непосредствена близост до фронтовата линия.

Третата значима операция срещу руската бойна авиация е поразяването на две авиобази с развърнати щурмови хеликоптери през октомври миналата година благодарение на няколкото предоставени щатски оперативно-тактически ракети ATACMS, оборудвани с касетъчни бойни глави. Въпросните боеприпаси за HIMARS имат 160 км. радиус на действие и позволиха обстрел на руски стратегически обекти по самото азовско крайбрежие на окупираните Херсонска и Запорожка области на Украйна. Това принуди генералите на Путин да пребазират щурмовата си авиация в района на Таганрог в "стара" Русия, която украинците са поели ангажимент да не обстрелват с дарено им от запада далекобойно оръжие. Не е ясно обаче дали този ангажимент важи за обстрел на въздушни цели в небето над акваториите на Азовско море и дори над Черно море, които според международното право не се приема за зони под руска юрисдикция и трудно могат да се използват от Кремъл като формални поводи за по-нататъчна ескалация на конфликта.

Въпреки че руските медии и Telegram канали също съобщават за загубата на двата стратегически важни самолета през изминалата нощ, за момента няма независимо потвърждение, че те действително са били свалени от украинските въоръжени сили. Косвените доказателства по-скоро навеждат на мисълта, че е по-вероятно въздушните командни центрове да са жертва на "приятелски огън" от страна на руската противовъздушна отбрана.

На практика самолетите са летели основно над вътрешността на Азовско море, така че вероятно са се намирали много отвъд зоната на действие на украинските зенитно-ракетни установки. На теория те биха могли да са свалени от американски зенитно-ракетни системи Patriot PAC 2 с обхват 160 км, ако са се приближили до северния бряг на водния басейн, или от украински изтребител(и), тайно проникнал(и) дълбоко над окупираните от Русия Херсонска и Запорожка област. На практика обаче подобна мисия би била самоубийствена, освен ако армията на Киев не е успяла да намери сериозни пролуки в руската ПВО или по някакъв начин е успяла да заблуди руската система за разпознаване на самолетите от типа "свой - чужд".

Дори обаче да става дума за жертви на "приятелски огън", това отлично ще послужи за провеждане на информационно-психологическа операция от страна на Киев, която сериозно ще подкопае морала на руските въоръжени сили и на бойната авиация в частност.

Все още няма коментари
Нов коментар