🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Калоян Попов, генерален мениджър за България на американския концерн Pfizer: В Pfizer се стремим да намерим лечение за нелечими до днес болести

Калоян Попов
Калоян Попов
Калоян Попов    ©  Надежда Чипева
Калоян Попов    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През далечната 1849 г. Чарлз Пфайзер и Чарлз Ерхарт стартират компанията, която днес познаваме като Pfizer, компания, която е начело на някои от най-големите промени в медицината и технологиите. В продължение на 175 години Pfizer със своите лекарства и ваксини, оказва изключително влияние върху глобалното здраве, науката и ежедневието на милиони хора по света.

През почти двата века от основаването си, Pfizer открива, разработва и доставя иновативни терапии, които променят живота на пациентитe. Първото революционно откритие през 1849 е антипаразитното лечение. Години по-късно компанията осигурява армията с животоспасяващи продукти, като през Втората световна война Pfizer е най-големият производител на пеницилин.

През XX век медицината навлиза в нова ера с преборването на полиомиелита с оралната ваксина на Pfizer и изобретяването на ключа към изкореняването на едрата шарка. Болестта е изтрита от лицето на земята!

От откриването на иновативни терапии, които лекуват сърдечни заболявания и рак на гърдата, до първата mRNA ваксина срещу COVID-19 Pfizer промени хода на историята.

Профил: КАЛОЯН ПОПОВ е новият генерален мениджър за България на американския концерн Pfizer. Цялата професионална кариера на г-н Попов е преминала във фармацевтичния гигант, в който той е заемал високи глобални, регионални и локални позиции, на които е придобил значим опит в изграждането и управлението на силни и иновативни екипи. Предишната му позиция е старши директор на глобалния маркетинг екип за противогрипните ваксини на Pfizer с отговорности за развитието на пазарите в Северна Америка (САЩ и Канада), Европа, Япония, Азия, Китай и развиващите се пазари. Преди това е бил директор на глобалното договаряне на имунологичното и противовъзпалително портфолио на Pfizer, директор "Онкология и болничен пазар" за България, ръководител на клъстера за България и Румъния в областта на имунологията, регионален бранд мениджър "Онкология" за развиващите се пазари в Европа, Русия, Индия и Турция и др.

Получава бакалавърската си степен по бизнес администрация и маркетинг в University Paris II Panthéon-Assas, а магистърската си в същата дисциплина - в Ecole Supérieure de Gestion. Преминал е допълнително обучение по динамика на преговорите в INSEAD.

Как Pfizer се превърна в лидер и как остана лидер през дългата си 175-годишна история, кои моменти от историята на компанията вдъхновяват поколенията?

С непрекъснати иновации, които спасяват или подобряват живота на пациентите, и с ясен поглед в бъдещето. Компанията никога не е разчитала само на успеха на продуктите, които са на пазара в момента. Да, те са били невероятна иновация, но въпросът винаги е бил кои са следващите стъпки, можем ли да намерим лечение за нелекувани болести, кой ще бъде следващият най-добър медикамент.

Лично за мен са изключително вдъхновяващи две истории - за разработването на иновативна технология за масово производство на пеницилин, с която Pfizer става известен по време на Втората световна война и която спасява милиони хора по света. Но ние сме компания, която не е спирала да разработва иновативни медикаменти през цялата си 175-годишна история и е наистина трудно да отделиш един успех от друг. Втората история, нека не звучи нескромно, но ние спасихме света от COVID пандемията с нашата ваксина, бяха произведени и доставени в рекорден срок милиарди дози ваксини.

Това беше вдъхновяващ момент за всички в компанията, който ни помогна да ускорим машината за разработване на нови медикаменти още повече.

Кои са основните сфери на иновациите в Pfizer?

Ние искаме да обхванем всички непосрещнати здравни нужди и да намерим лекарства за тях. Имаме 6 глобални бизнес направления с нови медикаменти във всяко от тях. Става дума за вътрешни болести, имунология, болнични продукти, основно антибиотици, онкология, редки болести и ваксини, разбира се.

Всяко направление има нови продукти и не мисля, че има фармацевтична компания, която да е готова и да регистрира толкова нови продукти в ЕС, колкото Pfizer. Само в България през тази година сме готови с 9 нови продукта и индикации.

Стремежът ни е да можем да лекуваме и да спасим възможно най-голям брой човешки животи, затова е взето решение да инвестираме в разработването на лекарства за широк кръг заболявания.

Pfizer беше една от фармацевтичните компании, които се отказаха да концентрират в себе си генерично портфолио, дистрибуция, аптеки и се съсредоточиха само върху разработването на иновативни лекарства. Смятате ли, че това е по-печелившата стратегия?

Да, убеден съм. Ние сме една от първите компании, които я имплементираха. Когато имаш едно много голямо портфолио, микс от иновативни, от генерици, от всякакъв род продукти през годините, самият бизнес става много размит и не може да се види ясно колко расте тази компания и какъв е фокусът й. Ние взехме решение да се разделим със старите ни продукти и да се фокусираме изцяло върху иновациите на пазара.

Защо избрахте да оглавите един сравнително малък офис на Pfizer пред глобалната си кариера в компанията?

Представителството в България не е никак малко и работи много добре. Моята нова позиция, от една страна, е различен опит от този, който съм придобил в компанията дотук. Досега съм се занимавал с глобален маркетинг в така наречените основни пазари, а тук нещата до голяма степен зависят от нашите индивидуални и екипни способност. Така че това е една кариерна стъпка, която отдавна исках да направя.

Какво от досегашния си опит в Pfizer на глобално ниво въведохте в българския офис?

Обърнах внимание на някои нови продукти, които са абсолютен фокус за компанията. Те са единствени по рода си, а в България поради трудностите за продаването или финансирането им от здравната каса те бяха неглижирани повече или по-малко. Това беше първата ми стъпка - не можем да вървим по собствен път и да казваме "то тук винаги е различно". Моето разбиране е, че трябва да се впишем в глобалната стратегия на фирмата, за да можем да се възползваме от опита и ресурсите на компанията.

С какво България е уникална и с какво е предизвикателство в семейството на Pfizer?

България е държава, в която решението за терапия на един пациент се взима от лекуващия го лекар. Нямаме голям брой национални търгове с един победител и принуда на лекарите да лекуват само с един медикамент. Тук има избор от всички налични на пазара медикаменти - оригинали и генерици, а лекарят сам преценява кой е най-подходящият продукт. Това е явление, което в Европа, а и в света се случва вече все по-рядко. Естествено, такъв пазар изисква по-големи инвестиции в продължаващо медицинско обучение и запознаване на лекарите с най-новите продукти, изисква да имаме повече медицински представители и по-големи бюджети, но пък, от друга страна, можем да доставяме много по-големи ръстове, отколкото на другите пазари.

Разбира се, предизвикателствата на българския пазар не са никак малки - финансирането на здравната система е недостатъчно, механизмът, по който здравната каса изисква отстъпки, затруднява достъпа до иновации, а основно - България е един от пазарите с най-ниски цени в Европа. Ние имаме трудната задача да балансираме много внимателно с портфолиото, което имаме, и с решенията, които взимаме.

Има ли специфична политика в отношенията на Pfizer със собствените служители и с лекарите?

Pfizer e прекрасно място за работа и можете да съдите за това по служителите ни, които са тук от 20 години. Вероятно всяка глобална компания би казала, че стремежът й е да развива своите таланти, да ги задържа, да им предоставя нови възможности, но във Pfizer това е генетично заложено, да чертае бъдещето във фармацевтичната индустрия и да работи с най-добрите. Лично аз съм един от примерите за това - натрупал съм невероятен опит в тази компания.

Ние сме етична компания. Стремим се да имаме най-добрите медикаменти и сме убедени, че предоставяме на лекарите най-добрите медикаменти, с които да лекуват конкретно заболяване, или пък най-добрата ваксина.