🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Деян Денев: Системата за отстъпки на здравната каса спира навлизането на иновативни лекарства в България

Изпълнителният директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични компании смята, че ценообразуването и механизмът на НЗОК са основните причини за изтегляне, липса на лекарства и за късната им регистрация

Деян Денев: Системата за отстъпки на здравната каса спира навлизането на иновативни лекарства в България
Деян Денев: Системата за отстъпки на здравната каса спира навлизането на иновативни лекарства в България
   ©  Надежда Чипева
   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Деян Денев заема позицията на директор на ARPharM от октомври 2003 г. Юрист по образование, дипломирал се от СУ "Св. Климент Охридски", експерт по фармацевтично законодателство и лекарствена политика. Като директор на асоциацията води активностите на научноизследователската фармацевтична индустрия по ключови въпроси, касаещи лекарствената политика и регулации, интелектуална собственост и развитие на фармацевтичния пазар. Член на Комисията по прозрачност като представител на фармацевтичната индустрия в България от 2008 г. до 2013 г. Представлява Конфедерацията на индустриалците и работодателите в България в Надзорния съвет на НЗОК от януари 2014 г. до януари 2015. Съпредседател на специалната работна група за Централна и Източна Европа на Европейската федерация на фармацевтичните индустрии и асоциации. Деян Денев е член на управителния съвет на Българската

организация за верификация на лекарства (БОВЛ), а през 2019 г. и 2021 г. е председател на УС на организацията.

Недостигът на лекарства беше тема на годината. С какво го обяснявате? Не беше ли малко или много политически балон и какво направиха притежателите на разрешение за употреба, за да осигурят нужните количества?

- И през миналата, и през тази година притежателите на разрешения за употреба полагат всички възможни усилия, за да доставят лекарствени продукти в количества, които задоволяват здравните потребности на населението от лекарствено лечение. По наша информация в огромен брой от случаите, в които се говореше за недостиг в медийното пространство, притежателят на разрешение за употреба е успял да достави количества, по-големи от здравните потребности на населението в България. Въпреки това обаче възникнаха, или поне такава беше информацията в медиите, случаи на недостиг на лекарствени продукти. Можем, разбира се, да гадаем какви са конкретните причини. Казвам "да гадаем", защото когато говорим за здравни потребности, това понятие се употребява в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина шест пъти в контекста на недостига и на задължението за ПРУ и търговците на едро да задоволяват здравните потребности от лекарственото лечение, се оказва, че в закона няма дефиниция какво са здравни потребности. Това е едно митично понятие, което хем трябва да бъде задоволявано, хем не е ясно какво означава всъщност.

И няма мерило за него...

- Да, няма мерило. Когато говорим за лекарствена политика в България, тя на първо място трябва да бъде насочена към задоволяване на здравните потребности от лекарствено лечение на населението. Затова тези потребности трябва да бъдат анализирани, проследявани, измервани, планирани, бюджетирани и съответно задължението на компаниите, търговците и аптеките да ги задоволяват да бъде контролирано. Липсата на подобни механизми създава тази ситуация, в която, от една страна, имаме доставки, достатъчни за задоволяване на здравните потребности от лечение с даден лекарствен продукт, а изведнъж се оказва, че до конкретни пациенти в конкретни региони лекарства не са стигнали. Нужно е също СЕСПА и Националната здравноинформационна система да бъдат интегрирани по начин, който позволява проследяване на здравните потребности, доставките, наличностите и употребата на лекарствени продукти. Нужно е участниците в лекарствоснабдителния процес да имат достъп до информация за наличните лекарствени продукти, какво се доставя, къде се намира на територията на страната, каква е употребата и тогава проблемите с недостига рязко ще намалеят, защото потребностите ще бъдат изчислени и планирани както от притежателите на разрешения за употреба, така и от търговците на едро, така и от властите в България.

През миналата година нови 212 лекарства са напуснали България, а пък регистрацията на нови се забавя в сравнение с предишните години. Според вас този процес дължи ли се основно на ценообразуването, ще се задълбочава ли и по какъв начин може да му се противодейства?

- Определено този процес се задълбочава. Първата причина за него е ценообразуването на лекарствени продукти в България. Според законодателството цената на производител не може да бъде по-висока от най-ниската цена на същия продукт в 10 европейски държави. Понякога тази най-ниска цена в една от тези европейски държави е изключение, например защото здравните каси в съответната държава са поели ангажимент да платят голямо количество от определен продукт през конкретната година или производителят с най-ниска цена получава конкурентно предимство спрямо лекарствата със същата активна съставка на други производители и затова тя се поддържа такава за определен период. Проблем в България е, че такива цени, постигнати по изключение, стават постоянни у нас и производителите решават да изтеглят продукта. И в този вид ценообразуването води до изтегляне на качествен продукт.

Вторият значителен проблем е, че компаниите не бързат да подават заявление за включване в Позитивния лекарствен списък, тъй като системата на отстъпки, която Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) налага, има наказателен или направо забранителен ефект по отношение на навлизането на нови терапии. Това произтича от факта, че за да се включи нова терапия в реимбурсация, една компания трябва да поеме пълните разходи за нея през първата година и да доставя на отрицателна цена, без каквито и да е гаранции за втората или за третата година. Тези правила имат обезкуражаващ ефект върху много компании, които просто не виждат смисъл да търсят начин продуктите им да станат достъпни в България.

И пак се връщаме на механизма и комбинацията от отстъпки и механизъм. Механизмът всъщност казва, че фармацевтичните компании са длъжни да сключат договори, с които да възстановят разликата между сумата, която касата е заплатила на аптеки и на болници за отпуснати, приложени и отчетени лекарства и бюджета на касата за лекарства. Това, което болниците и аптеките отчитат, са лекарства, предписани от български лекари и отпуснати на български пациенти, и на практика отразяват здравните потребности от лекарствено лечение. Бюджетът пък отразява желанието на държавата да финансира лекарственото лечение на българските пациенти. Разликата между желанието на държавата и нуждите на пациентите всъщност се финансира от фармацевтичната индустрия чрез една своеобразна субсидия, която не може да нараства безконтролно и безгранично.

Какъв размер ще достигне тази субсидия през 2024 година?

- През миналата година беше 620 млн. лв. През тази година се очакваше да бъде около 750 милиона лева, което вече е неустойчиво нарастване и може да има негативен ефект върху пациентите, тъй като компаниите може да не са в състояние да обслужват и да поемат задължения за възстановяване на такива големи суми на НЗОК. Решението за увеличаване на реимбурсацията на определени лекарствени продукти в кардиологията според различни прогнози, включително и на НЗОК, принуждава компаниите да поемат задължения за още между 35 и 50 млн. лева допълнително отстъпки към тези 750 млн. Има решение на НЗОК, че в последното тримесечие на тази година ще бъде осигурено допълнително финансиране за лекарства, но това е бъдещо несигурно събитие. Важно е тези средства да бъдат осигурени както за сметка на резерва, така и от други източници, за да не е намаляването на доплащането на пациентите, които ползват лекарства за кардиологични заболявания, за сметка на например пациентите, страдащи от онкологични заболявания. Бюджетът на НЗОК за онкологични лекарства сериозно изостава от реалните здравни потребности. През миналата година НЗОК е платила за онколекарства 1.130 млрд. лв., бюджетът беше 764 млн., разликата е възстановена от фармацевтичните компании. Тази година се очаква в тази група разходът да достигне 1.387 млрд. лв. при бюджет 910 млн., което е твърде голямо нарастване и може да се окаже, че компаниите не могат да дадат отстъпки за повече от 400 милиона лв. на касата. Затова предоставянето на допълнителни средства от резерва и за онкология ще облекчи натиска върху фармацевтичните компании и ще позволи пациентите да получават навреме своето лечение през 2024 г. Това важи и за лекарствата с протокол, където се очаква брутен разход 920 млн. лв. при бюджет 700 млн. за тази група,. т.е. отстъпки над 200 милиона лева. Нашите очаквания са за нужда от допълнително финансиране за лекарства във всички групи минимум 100 млн. лв. през 2024 г., за да няма сътресения в лекарствоснабдяването към края на годината.

Цялата рамка свива ли бизнеса на иновативните компании в България - по-малка печалба, по-малко офиси, по-малко служители, по-малко клинични проучвания, по-малко инвестиции?

- Да, наблюдаваме случай на фармацевтични компании, които прекратяват прякото си присъствие на българския фармацевтичен пазар и започват да работят по различни модели. Но те нямат служители в България, което понякога може да доведе до това България просто да не е приоритет за тези компании. Това пък, особено в случаите, в които има производствени проблеми с даден лекарствен продукт, недостиг за целия ЕС, може да доведе дотам лекарствата по-бавно и по-късно да стигат до България. Наблюдаваме и как компаниите съкращават някои позиции в България и преминават към т.нар. модел на клъстери, в който се сливат функции и отговорности за няколко държави в региона и така се търси начин за намаляване на присъствието на пазара.

През миналата година направихме едно проучване за икономическото въздействие на фармацевтичния сектор в България и то е съществено. Икономическият принос на сектора е близо 3 млрд. лева, или 2.2% от БВП. Само отстъпките, които компаниите заплащат към здравната каса, достигат 9% от бюджета й, което означава, че са изключително сериозен структуроопределящ елемент от здравноосигурителния модел в България. Разрушаването на този модел или достигането му до точка на пречупване, в която компаниите вече няма да могат да изпълняват своите задължения, всъщност поставя под риск целия модел.

Въпреки че България има потенциал в областта на клиничните изпитвания на лекарства, ние виждаме една стагнация в тях през последните години, което вероятно се дължи и на невъзможността на компаниите да инвестират в тази област заради нарастването на натиска по отношение на отстъпките, които трябва да заплащат към НЗОК.

Можем да кажем, че структурите и служителите се свиват, но не можем да кажем това за бизнеса. Продажбите се увеличават, защото потребностите от лекарствено лечение на българското население се увеличават. Това е видно. Но проблемът е, че бюджетите за лекарства не следват същите темпове. Чистите приходи на фармацевтичните компании не се увеличават толкова бързо колкото продажбите в резултат на този модел на отстъпки и така те задържат инвестициите си на нива от предишни години или ги намаляват.

Фармацевтичната индустрия поема ангажимент, разбира икономическите и бюджетните ограничения и именно затова участва в модела на договаряне на отстъпки. Всяка година компаниите осигуряват отстъпки във все по-голям и по-голям размер. Ние искаме и сме партньор на българските власти, но това, разбира се, има своите ограничения.

Какво трябва да направи държавата?

- Има нужда от един дългосрочен ангажимент от страна на държавата за устойчиво финансиране на здравните потребности на българското население от лекарствено лечение. Към момента такъв липсва. Бюджетът за лекарства се прави на остатъчен принцип и няма предвидимост. Фармацевтичната индустрия няма как да знае какъв ще е бюджетът за лекарства през следващата година, а отстъпките, които компаниите възстановяват, са пряка функция на този бюджет и на здравните потребности на населението. От друга страна, има нужда от промяна в сегашния модел на договаряне на отстъпки, който видимо е неустойчив и твърде непредсказуем за компаниите.

Какви модели биха били по-подходящи?

- Вариантите са много. Добавянето на елемент, свързан с резултата от лечението, в заплащането както на лекарствени продукти, така и на медицински услуги със сигурност е една от посоките, но не и единствената.

В националната здравна стратегия до 2030 г., която се обсъжда в момента, се очертава правилна посока за развитие на лекарствената политика през следващите години. Направили сме нашите предложения, надяваме се те да бъдат взети предвид. Добавянето на понятията "здравни потребности на населението от лекарствено лечение" с оглед засилване на възможностите за анализ за по-доброто задоволяване на тези здравни потребности и по-доброто планиране на заплащането им с публични средства, договарянето на отстъпки, развитие и интеграция на СЕСПА с Националната здравна информационна система с оглед проследяване на здравни потребности, доставки, наличности и употреба на лекарствени продукти. Важно е да има възможност участниците в процеса на лекарствено снабдяване да имат достъп до информация за наличните в страната лекарствени продукти, къде се намират те.

От началото на 2025 г. съвместната клинична оценка на част от лекарствените продукти ще се осъществява на ниво ЕС и нашата система трябва да бъде подготвена бързо и ефективно да използва тези съвместни клинични оценки в процеса на оценка на здравните технологии, така че достъпът до иновативни терапии в България да продължи да се подобрява. Трябва да се промени и националното законодателство, защото то към момента съдържа много остарели изисквания, които забавят с години лечението на пациентите с нови животоспасяващи терапии, като не позволяват процесът на оценка да започне. Такива са например изискванията самото заболяване първо да бъде включено в списък на НЗОК и едва тогава новата терапия да може да бъде оценявана с оглед заплащането й от НЗОК, или изискването терапията първо да бъде заплащана в определен брой държави от ЕС, преди това да стане в България, или включването на нови лекарства в списъка на НЗОК само веднъж годишно. Надяваме се с промените в законодателството по повод въвеждането на Европейския регламент за съвместни клинични оценки тези пречки да отпаднат.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар