🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ефективност и рентабилност: Втората милиардна година

Все повече запазването на рентабилността ще е ключово в стратегиите за банките и ще е все по-трудно за малките играчи

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията "К10: Най-добрите банки в България". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k10/buy/.

За втора поредна година банките в България отчитат печалба над милиард лева - най-добрите резултати от 2008 г. насам. Това в публичното пространство често се съпътства с язвителни коментари, но данните са положителен сигнал не само за сектора, а и за клиентите. Като крайно за всеки бизнес е водещата възможността да се извлича печалба и без нея в местната банкова система трудно биха останали реномирани чуждестранни играчи. А още по малко бихме могли да разчитаме на инвестиции в модернизация и по-добро обслужване.

А всъщност макар и добра предвид трудната среда, реално рентабилността в сектора остава на незадоволителни нива, под средните, при които оперират банките в ЕС. Или казано по друг начин, през 2016-2017 г. почти бяха достигнати рекордните 1.39 млрд. лв. печалба от 2008 г., тогава тя бе добита от близо 70 млрд. лв. активи, докато сега те доближават 100 млрд. лв. Капиталът в системата сега също е с около 4 млрд. лв. повече. Така че предкризисните показатели за възвращаемост далеч не са достигнати и няма и индикации това да се случи.

Причините са най-разнообразни и произлизат от пазара (свръхликвидност, генерирана от депозити на местния пазар и навлизане на небанкови конкуренти), от паричната политика на ЕЦБ (отрицателни лихви и изкупуване на книжа на вторичния пазар), от затегнатите регулации

Затова и все повече запазването на рентабилността ще е ключово в стратегиите за банките и ще е все по-трудно за малките играчи. За много от местните банки органично генерираната печалба е почти единственият източник на капитал, с който да попълват буферите си и да могат да растат. А за чуждестранните след дългогодишни ограничения да раздават дивиденти нормално сега желанието е да монетизират присъствието си на българския пазар. От печалбата за 2016 г. девет банки разпределиха около 1 млрд. лв. към акционерите си, като сред тях само държавната ББР е с местен капитал. За 2017 г. политиката на повечето банки вероятно няма да търпи изменения.

Може би най-следеният показател - нетният лихвен марж, през миналата година очаквано започна да се свива, след като лихвите по депозити достигнаха дъно около нулата, а конкуренцията продължи да натиска лихвите по кредити надолу. И от началото на тази година натискът върху основния приходоизточник на банките се запазва.

Друг ключов измерител е съотношението cost-to-income, което се базира само на нетните приходи от лихви, такси и дивиденти, като ги съпоставя с административните разходи. След години на чувствително подобрение на показателя, измерващ доколко всеки похарчен лев за клоновете и персонала генерира печалба, сега то е минимално, като при отделни институции има и влошаване.

В класацията по-ниско тегло имат класическите показатели за рентабилност - възвращаемост на активите и на собствения капитал, както и печалбата преди обезценки към активите. Едната причина е, че те са няколко, което сумарно увеличава влиянието им върху крайния резултат, а другата е, че до дъното на отчета те често са изкривени от много еднократни ефекти.

Лидер в тази категория след година прекъсване отново е Ти Би Ай банк. Благодарение на профила си в потребителските кредити тя оперира при чувствително по-високи маржове в сектора. Втората ДСК, макар и много по-диверсифицирана банка, също извлича позитиви именно от лидерската позиция на ритейл пазара.



К10 - класация на най-добрите банки в България
- Кои са топ 10 на най-добрите банки в България
- Как техните мениджъри виждат бъдещето
- Класация на финансовите институции по показатели:
- - Размер
- - Стабилност и риск
- - Ефективност и рентабилност
- - Устойчивост и динамика


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

Все още няма коментари
Нов коментар