🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Станислава Танева: Не виждам охлаждане на интереса на международните инвеститори към България

Управляващият директор на българския клон на Citibank Europe пред "Капитал"

Станислава Танева    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията "К10: Най-добрите банки в България". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k10/buy/.
#1 в общата класaция при клоновете

#1 Стабилност и риск

#2 Ефективност и рентабилност

#3 Устойчивост и динамика

#1 Размер

Визитка

Станислава Танева е управляващ директор и директор корпоративно и инвестиционно банкиране на "Ситибанк Европа" - клон България. Има 19 години опит в институцията, като през този период е работила по всички бенчмаркови сделки в българския франчайз. Преди това професионалната й кариера е започнала в Българската народна банка (БНБ). Магистър е по корпоративни финанси и английска филология.

Кои са постиженията в дейността на "Citi България" от последната година, върху които бихте акцентирали като съществени за развитието ви като институция на пазара?

Citibank в България винаги е работила в рамките на строго дефиниран целеви пазар, който включва глобалните ни клиенти, големи местни компании от частния и публичен сектор в България, както и банкови и небанкови финансови институции. Дългогодишните ни взаимоотношения с тези клиенти са нашето най-голямо предимство и всяко наше постижение е свързано с тях. За нас е най-важно клиентите да ни приемат като техен доверен партньор и да сме първите, на които биха се обадили. Имаме изключителна гама от продукти и услуги, но истинската ни добавена стойност е в това, че се опитваме да слушаме клиентите и да структурираме решения, които в крайна сметка имат за цел да повишат стойността и да подобрят финансовата позиция на компаниите, както и да отворят нови възможности за развитие и експанзия. Тук бих искала да благодаря на нашите клиенти за тяхното доверие и лоялност. Днес Citi е най-глобалната банка в света и се стремим да бъдем в топ 3 водещи банки в целевия си пазар, което успешно защитаваме и в България.

Какви бяха предизвикателствата пред бизнеса през последната година?

Ръстът на глобалната икономика, стабилните капиталови пазари и исторически високите нива на пазарна оценка (въпреки нарастващата волатилност), нарастващите корпоративни приходи и инвестиции продължават и през 2018 г. Глобалната финансова система е по-стабилна и с по-високи нива на капитал и ликвидност. Разбира се, всичко това трябва се гледа през призмата на рисковете, идващи от несигурната геополитическа, регулаторна, търговска и законодателна среда. През изминалата година, както и сега, банковият пазар продължава да подкрепя стратегически финансирания, което дава възможността на компаниите да заемат все по-дълъг финансов ресурс на изключително атрактивни цени и условия. Макар и в по-малък мащаб, тази тенденция е видима и в България благодарение на ниските лихви, свръхликвидност и конкурентен кредитен марж.

Какви са очакванията ви за активността на бизнеса по отношение на търсенето на финансиране, реструктурирането на задълженията, сливанията и придобиванията?

Смятаме, че тази активност ще продължи и през 2018 г. Освен достъпа до конкурентни източници на финансиране инвеститорите продължават да търсят ползите от ускоряване на растежа, подобряване на технологични възможности и по-широк географски обхват. В Централна и Източна Европа (ЦИЕ) в частност наблюдаваме засилен интерес от финансови спонсори, били то регионални или международни. Секторите от интерес са потребителски стоки и услуги, технологии, медия и телекомуникации, финансов сектор и недвижими имоти. Вярваме, че тези сделки в бъдеще се движат от (i) променящите се технологии, което налага на компаниите да мислят неконвенционално за видовете сделки, необходими за адаптирането им към променящите се демографски характеристики, поведението на потребителите и технологичните иновации; както и (ii) консолидиране на пазара и целева географска експанзия, (iii) постигане на ръст срещу разумна цена и (iv) използване на правилния микс на финансиране.

Намирате ли някаква промяна в интереса, който външните инвеститори показват по отношение на възможностите за бизнес в България? Това, което наблюдаваме през последните месеци, е по-скоро смяна на географските влияния, охлаждане на интереса или е резултат от глобални процеси?

Не бих категоризирала последните сделки като индикация за промяна или охлаждане на интереса на международните инвеститори към България. Те са по-скоро резултат от променящите се стратегически и географски приоритети, продиктувани от специфичен сектор или регионална динамика и от същите фактори на сливания и придобивания, споменати по-горе. В много от последните сделки виждаме интерес от инвеститори от нови държави, които не са били исторически активни на местно ниво. Все по-голям брой финансови инвеститори, които доскоро бяха съсредоточени само в Централна Европа и страни като Полша, Чехия и Словакия, наскоро започнаха да разширяват хоризонта си и да гледат инвестиции в по-широкия регион в ЦИЕ, включително в България. В същото време предизвикателствата пред бизнес средата, върховенството на закона, стабилността и предвидимостта на регулаторната и политическата среда неминуемо остават след основните фактори, влияещи върху инвестиционните решения,. Очакваме да видим по-голяма активност от регионалните играчи в ЦИЕ - стратегически и финансови - тъй като тези играчи стават по-силни финансово и започват да гледат извън националните си граници с цел консолидация в региона. Същевременно България, която е в догонваща позиция спрямо някои от пазарите в ЦИЕ, все още предоставя възможности за по-висока норма на възвращаемост, което също обуславя интереса на инвеститорите от тези държави.

Кои са големите промени в световен мащаб, които по някакъв начин очаквате да отекнат по-сериозно и в България?

Дигитализацията засяга много индустрии. Тези, които се трансформират, ще оцелеят, други губят приходи и изчезват. Скоростта на технологичните промени се засилва драматично. Много показателно е проучването на Boston Consulting Group за това колко години е отнело на различните технологии да достигнат до 100 милиона потребители в света, а именно 75 години за фиксирана телефония, 16 години за мобилна телефония, 7 години за интернет, 5 години за Facebook, 3 години за WhatsApp, 2 години за Instagram и само 1 година за Alibaba Money Market Fund, и този период се съкращава с всеки изминал ден. Това е особено важно за банковата и финансова индустрия, която се превръща в една все по-широка екосистема, където например услугите за физически лица и малък и среден бизнес вече се предлагат както от банки, както и от платформи за електронна търговия и социални медии. За да оцелеят банките, те трябва да търсят не само нови технологии като изкуствен интелект, машинно обучение и други форми на автоматизация, но също така и да реформират своята структура, разбиране и технологичните системи. Ако преди кризата Citi беше единствената банка в топ 5 компаниите по пазарна капитализация, днес там има само и единствено технологични компании. Запазвайки своята лидерска позиция на глобална банка, днес Citi е значително по-опростена, по-сигурна, по-стабилна и по-силна институция и в тази връзка много добре позиционирана, за да расте заедно със своите клиенти.

За банката

"Ситибанк Европа" - клон България, е част от Citi, водеща глобална финансова институция. Тя стъпи на пазара в България през 1998 г. първо с отварянето на банков офис, а от юли 2000 г. отвори банков клон, предлагащ широка гама корпоративни и инвестиционни продукти и услуги. Клиенти на Ситибанк са големи български и мултинационални компании, правителствени и финансови институции и институционални инвеститори. Продуктите за тях включват дългови и кредитни инструменти, структурирано финансиране, проектно финансиране, финансови консултации по сливания и придобивания, управление на паричните потоци и търговски услуги, сделки с чуждестранна валута, сделки с ДЦК, деривативи и хеджиране.

В класацията К10 петте клона на чужди банки са в отделна класация заради различния си статут и неприложимостта на много от показателите. Повечето са бутикови институции, чийто основен бизнес е консултантският и подпомагането на техни международни клиенти с бизнес и в България, а кредитирането е спомагателна дейност. За 2017 г. "Ситибанк Европа" е на първо място за трета поредна година. За това спомагат добрите показатели за стабилност и ефективност, които са следствие на ниската цена на финансиране, високия кредитен рейтинг и високата възвращаемост на активите.

Интервюто взе Гергана Михайлова



К10 - класация на най-добрите банки в България
- Кои са топ 10 на най-добрите банки в България
- Как техните мениджъри виждат бъдещето
- Класация на финансовите институции по показатели:
- - Размер
- - Стабилност и риск
- - Ефективност и рентабилност
- - Устойчивост и динамика


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

Все още няма коментари
Нов коментар