Роботи сглобяват прозорци и врати

Бургаската компания "Крупал" продължава да расте и планира разширяване на производството си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Име: "Крупал"

Създадена: 2006 г.

Акционер: Димитър Стоев

Управител: Димитър Стоев

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Бургаската фирма "Крупал" е сред тези, които са успели изцяло да роботизират производството си и да игнорират възможността за допускане на човешка грешка. Тя е специализирана в производството и доставката на алуминиеви и PVC прозоречни системи. За разликата от повечето подобни фирми на пазара "Крупал" участва в целия процес на строителството на една сграда – от техническия проект до завършването на строителния обект, като предоставя технически проект и инженеринг. Бургаската фирма успява да се утвърди не само на българския, но и на западноевропейския пазар. Участва в строителството на сгради у нас и в чужбина и е подизпълнител на големите български и чуждестранни строителни компании. "Взимаме архитектурния проект на сградата, развиваме техническия проект, правим детайлно проучване и даваме предложение, което инвеститорите използват при офериране и от други фирми. На практика това включва изясняване на изискванията към определен продукт, за да се предложи точно този продукт", казва собственикът на "Крупал" Димитър Стоев.

Фирма "Крупал" е основана през 2006 г. В началото в нея работят едва петима души. "До създаването на бизнеса си в България работех във фирма със същата дейност в чужбина. Желанието ми беше да създам високотехнологично и качествено производство и у нас", казва Стоев и допълва: "Днес сме високотехнологична компания, което ни дава възможност да създаваме висок клас прозоречни системи. А "Крупал кънстракшън" е фирмата, която отговаря за търговската ни дейност."

Успехът идва с ясна стратегия

"При основаването на фирмата си имах много ясна стратегия, с която не беше трудно да се постигне успех", казва Димитър Стоев. Той експериментира с подбора на кадри, търси нестандартни решения спрямо пазара. Не наема персонал с опит, а предпочита качествени хора, които да обучи лично. Роботизирането на производството е важна предпоставка за високото качество на продукцията. Не се налага да се обяснява на някого как да произведе отделните елементи. Изпълнението на проекта се залага директно в машините през интернет. Когато информацията постъпи в базата данни, операторът намира сключения договор, разчита неговия код и единственото му задължение е да захрани машината със суровина. Тя започва да произвежда заданието, като някои машини дори сглобяват елементите. "Нямаме работа на ръка, поради което и продуктът ни е с високо качество", казва Стоев.

Друго предимство в автоматизираното производството на "Крупал" е краткото време за производство и конкурентните цени на готовата продукция. В България има малко фирми с роботизирано производство в тази сфера, но и това няма да бъде достатъчно условие за успех, ако не се изгради правилният екип, който да управлява цялата тази дейност, смятат мениджърите на бургаската фирма. Днес в "Крупал" и "Крупал кънстракшън" работят общо 110 души. Фирмата разполага с отлично структуриран инженерен екип, мениджъри на обекти, технически сътрудници, проектанти, технически ръководители. "Крупал" развива 3 производства – PVC прозоречни системи, които се произвеждат и продават на малки фирми, алуминиеви прозоречни системи в ниския ценови сегмент и алуминиеви прозоречни системи и облицовки във високия ценови сегмент. Продуктите във високия ценови сегмент се продават основно в Западна Европа. Там фирмата работи с около 15 постоянни клиенти – строителни фирми в Германия, Белгия, Австрия. В България работи с големи компании като "Щрабаг", "Джи Пи груп" и др. Специален отдел се грижи за частните клиенти. Капацитетът на "Крупал" е производство на 300 прозореца на ден. Тя купува профили от западноевропейски фирми.

Постоянен ръст

През 2017 г. "Крупал кънстракшън" постига ръст на приходите си 425% и нетна печалба 9.5 млн. лв. Те се дължат на реализиран проект за ново производство, който стартира още през 2013 - 2014 г. "Купихме нова сграда, построихме втора и направихме голямо производство. Напълнихме производството с нови високопроизводителни машини. Технологично ни бяха необходими 2 години, за да успеем да накараме този организъм да функционира правилно. Инвестирахме малко повече от 5 млн. лв. в този проект", казва Димитър Стоев. Компанията му бележи ръст на приходите във всяка година от създаването й до днес. През 2018 г. натоварването в производството е максимално, има много поръчки. Това дава основание на ръководството да прави планове за разширение и изграждане на нови производствени мощности. Целта е да се увеличат производствените пространства, да се направи пълно преструктуриране и да се закупят нови машини. Планираната инвестиция е в размер на около 2 млн. лв. и ще стартира през следващата година.

Строителен пазар

"Очаквам ръстовете, които отбелязва строителният пазар през последните години, постепенно да започнат да намаляват", казва собственикът на "Крупал". Сега се строят доста сгради, които обслужват IT сектора, но този процес няма да продължава вечно. Пикът на санирането на жилищните сгради също ще премине и очакванията ми са да останат на пазара повече частни клиенти, които строят собствени жилища. От бургаската фирма посочват, че е трудно да се работи като подизпълнител в България заради липсата на достатъчно добре формулирани изисквания при започване на работата. В Западна Европа тези изисквания са формулирани значително по-добре, което улеснява работата ни там, допълват те.



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »