🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Олимпийски скок в масовия спорт

Компанията, стояща зад картите "Мултиспорт", регистрира ръст на приходите над 370%

60 хил. клиенти ползват карти "Мултиспорт", с които могат да посещават повече от 700 спортни центъра
60 хил. клиенти ползват карти "Мултиспорт", с които могат да посещават повече от 700 спортни центъра
60 хил. клиенти ползват карти "Мултиспорт", с които могат да посещават повече от 700 спортни центъра    ©  Надежда Чипева
60 хил. клиенти ползват карти "Мултиспорт", с които могат да посещават повече от 700 спортни центъра    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Име: "Бенефит системс България"

Създадена: 2015 г.

Собственик: Benefit systems international, Полша

Управител: Цветан Иванов

"Посоката ни е да развиваме продукт за цялото семейство - имаме карти за служители, за техните партньори и за техните деца."

Цветан Иванов, управител на "Бенефит системс България"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Повече от половината българи не спортуват, голяма част го правят понякога, а едва 10% изпълняват препоръчителните поне два часа седмично. Това нарежда България на предпоследно място в ЕС по физическа активност на населението, "изпреварвана" единствено от Румъния в своеобразната негативна класация.

На пръв поглед миналогодишните данни на Евростат за спортната активност в страната не изглеждат като особено добра бизнес ниша.

Но историята на една сравнително нова за българския пазар компания показва, че в този сектор има доста голям скрит потенциал. За последната година "Бенефит системс България", популярна с картите "Мултиспорт", е увеличила приходите си с над 370% и вече наближават 14.24 млн. лв. Tака за срок по-малко от три години дружеството се изстреля до лидерското място в този сегмент, успявайки да превърне масовият спорт наистина в масов. А потенциалният растеж оттук нататък включва разширяване както като географско покритие, така и като продуктова гама.

Корпоративният фитнес

Полската "Бенефит системс България" влезе на българския пазар през втората половина на 2015 г. с картите си "Мултиспорт". По същество бизнес моделът на компанията е за посредничество между корпоративни клиенти и спортни центрове. "Бенефит системс България" сключва договори с компании, които да предоставят карти "Мултиспорт" на своите служители и работници като част от пакета им със социални придобивки. Притежателите на въпросните карти пък могат да посещават неограничено обекти като фитнеси, басейни, спортни зали и други, които са партньори на дружеството. Съответно компанията печели от разликата, която работодателите плащат за всеки свой служител (средно между 35 и 50 лв. за карта), и таксата, която "Бенефит системс България" дължи на спортните центрове за посещенията на притежатели на карти, която е по-ниска от обичайната.

Така към днешна дата дружеството работи с над 1200 работодателя, които са предоставили карти на 60 хил. свои служители. Те пък могат да посещават повече от 700 спортни центъра на територията на цялата страна. Във финансово измерение ключова за растежа се оказва 2017 г. - тогава дружеството регистрира олимпийски скок на оборота до близо 14.24 млн. лв., което е увеличение с над 370% на годишна база. Според управителя на компанията Цветан Иванов обаче числата са просто следствие на друга тенденция. "Ключовото през 2017 г. спрямо 2016 г. е, че се промени поведението на работодателите в положителна посока и това влияе на нашите резултати. Все по-голяма част от тях искат да предоставят на своите служители възможността да спортуват и да живеят по-здравословно", коментира Иванов. По думите му увеличението на клиентите - броят компании, предоставящи картите за свои служители, е 40% годишно.

Паралелно с това се разраства и партньорската мрежа - вече дружеството работи с над 700 спортни центъра, като клиентите могат да избират от около 400 спортни активности. Явните ползи за всяка страна са ясни: работодателите имат още инструмент за мотивация на служителите, спортните центрове могат да привлекат много повече хора в тях, а притежателите на карти - да избират между голямо количество занимания в удобно за тях време. Същевременно обаче "Бенефит системс България" твърди, че моделът има още една полза. "Социалната роля, която играе нашата програма, е, че привлича много хора, които никога не са спортували преди това", казва Цветан Иванов. Според него се увеличава и средният брой посещения, които един човек прави месечно в спортни центрове по програмата. В момента най-популярни са фитнес залите – в тях се правят около 40% от посещенията, сочат данните на компанията.

Къде е потенциалът за нов растеж

В момента преобладаващата част от картите "Мултиспорт" се ползват основно в София. Логично в столицата е и най-големият брой обекти, които могат да бъдат посещавани. Същевременно обаче "Бенефит системс България" постепенно се разширява и географски. "Има сериозен интерес от компании в Пловдив, Варна, Стара Загора и Русе", казва Цветан Иванов, допълвайки, че вече компаниите са и във всякакъв тип индустрии. "Вече имаме клиенти и в държавната администрация", казва още Иванов.

Паралелно с географското разширение компанията планира и разширение на продукта. Основният й фокус ще остане спортът, но към активностите, които могат да ползват клиентите, са и други съпътстващи дейности - например сауни, СПА центрове, солни стаи, боулинг и други.

"Посоката ни е да развием продукта до такъв за цялото семейство - освен че предлагаме карти за служителите на компаниите, имаме и такива за техните партньори и за техните деца", казва още Иванов. По думите му допълнителните продукти са по-скоро стимул служителите да пренесат желанието си за спорт и в техните семейства. А дали това ще промени физическа активност на българите поне до средноевропейските нива, според които 40% от населението на ЕС спортува поне два часа седмично, предстои да се разбере.

Инвестиции и във верига фитнес центрове

Освен картите "Мултиспорт" полската Benefit Systems International започна и инвестиции във верига фитнес центрове в България. Това се случва чрез друго дружество от компанията - "Фит инвест България", което е регистрирано през 2017 г.

Компанията работи с два бранда - Top Fit и Next Level, като плановете са да бъдат открити седем фитнес клуба в столицата до края на годината според информация, която компанията е публикувала в различни рекламни съобщения и обяви за подбор на служители. Benefit Systems International e създадена в Полша през 2000 г., като първоначално предоставя продукти само на служители във финансовия сектор. През 2003 г. компанията създава и картите "Мултиспорт", а в следващите години дебютира на Варшавската фондова борса и излиза на капиталовите пазари. Към момента дружеството има клонове в България, Чехия, Словакия и Хърватия. По информация на компанията майка в тези държави се предлагат повече от 160 хил. карти, които могат да бъдат ползвани в повече от 2400 спортни центъра.



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

Все още няма коментари
Нов коментар