Ендоскопската работилница на Европа

Победителят в "Гепард" "Пентакс медикъл България" расте динамично като персонал, площ и финансови резултати

Стефан Турийски е управител на компанията от самото й създаване и е оптимист за бъдещето
Стефан Турийски е управител на компанията от самото й създаване и е оптимист за бъдещето
Стефан Турийски е управител на компанията от самото й създаване и е оптимист за бъдещето    ©  Михаил Ванчев
Стефан Турийски е управител на компанията от самото й създаване и е оптимист за бъдещето    ©  Михаил Ванчев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Компания: "Пентакс медикъл България"

Създадена: 2012 г.

Акционер: Hoya Corporation

Управител: Стефан Турийски

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Когато сто и двадесетте техници и специалисти на "Пентакс медикъл България" влизат в работното хале, пълно с микроскопи, увеличителни лещи и японски инструменти, те се подготвят като за операция – чисти работни дрехи, специални ръкавици, понякога дори маски за лицето. Причината за тази клинична чистота е свързана с работата тук. Всеки ден в пловдивския завод на компанията се ремонтират медицински ендоскопи – общо 13 703 през 2017 г., което е и причината всеки служител да пази себе си от потенциалните зарази, криещи се в един повреден ендоскоп, дошъл на ремонт направо от хирургичната маса. Той трябва да пази и частите на поправяния апарат от замърсяване, защото такъв е японският стандарт на производителя. За седем години от създаването на "Пентакс медикъл България" компанията постига не само стандартите на японското качество на работа, но и надминава по производителност всички европейски представителства.

В началото бяха 3 млн. евро

Всичко започва с инвестиция за 3 милиона евро през 2012 г., когато е отворен българският бизнес, който се управлява от на HOYA Holdings, който пък е собственост на HOYA Corporation – Япония, компания с над 36 000 служители по света, чиито акции са котирани на борсата в Токио. "В този смисъл ние сме японски продукт", казва Стефан Турийски, който е управител на "Пентакс медикъл България" от създаването й тук.

Причината да бъде създадено предприятие за ремонт на медицински ендоскопи с марката "Пентакс" именно в Пловдив е заради най-добро съотношение цена/качество на работната сила, което открива тук проучващият екип на германското поделение на "Пентакс" в Хамбург. Инвестицията е в прецизен ремонт на сградата под наем, както и за многото специализирани инструменти, които всеки служител трябва да има задължително на работното си място. "Значителна част от инвестицията отиде за обучението на хората. Първите 30 - 40 работници, които наехме, бяха обучавани по 1 месец в Хамбург. Тогава тук нямаше кой да ги обучи", спомня си Турийски.

През май 2012 г. в Пловдив са ремонтирани първите 3 ендоскопа. Компанията поправя няколко типа – гастроендоскопи, колоноскопи, бронхоскопи, дуоденоскопи, УНГ-скопи, ултразвукови ендоскопи, цистоскопи. Най-масовите ремонти, които се правят, са на гастроскопи и на колоноскопи. Те са големи и по-лесно се ремонтират. Докато по-малките изискват повече сръчност, прецизност и умения от работника.

"Болният" уред пристига в България със самолет. Наш специалист прави анализ и оценка на повредата – т.нар. входяща инспекция. Тогава изпращаме оферта на клиента и след одобрение започваме ремонт", обяснява Снежина Дончева, финансов мениджър на компанията. В цената на ремонта са включени трудът на специалистите, който средно е около 250 евро, плюс подмяна на резервни части, които средно струват 2500 евро и са само оригинални и пристигат от Япония.

През 2012 г. в българското предприятие са ремонтирани 651 гастроскопа. През следващата – 3673 ендоскопа, и нарастват постоянно, като само за две тримесечия през 2018 г. са поправени близо 14 000 уреда – толкова, колкото през цялата минала година.

"Проект удвояване"

"Проект удвояване" на "Пентакс медикъл България" е в основата на европейското преустройство на HOYA Corporation, което засяга българското предприятие. През 2015 г. в компанията майка за Европа в Хамбург идва нов президент – Райнер Буркард. "В първата година, когато се огледа в новата си работа, той ни гласува голямо доверие с "Проект удвояване", казва Стефан Турийски. На практика най-голямата работилница за ремонт на медицински ендоскопи се премества от Хамбург в Пловдив. Там остават само трима специалисти по ремонтите, а пловдивският екип нараства от 60 на 120 души.

Общата стойност на "Проект удвояване" е 8 млн. лв. Сградата е "удължена" двойно, а скоро работната площ нараства от 1500 квадратни метра на 3000 квадратни метра. Значителна част от инвестицията е за преместването на основния склад на компанията от Хамбург в Пловдив. Общо това струва 6.5 млн. лева – в това число сградата под наем плюс резервните части, които българската компания изкупува от Хамбург. "Тази инвестиция частично финансирахме с вътрешен заем от HOYA Holdings, не ползваме външни заеми. Получихме сумата през април 2017 г., а през юни 2018 г. изплатихме заема заедно с лихвите. На 15 ноември тази година "Проект удвояване" ще е приключил", заяви Стефан Турийски.

Удвояването на бизнеса на "Пентакс медикъл България" ЕООД започва от април 2017 г. не със сгради, машини и уреди, а с удвояване на екипа. През април 2017 г. в компанията са заети 63 души. До декември персоналът вече е от 123 души. Следващата крачка е да обучат новите си работници. Обикновено първите 6-7 месеца след обучението те работят бавно, случва се да чупят части от ендоскопа и това влияе върху стойността на ремонтите. "Истината е, че за да запазим при нас нови 60 работници, ние трябваше да наемем 100 души.

Четиридесет от новите работници напуснаха – на някои не им хареса работата, други бяха привлечени от многото нови фирми в Пловдив, трети просто не бяха подходящи за нашата работа", коментира Турийски. Компанията, която той управлява обаче, натрупва значителен опит в подбора на служители. Вече имат и собствен корпоративен тест за техническа сръчност и грамотност. Той е прост, но ефективен. Нарекли го "Гледай и повтори". Вкарват новия кандидат в работилницата, показват му прости технически операции и той трябва да ги повтори. Детайлите за ендоскопите са много малки и не всеки, дори технически грамотен, човек харесва да работи с такива детайли. Около 75% от работниците са мъже, а 25% са жени, но те постоянно се увеличават. "Работниците, които са завършили професионални гимназии, обикновено са по-добри. Но и всички други се усъвършенстват, просто им трябва малко повече време. Наемаме всякакви сръчни хора и си ги обучаваме", споделя Стефан Турийски.

Рискове на растежа

При реализацията на "Проект удвояване" мениджърският екип е анализирал и рисковете от рязкото разширяване на бизнеса в Пловдив. На практика компанията не е свързана директно с външните пазари и външни рискове не влияят съществено върху бизнеса . "Разбира се, големи промени на световните пазари няма начин да не повлияят и на нас. Но може би това ще стане с малко закъснение.

Така че рискът ни е най-вече в човешките ресурси, защото динамичното развитие на индустрията в Пловдив предполага силна динамика и на пазара на труда", казва Снежина Дончева. Заплащането, твърдят от компанията, е доста по-високо от средното за Пловдивска област. Условия на труд, ведомствен транспорт, социални придобивки – все неща, които не всички фирми могат да си позволят. И най-ценното – японско уважение към всеки човек, работещ тук.

"Правилата в България са същите, каквито са в Япония и в Европа. Защото са правила на HOYA Corporation. Това са правила за етично поведение, за работа. Имаме гореща линия, на която всеки служител може да се обади, за да подаде сигнал за нещо, което счита, че не е редно. Ние веднъж сме били проверявани. Дойдоха двама одитори японци. Всички в компанията тук знаят, че имат закрилата на голямата корпорация от Япония. Принципът е: за да работят хората добре, трябва компанията да се отнася към тях като към свои хора. Работим по японския модел – от условията на труд до пазене на личното достойнство на всеки човек", посочва Стефан Турийски.

От тук накъде

Разширяването на дейността се отразява и на финансовите резултати, а очакванията са още по-оптимистични. Турийски заяви, че планира тази година печалбата да се повиши до 12.7 млн. лв. при повишение на приходите до 45.5 млн. лв. Освен това управителят на българското дружество не крие следващата амбиция на българския екип – да започне сглобяването на японски ендоскопи в Пловдив и че се анализира и такава възможност.



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »