По всички направления на транспорта

Въздушни превозвачи, пристанища и жп компании развиват успешно бизнес, който до момента се смяташе запазена територия за държавни или бивши държавни компании

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Камион до камион и после пак камион. Така обикновено изглежда класацията за най-растящи малки и средни компании в сектор транспорт. Обичайното изобилие на представители на автомобилния бранш не е случайно, като той се смята за традиционно силен в страната, за по-лесен за навлизане поради по-малката първоначална инвестиция в него и все пак по-устойчив на международните пазарни катаклизми.

Тазгодишната класация на "Капитал" "Гепард" за най-растящи малки и средни предприятия обаче е разгърната във всички направления – въздушни превозвачи, пристанищни оператори и дори жп компания. А това показва че тези транспортни направления не бива да се смятат са резервирана територия само за държавни или бивши такива компании. Някои от автомобилните превозвачи пък демонстрират завидна устойчивост на пазара и сериозни заявки за още бъдещ растеж.

Компаниите в топ 20 на класацията "Гепард" в сектор транспорт са реализирали общо 2.2 пъти повече приходи спрямо година по-рано, или 320 млн. лв. А това е с 40 млн. лв. повече от общите приходи на трите основни международни летища в страната София, Варна и Бургас.

Пристанище на ръста

Най-растящата компания в сектора е закотвена в Бургас. Това е пристанището на банкера Цветелина Бориславова "Порт България уест", което е пораснало откъм приходи през изминалата година с 457%. За 2017 г. те са 87.1 млн. лв. при 15.6 млн. лв. година по-рано, а печалбата за 2017 г. е 36.2 млн. лв. Така то успя да изпревари всички останали пристанищни оператори през изминалата година, включително държавното "Пристанище Варна", с едно изключение - концесионера на пристанище Бургас "БМФ Порт Бургас" на братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Голяма част от причината за ръста обаче според отчета на компанията се крие в продажбата на определен актив.

Цветелина Бориславова контролира "Порт България уест" през инвестиционния фонд Си Ес Ай Еф (CSIF, Clever Synergies Investment Fund). Бориславова придоби бившето пристанище на "Океански риболов" в североизточната част на Бургаския залив през есента на 2013 г. заедно с хладилната база и рибопреработвателно предприятие в района. През 2014 г. фондът купува и намиращото се в съседство с първото пристанище на "Черноморски риболов Бургас", за да развива там фериботни превози. През август същата година се появява и самият ферибот - "Дружба", който започва курсове до Поти/Батуми в Грузия и Новоросийск. Капацитетът му е над 200 контейнера, 110 камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери.

В отчета на компанията за изминалата година се посочва, че основната причина за големия скок на приходите е именно продажбата на кораба "Дружба" на дъщерната "ПБ шипинг". Има обаче и ръст на обработените товари на пристанището, които са достигнали 555 хил. тона, като най-успешно се развива обработката на контейнери и при тях увеличението е 40%.

Новото старо в авиацията

В небето на най-растящите малки и средни предприятия има две компании. Първата от тях - АЛК, се нарежда на четвърто място с ръст на приходите 150%. От 4.7 млн. лв. те достигат 10.7 млн. лв., а печалбата е 1.1 млн. лв. Акционери в компанията са Любомир Колев със 75.45% от акциите и Валтер Колев, като миноритарен акционер, който е и изпълнителен директор на компанията. До 2012 г. Валтер Колев се занимава с бизнес авиация в компанията "АВБ – 2004", която беше свързана с хазартния бос Васил Божков. Компанията обаче прекратява дейността си и през 2013 г. Валтер Колев създава собствена - АЛК. Към края на миналата година в компанията според отчета й работят 39 служители – в това число пилоти, авиоинженери, авиотехници, авиодиспечери, обслужващи полета и др. Компанията се занимава с чартърни полети, като разполага с два самолета McDonnell Douglas MD-82 с капацитет 160 и 172 пътници. Преди два месеца към флотилията се присъединява и един самолет Boeing, a до края на ноември се очаква да пристигне още един Boeing. Tоeст през следващата година компанията ще работи с четири самолета.

Компанията работи с туроператори и брокери, като последните обединяват програмите на няколко туроператора. Около 95% от клиентите на компанията са чужди фирми. Основната причина е, че българските туроператори са малки и не могат да осигурят достатъчен брой летателни часове за покриването на разходите на един самолет, а в чужбина може да им бъде осигурено по 250 – 300 часа от работата във въздуха на месец. През миналото лято например преобладават полетите от Португалия. Това лято основен пазар е Чехия, като един от месеците се работи и в Молдова. Сега в напреднала фаза са преговорите три от самолетите да работят в Италия и един в Гърция.

Другата авиокомпания в групата на растящите малки и средни предприятия може да бъде открита под номер 11. Това индиректно е свързаната с "България ер" "Бул ер", която отчита 86% ръст до 26.9 млн. лв. приходи. "Бул ер" е чартърна авиокомпания основана през 1954 г. като част от държавното стопанско предприятие "Тексим". В началото оперира по дестинации в Европа, Азия, Африка и СССР. В по-новата си история "Бул ер" е собственост на авиационното поделение на "Химипорт" "Бългериан еъруейз груп". През 2013 г. то продава компанията на руската "Предприятие "Финист", регистрирано в Казан, където варненската група преди време беше фокусирана върху летището там. През февруари 2016 г. регистрираното в Казан, Татарстан, предприятие, представлявано от Валерий Мартиненко, продава на "Еърпорт сървисис дивелопмънт" 100% от капитала на "Бул ер". Компанията е регистрирана на адреса на "България ер" бул. "Брюксел" 1, като се води собственост на Радослав Атанасов, а прокурист е Румен Ганев. "Бул ер" участва като собственик и на "Еъркрафт лииз", което предоставя два самолета Boeing 737 и един BAE като обезпечения в полза на ЦКБ. Компанията "Бул ер" е започнала дейността си на българския пазар през април 2016 г. като се фокусира върху чартърните полети от и до Варна и Бургас или друго подходящо летище в Европа по заявка на клиента. Предлага самолети на "сух" и "мокър" лизинг (в зависимост дали самолетът се предоставя със или без екипаж) на авиокомпании и туроператори. По отношение на броя на самолетите, с които оперира, в последния отчет на компанията се казва, че освен наетите 2 самолета през 2016 г. са били договорени на лизинг още 4. Големият ръст на приходите според отчета идва от увеличаването на броя на самолетите, като най-голям принос за приходната част имат чартърните полети до Тел Авив и Русия. Мокрият лизинг пък генерира 42% от приходите, като половината от тях са от акции в Германия.

Жп походът на Ковачки

За изминалата година в групата на малките и средните най-динамични компании се нарежда и един железопътен превозвач. Това е свързаната с бизнесмена с интереси в сферата на енергетиката и добива на въглища Христо Ковачки "ТБД - ттварни превози". Компанията беше създадена през 2016 г. като опит Ковачки да се еманципира от държавния жп превозвач, като си създаде собствена жп компания. Това беше и сериозен удар за "БДЖ – Товарни превози", която загуби най-големият си клиент – товарите от мините на Ковачки. "ТБД - Товарни превози" е 100% собственост на "ТЕЦ Бобов дол", част от енергийната палитра на Ковачки (през "Консорциум Енергия МК"), състояща се от множество мини- и топлоелектрически централи.

Към момента начинанието изглежда успешно, като приходите на жп превозвача за 2017 г. са 20 млн. лв. при 9.5 млн. лв. година по-рано, което е 109% ръст, а компанията отчита печалба 2.6 млн. лв. От отчета на компанията става ясно, че тя е превозила около 3 млн. тона товари за 2017 г. Най-голям дял от товарите за Голямо село идва от Бобов дол. Следват Станянци, Бели бряг, Перник, като средното превозно разстояние е около 100 км. Най-голямата част от разходите на компанията – 29%, са за наем на тягов и подвижен състав, като сред наемодателите са "ТЕЦ Бобов дол" (вагони) и "БДЖ – Товарни превози" (за локомотиви).

Автомобилни успехи

В транспортната класация на най-растящите средни и малки предприятия, разбира се, преобладава присъствието на автомобилните компании, занимаващи се с превоз на товари. Най-голямата на база приходи сред малките и средните предприятия е "Магдак - Радостин Митев". Компанията има близо 42 млн. лв. приходи спрямо 22.4 млн. лв. година по-рано. В края на 2017 г. стана ясно, че голямата транспортна компания от Северна България е сключила договор за доставка на 100 нови влекача MAN TGX EfficientLine 3 oт MVB Truck и Bus Bulgaria е официален вносител на продуктите на MAN Truck&Bus AG за българския пазар. "Четиридесет от новите влекачи ще бъдат доставени на "Магдак" до края на 2017 г., а останалите – през 2018 г.", съобщи списание "Камиони" заедно с новината за сделката.

Една от най-устойчивите компании в растежа пък е "Прима 91" от Ветрино, област Варна. През 2015 г. компанията се появява в класацията с ръст 200% и приходи 5.6 млн. лв. За 2016 г. те са 11.3 млн. лв., а през 2017 г. - 18.8 млн. лв. Основана е през 1991 г. и е собственост на Желязко Желязков. В началото се занимава само с вътрешни превози. След влизането на България в Европейския съюз основни дестинации стават вътрешноевропейските. От 2012 г. фирмата разширява дейността си, като са открити 2 бази в Германия - по една в Северна и в Южна Германия. Основна част от превозите са тези между Германия и другите европейски страни, като голяма част от композициите се движат и към Скандинавието. Компанията разполага с флота от над 120 влекача и ремаркета.

Български поделения на големи чужди компании също фигурират в класацията. Такава е "Хартл кариер" част от австрийската транспортна група Hartl Transport, създадена през 1965 г. и оперираща с над 300 камиона и с офиси в Австрия, Румъния, а от скоро и в България. Едноличен собственик на българското дружество е австриецът Ернст Томас Хартл. Компанията има за 2017 г. приходи 17 млн. лв.

Другите в топ 3

С най-сериозен ръст след пристанището на Цветелина Бориславова обаче се нарежда спедиторът "Ес Ти Ем груп", специализирана в сухопътните директни транспорти, при които работи с превозвачи подизпълнители. Компанията е еднолична собственост на Ирина Великова, като приходите й растат с 210% до 8 млн. лв. За разлика от традиционните групажни линии, които тръгват по веднъж или няколко пъти на седмица до различни точки в Европа с по няколко претоварвания при експресните групажи, товарите се возят директно от склад в склад, като според мнението на Великова, публикувано на сайта на фирмата, по-бързите и сигурни доставки с ежедневни тръгвания и вземания естествено са насочили интереса на много товародатели към продукта на компанията.

Третата по ръст компанията със 159% е позиционирана в Благоевград. Това е "Постоловски", собственост на Аце Постоловски (с българско гражданство) и с управител Методи Постоловски (с македонски паспорт). Компанията представя себе си като създадена през 2013 г. Дружеството е специализирано в спедиция, логистика, вътрешен и международен транспорт. Извършва превози на групажни пратки, комплектни товари и ADR от и за страните от Европейски съюз, Македония, Сърбия и други. Разполага с около 50 собствени превозни средства и с още около 25 на партньори. Към момента плановете й да расте с поне по 10% на година се сбъдват.



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »