🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътят на френските парфюми започва от Долно Сахране

Етеричните масла на "Робертет България" се използват в парфюмите на Chanel и Dior

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Име: "Робертет България"

Сектор: Козметика

Създадена: 2013 г., покупка от Robertet

Акционер: Robertet

Изп. директор: Жулиан Мобер
В пикови моменти дестилерията произвежда до 10 кг розово масло в рамките на 24 часа. Тук се преработват също така лавандула и хвойна.

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат тук

Дестилерията на "Робертет България" в село Долно Сахране, подобно на многобройните други в района на Павел баня, произвежда етерични масла предимно от роза и лавандула. Пътят на нейните масла до престижните парфюмерийни компании обаче е значително по-кратък, защото дестилерията е част от структурата на една от най-големите компании в света, които предоставят суровини за парфюмерийния бизнес – френската Robertet. Сред клиентите й са Chanel и Dior, като своя значителен принос за качеството на парфюмите на тези престижни марки дават българското розово и лавандулово масло. За да получи най-добрия букет от българско розово масло, "Робертет България" използва розов цвят не само от Казанлък и Павел баня, но и от района на Брацигово, Старосел, Стрелча, Панагюрище, Карлово, Розино, Калофер. Предприятието работи с около 100 различни доставчика.

Малко история

Френската компания купува дестилерията в село Долно Сахране през 2013 г. Площта на базата е около 17 дка. Тя съществува от почти 100 години, като още от самото начало е била розоварна. По–късно става част от структурата на държавната "Българска роза", а през 90-те години преминава в частни ръце. По това време е удвоен капацитетът ѝ за преработка на розов цвят, който достига 28 - 30 тона на ден. В пикови моменти дестилерията произвежда до 10 кг розово масло в рамките на 24 часа. Тук се преработват също така лавандула и хвойна. "Трудно е да кажем точно какво количество лавандулово масло можем да произведем, тъй като всяка суровина дава различен рандеман", казва административният директор на "Робертет България" Константин Георгиев. При добра година и максимално натоварване производството може да достигне 7 дори 10 тона лавандулово масло. Българската компания на Robertet създава суровини за парфюмерия и козметика, като работи изцяло за френската фирма майка. Около 80% от суровината за производството е българска – роза, лавандула и хвойна. Най-голям обем в преработката заема розовият цвят. Макар и в малки количества "Робертет България" преработва и тютюнев отпадък, който се използва при производството на мъжки парфюми, повечето от които съдържат в аромата си тютюнева нотка. Сред преработваните продукти тук е и дървесният лишей, който също се използва в мъжката парфюмерия. Дървесният лишей се добива от френските гори и се транспортира до дестилерията в Долно Сахране.

Ново производство

През 2014 г. "Робертет България" изготвя проект за изграждане на нов цех за екстракция. Строежът започва през 2015 г. и приключва година по-късно, когато фирмата получава разрешение за ползването му. Методът на екстракция дава възможност за целогодишна работа, докато дестилацията има само кампаниен характер, обяснява Константин Георгиев. При екстракцията се ползват основно сушени суровини (тютюнев отпадък и дървесен лишей), но също така и свежа суровина - например розов цвят през месеците май и юни. Получават се конкрети, които се транспортират във Франция, където претърпяват крайна преработка.

Собствениците инвестират около 4 млн. лв. в цеха за екстракция. Още 1 млн. лева са вложени в ремонти, рехабилитация и преминаване на предприятието от мазут към газ. Така производството в село Долно Сахране става значително по-чисто за околната среда. Благодарение на новата инвестиция в производството през 2017 г. "Робертет България" постига 61.17% ръст на приходите си. Компанията има приходи 9.274 млн. лв. и 71 хил. лв. нетна печалба. През 2017 г. българската компания е произвела малко над 200 кг розово масло и около 5.5 т лавандулово масло. Тази година също се очертава да приключи с много добри резултати. В предприятието работят на щат 16 души, а по време на кампания се наемат допълнително 20 - 30.

Пазари и цени

"Пазарът на лавандулата винаги е бил стабилен, но според мен предстои леко отдръпване от него през следващите години", смята Константин Георгиев. На първо място това се дължи на възстановяването на основните пазари във Франция. Страната доста дълго време имаше сериозни проблеми с лавандуловите си насаждения заради болести по тази култура. Отне им време да възстановят площите си. Точно през тези 5-6 години България значително увеличи площите си от лавандула, особено в Североизточна България. "Много бързо България се изстреля на 1-о място като произведено количество лавандулово масло", казва Георгиев.

През следващите години обаче много от клиентите може да се върнат към традиционните си доставчици от Франция. Нашето розово масло стигна до високи цени през миналата година, а тази година цената му отново падна. През 2017 г. България произведе около 3 тона розово масло, като са останали около 400 - 500 кг непродадени преди старта на кампания 2018, казват от бранша. През миналата година цената за розовото масло се е движила около 9000 – 9500 евро за килограм, но тази година пазарните цени са на по-ниски нива.

Кои са Robertet

Френската фирма е създадена преди повече от 160 години. Тя е семейно предприятие и се ръководи от четвърто и пето поколение собственици. Президентът на компанията в момента е Филип Мобер. Robertet има производствени бази и в Турция, Южна Африка, Мароко, о. Нова Каледония, о. Мадагаскар, Белгия, както и в Грас, Южна Франция, където е централата на компанията. Тя има около 50 представителства в света, част от които са в Токио, Ню Йорк, Индия, Южна Америка, в няколко страни в Европа. За 2016 г. оборотът на холдинга е около 600 млн. евро. Той обхваща няколко дружества, като двете основни сфери на работа на Robertet са парфюмерия и козметика и аромати за хранително-вкусовата индустрия.



Гепард - класация на най-динамичните компании в България


- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

Все още няма коментари
Нов коментар