🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Заводът на IAG за бронирани машини в Бургас ще е готов след година

Компанията на българския емигрант в САЩ Антон Стефов ще инвестира първоначално 20 млн. лв.

Заводът в индустриалната зона на Бургас ще е разположен върху 150 дка
Заводът в индустриалната зона на Бургас ще е разположен върху 150 дка
Заводът в индустриалната зона на Бургас ще е разположен върху 150 дка    ©  IAG
Заводът в индустриалната зона на Бургас ще е разположен върху 150 дка    ©  IAG
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Строителството започва следващия месец на парцел 150 дка в индустриалната зона на Бургас.
  • Предприятието ще произвежда пълната гама продукти на групата, включително бронираната машина на пехотата "Рила 8х8".
  • Компанията е подала документи за участие в милиардната процедура за модернизация на сухопътните войски.

До една година ще бъде построен заводът за бронирани автомобили в индустриалната зона на Бургас, плановете за който бяха обявени миналата пролет. Проектът е на International Armored Group (IAG), собственост на българския емигрант в САЩ Антон Стефов, а първоначалната инвестиция се оценява на 20 млн. лв. През март предстои да започне строителството, което ще се изпълнява от бургаската компания "Електра" и нейни подизпълнители. След като бъде оборудвано и започне производство, предприятието ще осигури работа на около 50 души, а дългосрочните планове предвиждат заетите да надвишат 300 души. Това ще го направи най-голямата производствена база на IAG, която освен това има заводи в САЩ, Обединените арабски емирства и Турция.

Строителство

Инвестицията ще бъде направена чрез регистрираната в България "Интернешънъл арморд груп БГ", която е еднолична собственост на Стефов. Справка в Имотния регистър показва, че през октомври компанията е купила 150 дка парцел от държавно-общинското "Индустриален и логистичен парк - Бургас" за 210.6 хил. лв. Проектът е разработен от архитектурно студио Avi Architects. Компанията предвижда да монтира и покривни фотоволтаични инсталации, за да покрива част от консумацията си на електроенергия.

Важно условие, за да започне да работи предприятието, е общината да изгради необходимата техническа и довеждаща инфраструктура. Ангажиментът е тя да финансира построяването на нова улица с дъждовни колектори, която да осигурява връзка с републиканската пътна мрежа, осветление, тротоари, наблюдателни камери и питеен водопровод. Парцелът трябва да бъде снабден и с оптичен интернет. Сроковете, в които ще стане това, зависят от Агенцията за инвестиции и Министерството на иновациите и растежа, уточниха от компанията.

Важно условие, за да започне да работи предприятието, е общината да изгради необходимата техническа и довеждаща инфраструктура.

Приоритетен завод

След като започне производство, което по първоначални планове трябва да стане към средата на следващата година, компанията предвижда да разшири дейността си, така че заетите да достигнат над 300 души. "Изградили сме система за разпределение на изпълняваните договори, така че заетостта да бъде равномерна във всичките ни заводи по света. Откриването на най-голямата ни фабрика в Бургас я превръща и в приоритет за нас и планираме да концентрираме повече работни места в нея, за да работи в пълния си капацитет", казаха от IAG за "Капитал" и добавиха, че за първи път български специалисти ще имат възможност да произвеждат бронирани машини по световен НАТО стандарт на територията на България. Общо в заводите и филиалите на IAG работят над 1000 души.

Компанията планира да финансира програми за обучение на кадри в заводите на IAG в ОАЕ и Турция, както и на място тук с помощта на чуждестранни специалисти. Предвижда се и стипендиантска програма в партньорство с университети и професионални училища.

"Рила 8х8" и други машини

Заводът в Бургас ще произвежда цялата гама изделия на IAG, включително и най-новата бронирана машина на пехотата "Рила 8х8". Тя беше показана за първи път преди три години в Абу Даби, а миналата година беше представена и на изложението "Хемус" в Пловдив.

Групата произвежда над 150 модела бронирани автомобили - тактически превозни средства, бронетранспортьори, автомобили за контрол на безредиците, за превозване на ценности, линейки, бронирани джипове и луксозни седани, както и по-новите военни кранове за евакуация и леки патрулни автомобили. В процес на разработка е и серия защитени от смущения дронове за спасителни, разузнавателни и аварийни отряди. "Новите разработки също ще бъдат произвеждани в България", казаха от IAG.

Компанията предвижда партньорства и с множество български компании. "Над 65% от компонентите ще бъдат българско производство. Вече са проведени разговори и планирано бъдещо взаимодействие и договорки", посочиха от IAG. През лятото ще продължат и изпитанията на нови бронирани машини по стандартите на НАТО на полигона в Змеево, които компанията провежда от 2021 г., след като получи съгласие от международната лаборатория TNO в Нидерландия за съвместно извършване на някои тестове тук.

За Българската армия

Още преди година Стефов коментира за "Капитал", че IAG има интерес към очаквания търг за доставка на 150 бронирани бойни машини за сухопътни войски, който няколко пъти беше отменян. В края на миналата година Министерство на отбраната одобри ново искане за необвързваща оферта и го изпрати до различни компании, за да актуализира бюджета, който преди скока на инфлацията беше близо 1.5 млрд. лв. От IAG потвърдиха за "Капитал", че са получили покана за предоставяне на информация и участие. "Подали сме документите в регламентирания срок и очакваме решението на МО", казаха от дружеството.

От там добавиха още, че всяка година компанията участва в десетки търгове по целия свят и ще участва във всички български обществени поръчки, които са подходящи за нея. "Със сигурност откриването на завода в Бургас ще помогне да постигнем по-ниска себестойност на гаранционно и следгаранционно обслужване, съответно и по-ниски крайни цени. Така че в този смисъл инвестицията наистина ще ни помогне да бъдем по-конкурентоспособни като участник в бъдещи конкурси в България", коментираха от IAG.