🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Андрей Петров: Заради пандемията трябваше да реагираме бързо и заложихме на онлайн търговията

Председателят на борда на управителите на "dm България" пред "Капитал"

Андрей Петров    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Андрей Петров e председател на борда на управителите на "dm България". Той е част от ръководния екип на компанията още от нейното основаване през 2008 г. Преминал е през различни позиции като регионален мениджър "Експанзия" и ръководител на сектор "Логистика". В момента отговаря за ресор "Експанзия" и ръководи съвместно с Евелина Великова и Анна Драганова отдел "Продажби".

Каква беше 2019 г. за веригата? Колко нови обекти открихте? Увеличиха ли се продажбите и на кои категории продукти?

За нас 2019 г. беше поредната изключително успешна година. Благодарение на усилията на целия ни екип реализирахме оборот над 154 млн. лева, което е ръст почти 13% за календарната година. Така по този показател dm продължава да е безспорен лидер на пазара на дрогерийни стоки в България. Отличните ни резултати за 2019 г. показват, че българите свикнаха да пазаруват в магазините на dm и не могат без тях.

Причините за този ръст са няколко. На първо място са хората на всяка позиция в компанията. Без тяхната отдаденост и ентусиазъм клиентите не биха предпочели нашите магазини. На второ място е огромното разнообразие от над 14 хил. дрогерийни стоки, които хората могат да открият в нашите магазини. Именно голямото разнообразие е една от основните причини нашите магазини да са все по-харесвани.

Друга причина за ръста ни, която отново е свързана с асортимента на компанията, е непрекъснатият ни стремеж да предложим най-новите и модерни дрогерийни стоки. Например през 2019 г. предложихме повече от 45 продукта от 6 от водещите корейски и японски производители, разположени в специален кът в категория грижа за лице. Разширихме портфолиото си и със специализирана козметика за мъже. Това е бързо растящ сегмент, който през 2019 г. отбеляза ръст над 20%.

През 2019 разширихме и асортимента си от биохрани, основно от собствената ни марка dmBio, които са все по-търсени от нашите клиенти, като отбелязват ръст много над средния за фирмата. Това доказва по безспорен начин, че хората са все по-информирани и са много по-взискателни към храната, която консумират. Все повече българи се стремят да се хранят здравословно - с чисти продукти с доказан произход. Ние от своя страна предлагаме на клиентите разнообразие от такива продукти на достъпни цени.

Биопродуктите с доказан произход са, от друга страна, и важна част от политиката ни за устойчиво развитие. Като част от нея ние активно разширяваме портфолиото си от разградими продукти за еднократна употреба, въвеждаме рециклируеми опаковки и енергоефективни системи. Така например през 2019 насочихме вниманието на клиента към четки за зъби с бамбукови или дъбови дръжки, конец за зъби от царевично нишесте, клечки за уши с хартиени дръжки и накрайник от органичен памук, бамбуковите сламки и детски комплекти за хранене за многократна употреба, които могат да се мият и в съдомиялна машина. При домакинските материали предложихме универсалните гъби, които са произведени от 100% биоразградими целулоза и вискоза. Предлагаме и препарати, които щадят природата, тъй като са с по-малко агресивни химикали и не се отлагат в почвата или водоемите.

Важен фактор за нашия ръст са и инвестициите на компанията, които за финансовата 2018-2019 г. са в размер на над 7 млн. лева. Те бяха насочени основно за разширяване и модернизиране на филиалната мрежа и обучение на служителите. По отношение на развитието на филиалната мрежа - през изминалата финансова година открихме 7 нови магазина. През 2020 г. продължихме активно да я развиваме и към момента имаме 87 магазина в 28 града страната.

По какъв начин се отрази на работата ви коронавирусната криза от февруари до момента? Отбелязвате ли спад в продажбите на определени категории продукти и ръст в други и в кои?

Извънредното положение ни се отрази в няколко аспекта. На първо място отчетохме спад на продажбите в периода март - май, който в зависимост от развитието на ситуацията варираше на седмична база в диапазона от 15 до 35%. Тогава се промени предпочитанието на клиентите към търговските локации. До 13 март традиционно най-посещавани бяха магазините ни в моловете. След тази дата забелязахме, че все повече хора пазаруват в кварталните ни филиали и в ритейл парковете. С други думи - в обекти, които са извън големите търговски центрове, по-големите части от които така или иначе бяха затворени, и където има по-големи възможности за спазване на социална дистанция.

Като отговорна към клиентите и обществото компания, за нас най-важно беше да не допуснем дефицит на стоки и да осигурим непрекъсваемост на доставките. Колегите ни се справиха с това предизвикателство и така хората можеха да открият необходимите им стоки дори и по време на извънредното положение. За това и предоставихме премия като благодарност за самоотвержените усилия на всички служители, работили на първа линия в магазините и разпределителния център в периода март-май.

Що се отнася до най-търсените продукти, по време на извънредното положение приоритетно се купуваха стоки от ежедневна необходимост, а не толкова артикули, които се приемат по-скоро като луксозни. Най-често хората пазаруваха почистващи препарати и дезинфектанти, продукти за домакинството, тоалетна хартия, биохрана и хранителни добавки. Сред най-купуваните продукти бяха и основните за лична хигиена като душ гелове, сапуни и шампоани, както и артикулите за грижа за бебето - основно пюрета, пелени и мокри кърпи.

С разхлабването на мерките вече наблюдаваме възстановяване на търсенето на традиционните категории като козметика, продукти за красота и така нататък. Постепенно се възстановява и потокът от клиенти в моловете и отчитаме ръст на оборота.

По какъв начин работи партньорството ви с foodpanda по време на коронавирусната епидемия?

Ние трябваше да реагираме много бързо на променената обстановка. Извънредното положение, което доведе до намаляване на клиентите в магазините, ни принуди да ускорим реализацията на някои проекти, сред които е и да предоставим възможност на клиентите ни да пазаруват онлайн. Затова от 26 май стартира партньорството ни с foodpanda. Така хората в 16 града могат да поръчват през платформата от близо 800 продукти от асортимента на dm и да ги получат до 1 час. Възнамеряваме да развиваме това партньорство, както и да разширим предлагания асортимент.

Интервюто взе Десислава Николова