Веригите през 2019 – силен скок преди големия шок

Повече от 10% е ръстът в приходите на магазините за продажба на дребно. Топ 5 вече се държи само от сектора на бързооборотните стоки

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В края на 2019 г. представителите на търговските вериги от всички сектори най-вероятно са се усмихнали доволно, като са видели резултатите за изминалата година, и са очаквали с нетърпение 2020. В края на 2019 никой още не можеше да предвиди какъв удар ще нанесе глобалната пандемия на COVID-19 върху световната икономика, в това число и върху търговията и продажбите на всякакви стоки. Кой би предположил, че само три месеца по-късно магазините ще затворят, моловете ще опустеят, никой няма да си купува дрехи, а най-търсените продукти ще са лекарствата, дезинфектантите, маските и имуностимулиращите препарати. В края на 2019 г. бизнесът се поздравяваше за постигнатите успехи и гледаше през розовите очила на бъдещето.

Причината е, че 2019 беше успешна за най-големите търговци на дребно от петте основни сектора - бързооборотни стоки, козметика и лекарства, техника, стоки за строителство и обзавеждане (които ние обобщено наричаме "За дома") и дрехи и обувки имат общ ръст на продажбите над 10%. За сравнение - година по-малко този ръст беше 9%. Общите приходи в стотицата са близо 13.2 млрд. лв. при малко под 12 млрд. година по-рано.

Големите 5

Забележима промяна в тазгодишната класация на топ 100 на най-големите търговци е подредбата в топ 5. За първа година и петте позиции са заети от хранителни вериги. "Фантастико", която миналата година беше на шесто място, сега се изкачва с позиция нагоре. В същото време "Технополис", която през 2018 беше на пето място, излиза от челната петорка и заема шеста позиция.

С изключение на тази размяна другите играчи запазват позициите си с лидер "Кауфланд", която има вече 1.65 млрд. лв. приходи и ръст 5%. Печалбата на веригата е над 76 млн. лв. и с ръст близо 7%.

Другият успех в тази група идва от LIDL, която преминава 1-милиардната граница с общо 1.16 млрд. лв. приходи и завиден ръст от близо 24%. Веригата има печалба над 41 млн. лв., което е ръст близо 45%.

Топ 5 на веригите имат общ приход от над 5 млрд. лв. в сравнение с година по-рано, когато общите приходи на петте вериги са били 4.65 млрд. лв. Петте вериги имат общ среден ръст близо 10%. При печалбата тенденцията е малко по-различна. Докато четири от веригите имат ръст и на приходите, и на печалбата, то BILLA има увеличение на загубата от 2.5 млн. през 2018 на близо 15 млн. лв. през 2019 г.

Печалби и загуби

Интересното е, че общо 18 от стоте най-големи търговци имат спад на приходите, който варира между 0.3 и 17%. За сравнение - в класацията година по-рано броят на магазините, които имаха минус в приходите, беше 11.

Веригата, която има най-голям спад на продажбите, е пловдивската "Триумф". През 2019 г. "Т-Маркет", собственост на "Максима България", придоби всичките 11 обекта на "Триумф" и с това сложи край на съществуването на семейната верига, създадена през 2000 г.

Пример в обратната посока е еMAG, която има рязък скок на приходите от 5.6 млн. лв. през 2018 г. на близо 106 млн. лв. през 2019 г. и с това става най-големият онлайн търговец на българския пазар. Съвсем наскоро, през септември 2020, веригата откри и първия си физически шоурум в "Сердика мол" в София и обмисля да открие още обекти в други градове в страната. еMAG навлезе на българския пазар през 2012 г., малко след като в основаната в Букурещ компания навлезе южноафриканският онлайн гигант Naspers с дял 70%. В продължение на години дейността тук преминаваше през румънското дружество Dante International. По-късно беше създадено и българското "Емаг интернешънъл", в което е българският екип от почти 200 души в момента. Преместването на оборота тук обяснява и резкия скок в приходите, както и съществената промяна във финансовия резултат - от 230 хил. печалба през 2018 на 8.4 млн. загуба през миналата година.

Повече за успешните стратегии, тенденциите, промените и адаптацията на ритейл сектора към новото "нормално" можете да научите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center.

За пръв път събитието ще бъде проведено в дигитална среда. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на конференцията и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Като изключим тази рязка промяна, която малко или много изкривява цялата статистика, следващата компания с голям скок на приходите е датската верига за мебели и стоки за дома Jysk. В момента компанията има вече 35 обекта в България - в София, Кюстендил, Казанлък, Благоевград и Хасково. През 2019 г. официално беше открит логистичният център на компанията, в който бяха инвестирани над 105 млн. евро.

Прави впечатление, че общата печалба на най-големите сто компании е по-малка в сравнение с година по-рано и бележи спад с малко над 6%. Компаниите тази година имат сумарна печалба 366 млн. лв. при 391 млн. лв. през 2018. Общо 12 дружества са на загуба през 2019 г., като най-голяма тя е при BILLA (близо 15 млн. лв.), следвана от "Максима България" (t-Market) (9.2 млн. лв.) и веригата за мебели и обзавеждане Jysk (9.1 млн. лв.). От друга страна, водачите в категорията най-висока печалба са "Кауфланд" (над 76 млн. лв.), следвана от LIDL (малко над 41 млн. лв.) и Jumbo (36.5 млн. лв.).

Средната рентабилност за сектора за 2019 г. е 2.77%. Тя пада в сравнение с предходните две години, когато е била 3.2-3.3%. В същото време има 7 вериги, които са със завидна рентабилност - над 10%. Най-висока тя е при Jumbo - 20.62%. Гръцката верига за детски играчки е най-голямата в България с приходи от продажби за миналата година 177 млн. лв. и печалба 36.5 млн. лв. Данните за тази година обаче показват, че веригата е силно засегната от COVID пандемията и има спад на оборота с 13% за първата половина на 2020. Продажбите достигат 27.7 млн. лв. за първите шест месеца на годината.

Общата картина

Веригите за бързооборотни стоки са най-големият представител в топ 100 с 28 компании. Следват ги компаниите от групата "За дома" (22), модата (19), козметика и лекарства (13) и битова електроника (11). Останалите 6 най-големи вериги са от групата "Разни" и в нея влизат магазините за играчки, книжарници, оптики и магазини за офис консумативи.

В първата десетица преобладават веригите за бързооборотни стоки, които заемат шест от десетте места. Останалите четири позиции в челната десетица се падат на двете най-големи вериги за техника - "Технополис" и "Техномаркет", както и на двете най-големи вериги аптеки - "Марешки" и Ес Си Ес. Всички вериги в първата десетица имат увеличение на приходите от продажби, като средният ръст е 10.5%. В същото време в тази група попадат две от веригите, които са с най-голяма загуба от цялата класация - BILLA и T-Market. Общите продажби на първата десетица са близо 7.1 млрд. лв.

От 11-о до 20-о място миксът е по-голям и има представители на всички подсектори на веригите за продажба на дребно. Общите продажби на втората десетица са 1.8 млрд. лв. В същото време средният ръст е доста по-голям - 26.15%. В тази група също има две вериги на загуба - "Топливо" (8.8 млн. лв.) и Jysk. Освен това само две компании от втората десетица отбелязват увеличение на печалбата и това са Praktiker (ръст от 42% до 12 млн. лв.) и Jumbo. При всички останали финансовият резултат или намалява, или е на минус.

Като цяло прави впечатление голямата ножица между най-големите вериги и всички останали от гледна точка на оборотите, които постигат. Ако топ 50 са генерирали общи продажби за 11.4 млрд. лв., то вторите 50 генерират едва 1.8 млрд. лв., или малко повече от номер едно в класацията - Kaufland. Средноаритметичният ръст на приходите при първите 50 е 47.5%, а при вторите 50 - 11.1%. Тази голяма разлика се дължи на отчетения в България оборот на eMAG. Ако се махне тази верига, средният ръст в първата половина на класацията е 11.8%.

На границата

Има някои вериги, които, ако задържат тенденцията, има голяма вероятност да отпаднат от класацията. При това тази картина показва резултатите от преди световната пандемия. Обувките Deichmann например са на 99-о място с продажби за 24.5 млн. лв. и спад 3%. Ако това продължи и при равни други условия, компанията следващата година може би не би се задържала сред най-големите 100. Има спад и на печалбата с над 30%, която е 1.3 млн. лв. през 2019.

В същото време има няколко търговеца, които за малко се разминаха от това да влязат в топ 100, но пък имат ръст на продажбите между 6 и 18%. Това са веригата за мебели "Интериор И", Plesio - магазин за компютърна техника, както и няколко вериги аптеки в Пловдив и Велико Търново. Всички тези вериги имат приходи от продажби над 20 млн. лв. и малко не им е достигнало да преминат границата на стотицата, която тази година е 24.3 млн. лв.

Методология

Класацията "Регал 100" подрежда най-големите търговци на дребно в България, като включва дружествата от пет сектора плюс шест вериги, обединени в групата "Други". Петте сектора са "Бързооборотни стоки", "За дома" (включва търговците от типа "Направи си сам", магазините за мебели и обзавеждане и строителните хипермаркети), "Техника", "Мода" (състои се от търговците на облекла, обувки и спортни стоки) и "Козметика" (обединява дрогерийните вериги и аптеките, в които козметичните продукти са значителна част от асортимента). Данните в "Регал 100" са събрани от подадена от компаниите информация, от публични източници на информация, регулаторни органи, бази данни, информация от Търговския регистър.

Основният критерий при класирането на най-големите 100 компании са общите им приходи за 2019 г. Представена е и информация за печалбата и броя на персонала през изминалата година. Някои от данните са от неодитираните отчети на дружествата заради по-късния законов срок за заверка. Затова е възможно да има разминаване с информацията от одитираните отчети.

Секторните класации са направени на базата на общите приходи на дружествата. В класациите "За дома", "Мода" и "Козметика" големите търговски вериги за бързооборотни стоки (Kaufland, Metro, Lidl и т.н.) присъстват само с приходите, които са декларирали от продажбата на съответните стокови групи. Аналогично в секторната класация "Техника" освен големите вериги телекомите също присъстват само с приходите, които са декларирали в съответните секторни групи, а в секторната класация за бързооборотни стоки само в приходите от съответните секторни групи присъстват веригите бензиностанции (Lukoil и OMV).

В тазгодишното издание на класацията освен за най-големите търговци е включена информация и за най-големите производители на основните хранителни групи - хляб и хлебни изделия, месо и колбаси, мляко и млечни продукти. Подреждането на производителите на хляб и хлебни изделия и на месо и колбаси е направено на базата на приходите им от продажби за 2019 г. При производителите на мляко и млечни продукти, където липсва такава подробна продуктова справка, класацията е на базата на общите им приходи за 2019 г.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар