Веригите за стоки за дома: Над 16% ръст на приходите

Компаниите за бързооборотни стоки вече са сериозен играч и в тази категория

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Нетните приходи на топ 40 на веригите за мебели и интериорни стоки, строителни материали и от типа "Направи си сам" за 2019 г. надхвърлят 2.5 млрд. лв. срещу 2.2 млрд. лв. за предходната година (но липсват данни за една от фирмите), което означава 16.55% ръст. Класацията включва търговци на няколко продуктови групи: стоки за дома, материали за текущ ремонт, мебели и осветителни тела, килими и подови настилки, домакински текстил, стоки за домакинството, инструменти, машини, домакински стоки за краткотрайна употреба, строителни материали. За пръв път в таблицата влизат масово големите ритейл търговци на бързооборотни стоки - "Кауфланд", "Метро кеш енд кери България", "Лидл", "Фантастико", "Максима България", "Лекси", като данните за тях са само за категорията "Стоки за дома".

Първите три фирми - "Кауфланд България", "Топливо", "Практикер ритейл", отчитат приходи над 200 млн. лв. за 2019 г. Триото от лидери в класацията държи общо 27.04% от пазара в стойност. Други шест компании са с обороти между 100 млн. и 200 млн. лева и държат заедно 26.47% от пазара. Седем дружества са с постъпления от продажби между 50 млн. и 100 млн. лв. и имат 21.96% общ пазарен дял. С обороти между 20 млн. и 50 млн. лева са 14 фирми, които държат общо 18.95% от пазара. Други десет отчитат приходи между 9 млн. и 20 млн. лв. и техният общ пазарен дял е 5.58%.

Тридесет компании в класацията отчитат по-високи приходи през 2019 спрямо предходната година. С най-висок ръст - трицифрен, са веригата "Фантастико" - 344% (17-о място, данните са сума от съставните фирми) и "Юск Бул" - 152.56% (4-а позиция).

Девет от дружествата отбелязват намаление на годишните постъпления, а за една от компаниите няма сравнителни данни. Спадът на продажбите е под един процент при три от веригите, едноцифрен - при четири, и най-голям - при "Баумакс България" - 12.76% (9), и "Технополис България" (12) - 11.44% - но само в категорията "Стоки за дома".

В класацията не е отчетена печалбата на веригите за бързооборотни стоки поради липса на информация каква част от нея е свързана с търговията със стоки за дома. Сред останалите компании най-голям скок на финансовия резултат през 2019 отбелязват: "Темакс България" - 171.76% (15), "Термокс" - магазини Berg - 97.48% (32), "Зона дом" - ZONA for Home - 53.83% (38). Само две дружества в топ 40 отчитат загуба за 2019 - "Топливо" и "Юск Бул".

Топ 3

Лидер в топ 40 е "Кауфланд България", като за целите на класацията са взети само приходите (брутни) от групите "Стоки за дома". Веригата е на българския пазар от 2006 г. и има 60 хипермаркета в 34 града в страната. "Предлагаме разнообразие от над 3000 продукта за дома като част от постоянния ни асортимент. Този брой се увеличава в зависимост от сезона", заяви в интервю за специалното издание на "Капитал", посветено на сектор търговия - "Регал", Георги Стоилов, директор "Нехранителни стоки". Той уточни, че категорията "Стоки за дома" формира между 5% и 7% от общия оборот на компанията, надхвърлящ 1.6 млрд. лева (виж интервюто).

Публичното дружество "Топливо" заема второ място в топ 40. Компанията се занимава с доставка и търговия с газ пропан-бутан, течни горива, въглища и брикети, както и с търговия със строителни материали. Основен акционер е "Синергон холдинг" на Бедо Доганян със 73.42% дял. Фирмената стокова листа включва повече от 6000 артикула, сред които и санитарен фаянс и аксесоари за баня GROHE, на които "Топливо" е основен представител за страната. Компанията има добре разработена мрежа от дистрибутори и извършва дейност в над 253 обекта, сред които 165 търговски бази и магазини. Приходите от продажби на строителни и отоплителни материали са с 50% дял, останалите 50% са от продажби на газ и течни горива, посочва годишният доклад за дейността.

Триото на лидерите завършва с "Практикер ритейл". Едноличен собственик на дружеството е "Видеолукс холдинг" на Тодор Белчев и Божидар Колев. През 2019 г. приходите на Praktiker нарастват с 19.8% и достигат 201 млн. лева. Печалбата е 12 млн. лева, което е с 41.5% повече спрямо предходната година. Веригата има 13 магазина в 12 града. В строеж е обект и в гр. Добрич. В топ 40 влиза и другата компания на собствениците - "Технополис България" (12-о място). Тя търгува с черна, бяла и офис техника и има обекти в 26 града в страната, като в таблицата са включени са само приходите (брутни) от групите "Стоки за дома".

От 100 млн. до 200 млн. лв. оборот

Оборотите на шест фирми през 2019 надхвърлят 100 млн. лева. "Юск Бул" - дружеството, през което оперира датският търговец на мебели и декорации за дома Jysk, заема четвърта позиция в класацията. JYSK стъпи на българския пазар през 2005 г., като отвори врати за пръв път в Пловдив. В момента веригата притежава 35 магазина на територията на страната в 23 града. През септември 2019 г. компанията откри официално и своя дистрибуционен център в Божурище, инвестирайки в проекта 107 млн. евро. Той обслужва България и близките държави - Гърция, Румъния, Сърбия, Босна и Херцеговина. Една година по-късно дистрибуционният център вече доставя онлайн поръчки на българските клиенти - дейност, която преди това се извършваше от дистрибуционния център в Радомско, Полша.

Приходи близо 121 млн. лева отреждат пето място на "Хаус маркет България" - дружеството, през което оперира IKEA в България. Шведският мебелен гигант е в страната от 2011 г. чрез договор за франчайз с House Market. "Хаус маркет България" е член на гръцката група Fourlis, която държи правата на IKEA и за Гърция и Кипър. Досега в България групата имаше един магазин в столицата (от септември 2011 г.) и три центъра за поръчки - във Варна (юли 2015), Бургас (2016) и Пловдив (декември 2018). През септември т.г. компанията отвори във Варна втория си магазин в страната и той заменя досегашния център за поръчки на веригата в морския град. От април 2015 компанията предлага и онлайн продажби в цялата страна. За девет години работа на българския пазар посетителите й надхвърлят 21 милиона, а пазарният дял на IKEA е около 10% от общия пазар на обзавеждане на дома.

"Виденов груп" с бранда "Мебели Виденов" заема шеста позиция в класирането. Семейната компания беше собственост на Данчо Виденов и синовете му Добри и Григор Виденови, но през юни миналата година двама от съдружниците са прехвърлили дела си на Григор Виденов, който сега е едноличен собственик, става ясно от документи в Търговския регистър. Групата произвежда и търгува с мебели в страната, където има 43 магазина, но продава и в Румъния и Гърция. Производствените цехове са в Ямбол. За 2019 оборотът на дружеството надхвърля 108 млн. лева.

Седмо място в класацията с приходи над 104 млн. лв. заема "Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage въз основа на споразумение с Mr. Bricolage SA - Франция. Компанията има 11 магазина в 8 града в страната, а от 1 юли 2019 стартира и онлайн продажби. Освен това извършва търговия на едро към Brico Macedonia dooel, след като през май 2017 продаде на тази компания франчайз правата си за Македония. През февруари 2019 в дружеството влезе нов миноритарен собственик, след като основният акционер - "Доверие капитал", продаде 28% от капитала на "Креста консултинг". През 2019 компанията е инвестирала близо 2.5 млн. лв. в реновиране на сгради, търговско оборудване и др., става ясно от доклада за дейността.

"Метро кеш енд кери България" (8) участва в класацията само с приходите си от групата "Стоки за дома", които надхвърлят 102 млн. лева.

Групата на дружествата с над 100 млн. лв. оборот завършва с "Баумакс България" (9) - компанията, която стои зад веригата Home Max. Мажоритарен собственик на капитала е фирма "Хедус", която през 2014 г. купи бизнеса на Baumax от австрийския собственик. "Хедус" пък е притежание на "Родна земя холдинг" - дружеството, което в началото на септември 2019 придоби 100% от капитала на "Хит хипермаркет" от Hit Bulgarien, Германия, и стана собственик на два магазина Hit за бързооборотни стоки, намиращи се в столичните квартали "Младост" и "Люлин". В страната има осем обекта Home Max с обща търговска площ над 105 хил. кв.м в седем града. През 2019 г. "Баумакс България" отчита спад на оборота спрямо предходната година, но според доклада за дейността ръстът на приходите от основна дейност през 2018 е бил резултат от продажбата на "Лендмарк ритейл парк" за 30.6 млн. лв. (сделка, която няма как да бъде повторена).

От 50 млн. до 100 млн. лв.

Седем компании в топ 40 са с обороти между 50 млн. и 100 млн. лв. през 2019. С ръст от близо 7% и нетни приходи, надхвърлящи 95 млн. лв., "Аико мулти консепт" (Aiko) се подрежда на 10-о място. От 2015 г. мажоритарният капитал на Aiko е притежание на втората по големина в света мебелна група - австрийската XXXLutz, която купи и веригата Mobbo, а основателят на двете марки - Мариан Душков, остана като съдружник. Година след покупката Mobbo смени концепцията и името си на Mömax. Фирма "Мьомакс България" също участва в класацията и с приходи над 26 млн. лв. заема 28-о място.

В тази група влизат и няколко компании, които търгуват с материали за строителството: "Ангро трейд" - Перник - строителна борса Angro (11), "Господинови Строймаркет" - "GS Строймаркет" - Добрич (14), "Темакс България" - строителни магазини TeMax (15), "Бошнаков" - строителен хипермаркет Masterhaus (16).

Съдружници в "Ангро трейд" са Людмил Петров Христов и Петър Людмилов Петров. Компанията отчита ръст и на приходите, и на печалбата за 2019 г. Силна година отбелязва и "Господинови Строймаркет", чиито приходи доближават 79 млн. лева. Дружеството е собственост на братята Диян и Галин Господинови, притежава свои търговски и складови бази "GS Строймаркет" в София, Варна, Добрич, Шумен и Каварна, а през миналата година откри магазин и в Пловдив, където търгува специално с материали за мебели.

"Темакс България" (строителни магазини TeMax) отчита над 26% ръст на приходите, надхвърлящи 71 млн. лв. Едноличен собственик на капитала е регистрирано на Сейшелите дружество - "Аврос лимитед". "Фирма Бошнаков" управлява строителен хипермаркет Masterhaus и отчита над 62 млн. лв. оборот за 2019. Компанията е създадена през 1991 г., собственост е на Павел Николов Бошнаков и притежава складове на едро, както и магазини в Бургас, Равда, Приморско, Айтос, а от декември 2014 г. - и електронен магазин. Част от тази група е и веригата за продажба на бързооборотни стоки Lidl (13), която присъства само с приходите от трупата "Стоки за дома".

От 20 млн. до 50 млн. лв.

Това е най-многобройната група, в която влизат 14 дружества. Тя включва и ритейлърите "Фантастико" (17) и T-Market (30), чиито приходи, посочени в таблицата, се отнасят само за "Стоки за дома".

Само една от фирмите тук отчита намаление на продажбите през 2019, но то е символично - под 1% - "Ташев Галвинг" - компанията, която притежава магазини от типа "Направи си сам" (DIY) с над 60 хил. артикула в София и в Ямбол, където има и шоурум, и централен склад. Друг представител на този тип хипермаркети в групата са магазините Praktis - собственост на фирма "Мегадом" (19). Те отчитат близо 19% ръст на приходите и печалба почти 1.7 млн. лв. Тук е и "Баухаус България" - собственост на Bauhaus Depot, Австрия (23), която притежава един магазин в София, открит през 2012 г., с над 120 хил. артикула, обособени в 15 специализирани отдела. От средата на 2016 г. дружеството продава и онлайн.

Строителните хипермаркети в тази група също са представени от няколко компании. DS Home на едноименната "Ди Ес хоум" - Добрич (18), притежава обекти в Бургас, Равда, Добрич, Албена, Варна и София. "Керамик груп" (20) - Пловдив, е собственик на два строителни хипермаркета с бранда "Алати" - в Пловдив и във Варна, на складове в с. Костиево, София и Русе, както и на логистична база и шоурум "Виктория керамик" в Пловдив. Компанията планира инвестиции от 11 млн. лв. за тази година и изгражда завод за мебели за баня. Очаква се производството да започне през първата половина на 2021. "Крез България" (21) управлява веригата "Крез" в Пазарджик и също търгува със строителни материали и стоки за бита.

"Студио Модерна - България" (24) отчита над 56% ръст на приходите от продажби. Мултиканалната компания за директен маркетинг и електронна търговия участва в класацията с приходите (брутни) от групите "Стоки за дома". Сред най-разпознаваемите й брандове са "Космодиск", "Топ шоп", "Дормео", "Делимано".

Ръст на продажбите отбелязва и "Пластик София" ООД (25), която произвежда и търгува с кетъринг опаковки, консумативи за еднократна употреба, домакински продукти. Компанията притежава портфолио от над 2500 артикула, като продава и зад граница - основно в Гърция и Румъния. Двуцифрен ръст на печалбата - над 40% - отчита фирма "Сико - С" - София (26). Дружеството е собственик на веригата "Сико" с 15 магазина в 8 града в страната, в които се предлагат обзавеждане за баня и кухня, подови и стенни покрития, паркети и ламинати, строителни материали. Лек ръст на нетните приходи и двуцифрен скок на печалбата отчита "Домко" (27) - фирмата, която управлява едноименната верига с 13 магазина Domko с обща търговска площ 20 500 кв.м. Компанията е специализирана във вноса и продажбата на стенни и подови покрития, текстил, спални комплекти, осветителни тела, аксесоари. Възходящи финансови резултати през 2019 отбелязва и "Интериор-И" (29), която предлага решения за мебел, материали за мебелната промишленост и е партньор на водещи европейски производители в бранша.

От 9 млн. до 20 млн. лв.

И в тази група влизат супермаркети за бързооборотни стоки - пловдивската верига "Лекси" (36), която също участва в класацията само с приходите от продажба на "Стоки за бита".

Няколко дружества предлагат интериорни решения: "Картекс П" (31) управлява магазините за подови настилки CarpetMax. Търговската верига е с 10 магазина за килими, мокети, балатуми, ламиниран паркет и други подови настилки и аксесоари. Софийската фирма "Термокс" (32) - собственик на магазините Berg, също търгува с ламинирани плоскости за под, естествени паркети, аксесоари за под, камини и др. "Мартинели" (33) осигурява комплексно обзавеждане на дома, вилата, офиса, хотела, които предлага в своите 14 шоурума Martineli в страната. "Еником М" (35) е дружеството зад едноименните магазини в София за мебели, осветление, аксесоари и интериор. "Зона дом" (38) също управлява мебелна верига - ZONA for Home - с обекти в столичните квартали "Люлин" и "Младост 4", а също и в Севлиево. С мебели търгува и "Тракия маркет" - Пловдив (39), под собствения бранд "Идеа".

Няколко фирми в групата предлагат строителни материали. Създадената през 1990 г. "Балканика" - Пловдив (34), търгува със строителни материали, топло- и хидроизолации, мазилки, бои, лакове, инструменти, железария и др. "Уницем" (37) управлява едноименните строителни магазини Unicem в София, но продава и онлайн. "Тед керамика" (40) - Пловдив, предлага санитарна керамика, керамични плочки, изолационни и интериорни строителни материали, стенни и подови плочки, фасади. Разполага с обекти в Пловдив и Кърджали.



Георги Стоилов, директор "Нехранителни стоки" в "Кауфланд България":



Отчитаме над 10% по-висок оборот в категорията



Как се развива категорията "Стоки за дома" - откога я развивате и с какви темпове расте?

- Категорията "Стоки за дома" е част от асортимента на "Kaufland България", откакто компанията стъпва на българския пазар през 2006 г. Всяка година отбелязваме стабилни ръстове в тази категория, като за последната година отчитаме над 10% по-висок оборот. За тези близо 15 години нестоковият ни продуктов асортимент се развива стабилно, устойчиво и спрямо изискванията на потребителите. Нашата основна цел е клиентите ни да откриват при нас всичко, от което имат нужда в своето ежедневие и по всяко време на деня. Затова се стремим да адаптираме асортимента си спрямо потребителското търсене, а работното ни време е толкова дълго, така че клиентите ни да могат да разчитат на нас дори при спешна нужда от даден артикул за дома.

От две години насам прилагаме стратегия за развитие на категорията чрез внедряване на собствени марки продукти за дома. Те имат редица предимства за потребителя - сертифицирани са по международни стандарти, предлагат се с изключително високо качество, като същевременно са на достъпни за клиентите ни цени. За тези предимства допринася преди всичко възможността да осъществяваме пълен контрол на качеството и произхода на собствените ни марки продукти. Имаме общо 13 собствени продуктови линии, като само през последните две години лансирахме на пазара 5 нови бранда стоки за дома. Сред тях са марките Liv&Bo, Spice&Soul, Talentus, Kidland и Countryside. Потребителският интерес към тях расте с бързи темпове наред с вече утвърдени във времето марки като K-Classic и Switch On.

Колко вида артикули за дома предлагате?

- Предлагаме разнообразие от над 3000 продукта за дома като част от постоянния ни асортимент. Този брой се увеличава в зависимост от сезона, тъй като постоянните си предложения обогатяваме и със сезонен асортимент, съобразен с нуждите на клиентите в конкретния период от годината.

Кои са топ 3 на най-купуваните продуктови групи?

- Наблюдаваме устойчив във времето интерес към кухненски уреди като тенджери и тигани. Голямо е потреблението и на филтри за пречистване на вода, домашен текстил и осветителни тела.

Какъв е относителният дял на тази категория в общите приходи на веригата?

- Само категорията "Стоки за дома" формира между 5% и 7% от общия оборот на компанията, надхвърлящ 1.6 млрд. лева.

Какви са плановете за развитие на категорията?

- В бъдеще нашата най-важна цел ще продължава да бъде клиентите ни да намират при нас всичко, от което имат нужда, както по отношение на хранителни продукти, така и по отношение на стоките за дома. Нашата стратегия за следващите години е да продължим да обогатяваме асортимента си с нови продукти, съобразени със сезона, потребителското търсене и най-новите тенденции за дизайн и функционалност.



Алекс Брату, регионален мениджър на JYSK ("Юск") за Румъния и България:



През 2021 отново ще целим откриване на 5 магазина



Изминалите месеци бяха трудни, особено заради създалата се несигурност. Трябваше много бързо да се адаптираме към новата реалност на пандемия. За наша изненада бизнесът продължи да се развива добре, защото хората започнаха да прекарват повече време вкъщи, а много клиенти решиха и да преобзаведат или освежат дома си. По време на локдауна затворихме 5 магазина, след като властите решиха, че всички магазини в големи търговски центрове трябва да затворят. Едно от най-сериозните ни предизвикателства през първите месеци беше да задържим всички свои колеги на работа, но се справихме. Месец март беше единственият месец, в който и продажбите спаднаха. Но още през април онлайн продажбите се повишиха и се възвърнаха към нормалните си нива от предишните месеци. През 2020 г. досега открихме 5 магазина в България - в Кюстендил, Казанлък, София, Благоевград и Хасково. Единствено "JYSK Хасково" бе отворен, преди пандемията да започне, останалите 4 магазина отворихме след започването на COVID-19 периода. Предстои ни още едно откриване до края на годината - в Дупница, което планираме през декември. Плановете ни са да отваряме по 5 или 6 магазина в България годишно и въпреки трудните времена успяваме да постигаме тази цел. През 2021 отново ще целим 5 магазина. Разбира се, все още има доста несигурност и никой не знае как ще продължи пандемията, нито кога ще се върнем към нормалността. Планираме през следващите 3-4 години да достигнем 50 магазина в България.



Николаос Ифантидис, управител на IKEA за България:



За периода на изолация онлайн продажбите ни в България нараснаха почти 4 пъти



Нашата компания беше сериозно засегната от извънредното положение, а физическите ни обекти бяха затворени за определен период от време. Преминавайки през тези трудни времена, бяхме водени от два основни приоритета. На първо място, да защитим здравето на нашите служители и да запазим работата им в компанията. В същото време се стараехме да подсигурим хоризонта на нашия бизнес и финансовата стабилност, така че да има утре за всички нас. Поставихме специален фокус върху разнообразието от предложения и услуги в онлайн магазина ни като: безплатна доставка, безлихвено онлайн потребителско кредитиране, нови възможности за доставка. Извънредното положение подтикна потребителите да реновират и поддържат домовете си дори повече. Докато бяха затворени в домовете си, хората промениха обичайното си поведение при пазаруване, а онлайн продажбите на дребно скочиха глобално. За периода на изолация онлайн продажбите ни в България нараснаха почти 4 пъти в сравнение със същия период на миналата година. Българският пазар е важен за нас, тъй като ни предлага много възможности за растеж. За да бъдем още по-близо до всички българи от цялата страна, въведохме нови опции за доставка, извън стандартните доставка до дома или до обект на IKEA. Вече предлагаме възможността и за доставяне на поръчка до офис на наш партньор в 12 града от страната, като планираме да увеличим списъка с градове в България, до които ще могат да достигат поръчките по-бързо и на по-добра цена. Сега е възможно да вземеш IKEA поръчката си, докато зареждаш автомобила си с бензин. Що се отнася до поставените цели за 2020 г., важно е да отбележим, че е изключително трудно да се поставят реалистични таргети предвид ситуацията, в която се намираме, но поне ще опитаме да сведем до минимум ефекта от загубения оборот.



Диян Господинов, съсобственик и управител на "Господинови Строймаркет":



Пандемията няма да промени инвестиционните ни планове



След обявяване на извънредното положение последва първоначално шоково презапасяване с продукти заради страх от затваряне на магазините. След като се разбра, че няма да бъдем затворени, потреблението през последната седмица на март докъм 20 април рязко спря и ние отчетохме 50% спад на продажбите спрямо същия период на миналата година. Много от строителните обекти бяха замразени, други продължиха да работят, но с по-бавни темпове. През втората половина на април потреблението се възстанови и през май ние отчетохме десетина процента ръст спрямо същия месец на 2019, като се има предвид, че 2019 беше силна година за нас. Като цяло първото полугодие на тази година е на нивото на миналогодишното, защото през първите два месеца продажбите ни бяха много силни. Очаквам, че ще приключим 2020 на нивото на 2019 с плюс-минус 2% разлика, по-скоро с минус.

Няма да променим политиката си да работим много сериозно по отношение на ритейл сектора. Продължаваме традиционно да инвестираме в софтуер и в онлайн магазина, защото онлайн продажбите са засилваща се тенденция. Работим сериозно върху логистични схеми с цел по-добро обслужване на клиентите. Пандемията няма да промени инвестиционните ни планове. Разбира се, ще бъдем по-внимателни по отношение на ангажиментите ни към банки. И тази криза ще отмине, не сме пораженчески настроени, оглеждаме се за нови точки на продажби.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    lal12575638 avatar :-|
    lal12575638

    До коментар [#1] от "hke37694361":

    Абе колеги от Капитал, пробвайте се поне да ги триете тези спам коментари - от колко месеца вече ги гледаме под всяка статия...

    Нередност?
Нов коментар