Най-големите производители на храни: Добра година преди трудности

Компаниите за хляб и мляко отбелязват стабилен ръст, при месото е имало сериозни предизвикателства

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Големите производители в основните категории храни - мляко и млечни продукти, хлебни и тестени изделия и месо и месни продукти, изпращат една успешна 2019 г. със сравнително добри продажби и без сериозни промени в класацията на най-големите компании. Средният ръст за лидерите в отделните категории е между 8 и 11%. Спад е отчетен единствено при месото заради развихрилата се криза с африканска чума по прасетата и сравнително ниските цени в птицевъдството, което даде отражение и върху преработвателния сектор. През 2020 г. обаче пазарът обещава да е по-труден - от една страна, заради последствията от чумата, която достигна дори Германия, а от друга, очаквано заради корона кризата, която създаде сериозни трудности в хранителния сектор, най-вече покрай нефункциониращия с месеци туристически бранш.

Повече за успешните стратегии, тенденциите, промените и адаптацията на ритейл сектора към новото "нормално" можете да научите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center.

За пръв път събитието ще бъде проведено в дигитална среда. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на конференцията и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Мляко и млечни продукти:

Стабилен ръст на продажбите при големите

Изминалата 2019 г. е била успешна за големите производители на мляко и млечни продукти, се вижда от данните на топ 25 компании в сектора. Общият оборот за годината на лидерите е над 627 млн. лв., което е ръст с близо 9% на годишна база и е увеличение за трета поредна година. Всъщност категорията на млечните продукти е втората най-голямата в хранителната индустрия, предхождана единствено от тази на хлебните и тестените изделия. А топ 25 на компаниите в нея държат средно 3/4 от средногодишните приходи. Данните на земеделското министерство показват, че годишно над 90% от преработваното мляко в България е краве. Традиционните продукти за сектора са прясно и кисело мляко, както и бяло саламурено сирене.

На корпоративно ниво през годината няма съществени промени: преобладаващата част от дружествата в сектора са с български капитали, но сред лидерите в топ 10 присъстват и големи чуждестранни инвеститори. Почти всички в категорията имат диференцирано производство - както на кисело мляко, така и на други млечни продукти като сирене, кашкавал и други. Повечето от компаниите имат добре познати марки продукти на пазара, а някои произвеждат и продукция под търговските марки на различни вериги магазини.

Голямата тройка

Без резки скокове през 2019 г. прагът за влизане в топ 5 на най-големите производители на мляко и млечни продукти е над 50 млн. лв. Три от петте най-големи в сектора отчитат ръст на приходите на годишна база. Но всъщност секторът се доминира от две компании, чийто оборот надхвърля 80 млн. лв.

Най-голямото дружество в сектора отново е "Обединена млечна компания", която е собственост на гръцкия хранителен холдинг Vivartia чрез дъщерното дружество Delta Foods, специализирано в сектора на млякото. През 2019 г. българският клон на компанията е с нетни приходи от продажби 88.6 млн. лв. и стабилен ръст над 5 на сто на годишна база. "Обединена млечна компания" е собственик на продукти с марките "Верея", "Фибела" и други и според изследване на Nielsen за 2019 г. е лидер на пазара на прясно мляко със солиден дял от над 42% в стойност. Компанията е сред най-големите компании и на кисело мляко с близо 13% дял от пазара в стойност. Възможно е в следващите месеци обаче да има промяна в собствеността. През октомври тази година стана ясно, че люксембургският фонд за дялови инвестиции CVC Capital Partners е изпратил обвързваща оферта за покупката на Vivartia, като ексклузивният срок за договаряне на сделката е 6 ноември.

Другата компания, която през 2019 г. е преминала над прага от 80 млн. лв. оборот, е дружеството "Тирбул", собственост на гръцката група Tyras. Компанията, известна с марката си Olympus, отчита ръст на годишна база с над 9% на оборота. Преди четири години дружеството, което е собственик на предприятие в Сливен, завърши инвестиция от 18 млн. евро за разширение и оборудване на фабриката си. Освен производство на млечни продукти започна и такова на кисело мляко. Компанията навлезе и в нишата на биопроизводството и в производството на растителни продукти за вегетарианци и вегани.

Тройката при лидерите в млекопреработвателния сектор се затваря от българската "Димитър Маджаров-2", чиито производствени мощности са в региона на Пловдив. Компанията е създадена още през 1991 г. През последните години дружеството, което е активно и в месопреработката, направи инвестиции в млечното направление, включително в производство на кисело мляко. През 2018 и 2019 г. компанията даде заявка за разработване на повече нишови продукти, включително в биосегмента и производство на млечни продукти с пробиотици. Дружеството изпълнява и европроект за преработка по Програмата за развитие на селските райони. През 2019 г. обаче "Димитър Маджаров-2" има спад от 3.5%.

Другите в топ 10

При останалите млекопреработвателни дружества от топ 10 няма особени размествания в позициите в сравнение с година по-рано. Повишеният оборот на повечето дружества води и до праг от 25 млн. лв. за влизане в челната десетка при малко над 22 млн. лв. година по-рано. Данните показват, че седем от 10-те най-големи дружества са завършили годината с увеличение на оборота, като то е най-голямо при компанията "Маклер-комерс" от Разград, която произвежда продукти с марките "Родопско чудо" и "Маклер". Дружеството е собственост на Иван Йорданов.

Веднага след челната тройка сред най-големите компании в сектора попадат "Шрайбер фуудс България" и "Би Си Си Хендел". Първото дружество е базирано в София и произвежда продукти на Danone, а другото работи на пазара с марката млечни продукти "Елена" и е в района на Велико Търново. Именно "Би Си Си Хендел" е другото дружество, което постига най-висок ръст през годината - приходите на фирмата, съсобственост на Пламен Стайнов и Емилия Славова, наближават 34 млн. лв., което е увеличение с близо 30 на сто на годишна база.

В топ 10 влизат още няколко фирми с български капитали, сред които са дружествата "Бор Чвор", производител на продукти с едноименната марка, както и габровското дружество "Елви", известно с търговската марка "Боженци".

Хляб и тестени изделия:

Година на увеличение

Общо 746 млн. лв. Това е пазарът на най-големите производители на хлебни и тестени изделия през миналата година, който отбелязва и най-големите ръстове в лидерските категории в хранителната индустрия - над 8%. И макар че продажбите на вътрешния пазар преобладават, това е и секторът, който е с най-голям дял на износа - през 2019 г. той е бил близо 334 млн. лв. Износът има по-голям ръст в сравнение на продажбите на вътрешния пазар - над 11 на сто.

Категорията на хлебните и тестени изделия е сред най-разнообразните като продукция и големина на фирмите - в нея оборотите се движат между 6.8 млн. лв. за най-малките в лидерските 25 до над 150 млн. лв. при най-големия. Общата тенденция за сектора през миналата година е за увеличение - 21 от 25 фирми са постигнали ръст на оборота.

Между 50 и 150 млн. лв. за топ 5

През 2019 г. няма сериозни размествания при най-големите компании в сектора на хляба и тестените изделия, като в групата на най-големите пет влизат компании с обороти между 50 и 150 млн. лв. Лидер в категорията е гръцката "Чипита България" с приходи 150.7 млн. лв., около две трети от които идват от износ. Дружеството е постигнало увеличение с над 5 на сто на годишна база, а при експорта то е 9.6%. "Чипита България" произвежда основно кроасани и снаксове и е позната на пазара с търговската си марка 7Days. В отчета на компанията за миналата година е посочено, че се очаква спад през 2020 г. заради пренасочване на част от чуждестранните клиенти на дружеството към друг клон на групата - този в Словакия.

Единственото друго дружество, което реализира приходи над 100 млн. лв., е "Нестле България" с постъпления 109.4 млн. лв. и лек спад - 1.2%, за годината. Подобно на "Чипита България" групата също реализира основно износ - продажбите на местния пазар са едва около 8 млн. лв. Именно при експорта е отчетен ръст за годината - 1.25%, се вижда от данните. Почетното трето място в класацията през тази година запазва и великотърновският производител "Престиж-96" с приходи 67.7 млн. лв. и 7% ръст за годината. Това е и единствената компания в топ 3, при която делът на местния пазар преобладава пред износа - в България продажбите на компанията са за 54.5 млн. лв.

Другите големи на рафта

С продажби за над 56.5 млн. лв. четвърта през тази година в класацията е компанията "Фикосота фуудс", в която е фокусиран хранителният бизнес и производството на брускети и други тестени изделия на българската група "Фикосота". Групата има широко портфолио, което включва санитарни материали, почистващи и перилни препарати и битови електроуреди.

"Фикосота фуудс" е увеличила продажбите си с над 22%, което е един от най-големите ръстове в категорията, като видимо увеличава и износа си - там ръстът е близо 23 на сто. Челната петица се допълва с лидера в производството на хляб в България - "Симид София", свързана с Митко Караджов, която реализира приходи 53.7 млн. лв. за миналата година и увеличение с над 22%. В класацията с 25-те най-големи дружества има още две фирми от същата група: "Симид агро", която завършва годината с приходи над 20.8 млн. лв. и увеличение с близо 15%, и пловдивската "Хебър" с приходи над 12 млн. лв. и ръст над 9 на сто.

Сред лидерите в класацията през тази година с леки размествания на позициите присъстват и някои от големите производители на хляб в отделни региони, бисквити, макаронени изделия и други. Трите български дружества ЗИВ, "Ден и нощ" и "Победа" реализират приходи между 22 и 47 млн. лв. в категорията за миналата година, като първите две дружества завършват с намаление на оборота съответно със 7.5 и 4.18%. Свързаният със Сава Чоролеев захарен завод "Победа" в Бургас е реализирал продажби за 22.5 млн. лв. през миналата година, което е увеличение с повече от 6.4%. Традиционно голяма част от тях са реализирани на българския пазар.

Сред най-големите 10 компании в сектора е и добричкото дружество "Савимекс" на Ивелин Савов, което се занимава с производство на хляб, както и на други тестени изделия като макарони и спагети. Компанията е производител и на солети с марката "Златна Добруджа", както и на крекери, соленки и други. Произвежда продукция и от собствените марки на търговски вериги. Топ 10 се затваря от дружеството "Ну хелт", което е специализирано в производството на чипсове, бисквити и други изделия на основата на ориз и е известно с търговската марка Rice Up.

Месо и месни изделия:

Турбулентна година

Категорията на месото и месните изделия е най-динамичната през миналата година. Заболяването, известно като африканска чума по свинете, нахлу в България и успя за една година да пробие в индустриалните свинекомплекси. В същото време кризата се разпространи в Азия и доведе до трайни промени на международните пазари, които също дадоха отражение на местния преработвателен сектор, който в най-голяма степен работи със свинското месо като суровина. Традиционно другото най-често консумирано месо в България - пилешкото, пък беше в хватката на по-ниските цени поне според данните от официалната статистика.

През данните за лидерите в сектора се вижда, че 2019 г. е завършила със спад. Най-големите 25 компании са постигнали оборот 961 млн. лв., което е с над 7.2% по-малко от предходната година. Особено засегнат е износът, при който намалението е с цели 25%.

Традиционните лидери

През 2019 г. няма промяна сред дружествата, които заемат лидерската тройка при месото и месните продукти. Те са и единствените, които реализират оборот над 100 млн. лв. Лидер при месните продукти е дружеството "Месокомбинат Ловеч" с приходи 167.2 млн. лв., което е ръст с 8.5% спрямо предходната година. Дружеството е част от групата "Бони холдинг", която обединява ферми за отглеждане на свине и мощности за преработка и производство на колбаси в Северна България. То е основано от Борислав Николов в началото на 90-те години, като днес се управлява от неговите наследници. 2020 г. обаче се очертава да бъде тежка за компанията, след като в началото на годината в две от фермите й - в селата Никола Козлево и Брестак, беше установена африканска чума, което наложи унищожаването на близо 70 хил. животни.

В топ 3 през 2019 г. попада и разградското дружество "Пилко", което се занимава с производство и преработка на птиче месо и е част от "Амета холдинг", собственост на германската PHW. Дружеството, най-известно с търговската си марка "Лудогорско пиле", отчита приходи над 109.6 млн. лв. за миналата година, което е спад с 35% на годишна база. Лидерската тройка се допълва от пловдивския холдинг "Белла България", който е сред големите производители на колбаси в страната и с приходи над 104 млн. лв., и намаление с над 14% на годишна база. Компанията, известна с търговските си марки при колбасите като "Леки", "Сачи", "Народен" и други, през последните години прави различни инвестиции в чужбина. Така например през 2019 г. холдингът купи унгарския производител на замразени храни Marathon Foods, а през тази есен и гръцкия производител на месни продукти Creta Farms, което бе обявено като "най-голямата инвестиция в хранителния бранш на българска фирма извън България".

Другите в топ 25

През годината почти няма промени надолу в класацията на 25-те най-големи, чийто праг за попадане в нея е за 13.8 млн. лв. при над 15 млн. лв. за предходната година. На четвърта позиция през миналата година е дружеството "Месокомбинат - Русе" с приходи 67.9 млн. лв. и увеличение близо 16 на сто. Компанията също е част от групата на "Бони холдинг", чието друго дружество "Месокомбинат Ловеч" е лидер в класацията. Топ 5 на лидерите се допълва от създадения през 1996 г. старозагорски производител на колбаси "Кен", известен най-вече с едноименната си марка, който отчита приходи за 2019 г. над 59.2 млн. лв. и ръст повече от 12%.

С приходи между 28 и 48.9 млн. лв. в челната десетка влизат и още няколко български производителя на колбаси. Това са дружеството "Деликатес 2", познато с марката "Деликатес Житница", което е основано от Величко Яков и Иван Антонов, страгозагорската група за пилешко месо "Градус 1" на Иван и Лука Ангелови, както и "Еко мес" на Росен Радованов и благоевградското предприятие "Карол фернандес мийт".