Веригите за техника: Рекордна година

Продажбите на електроника продължиха да растат и през 2019 г. през всички канали

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През последните години продажбите на техника и електроника в България растяха постоянно, като по всяка вероятност 2020 г. ще постави края на тази тенденция по обясними причини. Резултатите за изминалата 2019 г. обаче показват, че тя е била рекордна досега за сектора, като водещите 20 компании имат общи приходи 2.3 млрд. лв., с над 18% повече от 2018 г., според секторната класация на "Регал" за най-големите търговци на дребно на електроника. Тя включва както традиционните търговци и вериги на пазара, така и телекомите и големите хипермаркети, а за пръв път и най-големия онлайн търговец в бранша - eMAG.

Пазарът расте, което се вижда с просто око от данните. Те показват и друг интересен факт - само две компании в ТОП 20 отчитат спад на продажбите си (толкова бяха и през 2018 г.). Няма официални проучвания на целия сектор, а консултантската компания Euromonitor го оценява на 1.9 млрд. лв., по-малко от класацията на "Регал", но без да включва резултатите на онлайн търговеца eMAG, който за пръв път се появява официално в подреждането ни.

Повече за успешните стратегии, тенденциите, промените и адаптацията на ритейл сектора към новото "нормално" можете да научите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center.

За пръв път събитието ще бъде проведено в дигитална среда. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на конференцията и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Познатите ТОП 3

Лидери на пазара тази година са най-старите и опитни играчи на него - големите вериги "Технополис", "Техномаркет" и "Зора". И трите са увеличили приходите си, като номер две в индустрията - "Техномаркет", е успяла да спре забавянето на бизнеса си. "Технополис" остава абсолютен лидер за пореден път, след като расте от няколко години насам. Една от причините е заради трудностите на основния си конкурент - "Техномаркет", а другата - заради доброто си географско покритие в цялата страна. Расте и онлайн бизнесът на компанията, като той е номер две в сектора по този показател след eMAG и тепърва ще се покачва още. Според съсобственика на веригата Божидар Колев през тази година продажбите в интернет са се покачили в пъти заради коронавируса, но пък са спаднали тези във физическите магазини. Приходите от продажби за миналата година на "Технополис" са 585 млн. лв. спрямо 267 млн. лв. на "Техномаркет".

Друга компания, която в последните години отлично се възползва както от трудностите на "Техномаркет", така и от разширяването на онлайн продажбите и покритието си, е "Зора". За пет години тя е увеличила оборота си повече от два пъти и за 2019 г. той достига 243 млн. лв., с почти 22% повече от предишната година. За повишението помогна и ребрандирането и реновираните магазини на веригата. Основателят на "Зора" Георги Милушев очакваше двуцифреният растеж да продължи и през тази година, но коронавирусът промени плановете. За сметка на това онлайн продажбите са нараснали в пъти.

Факторът телекоми

Донякъде незабелязано за крайния потребител, телекомите са основен фактор на българския пазар на техника и електроника. Те са най-големият продавач на мобилни устройства, тъй като имат допир до милиони абонати и могат да им предложат изгодни условия през плановете си и да субсидират телефоните. Отделно продават и умни устройства, лаптопи, мрежово оборудване и телевизори. Общо продажбите на електроника и оборудване на трите оператора - "А1 България", "Теленор България" и БТК, надхвърлят половин милиард лева., т.е. почти една четвърт от целия пазар. Най-значителен е ръстът при А1, които през 2019 г. са достигнали приходи от продажба на електроника 241 млн. лв. (според официалния отчет на A1 Telekom Austria Group приходите от продажба на оборудване са 99.4 млн. евро). БТК също расте, докато при "Теленор" има лек спад.

Важен играч на пазара са и веригите хипермаркети, като в тазгодишния ТОП 20 има два представителя - Kaufland и Metro (Lidl също е на прага на подреждането, на 21-во място). И двете компании са увеличили продажбите си на техника, макар те да имат относително малък дял от общите им приходи.

И още вериги

Освен трите големи вериги за техника успешно работят и по-малките конкуренти. През последните години тяхната сила на пазара постепенно расте. Такава е "Техмарт", която за пет години успя да увеличи оборота си почти двойно до 146 млн. лв. (работи през дружеството "Магнум-Д").

Друга такава компания, макар и по-малка, е "Техномикс", която отчита стабилен растеж през годините и оборотът й вече е 38 млн. лв., но само от пет магазина в София и един в Пловдив (както и онлайн продажби).

Онлайн и още нещо

Успешното представяне на веригите категорично показва, че българските потребители все още предпочитат да пазаруват техника "на живо" в магазините. Онлайн сегментът расте при всички компании, и то с бързи темпове, но все още остава малка част от общите им приходи - при някои достига 10%, при други е по-малко. Тази година заради COVID-19 ситуацията се промени и при обявяване на извънредното положение имаше бум на пазаруването онлайн. Купуваха се основно лаптопи и друга електроника заради дистанционното учене и работа. Очакванията са тази тенденция на значителен ръст да се запази и след края на корона кризата.

Точно в сферата на е-търговията е и най-значителната промяна тази година в класацията. За пръв път в нея се включва eMAG, която от години е лидер в България, но досега приходите й минаваха през румънското дружество Dante International. Финансовите й резултати вече са през дружеството "Емаг интернешънъл" и показват приходи над 100 млн. лв., като основна част от тях са от продажба на техника и електроника. През септември компанията отвори и първия си физически магазин в "Сердика център", като целта й е по този начин да разшири още повече присъствието и покритието си в България.

ТОП 3

"Технополис България"

"Технополис България" е създадена през 1992 г., когато едноличният й собственик "Видеолукс холдинг" отваря първия си магазин в София. Съсобственици на компанията са Божидар Колев и Тодор Белчев. Днес групата има 33 магазина в България, от които 7 са в София. Приходите на "Технополис" през последните години постоянно растат, като за 2019 г. са достигнали 580 млн. лв., с 2.7% повече от 2018 г. Служителите й са нараснали леко през 2019 г. до 1782 души.

"Техномаркет България"

"Техномаркет България" оперира на българския пазар от 1992 г., като първоначално тогавашната компания майка "К енд К електроникс" на Николай Китов и Христо Кусев внася електроника. Първият магазин под марката "Техномаркет Европа" е отворен през 1999 г. През последните години контролът над "Техномаркет" се смени няколко пъти - от фирми и хора, близки до Цветан Василев, през завръщането на Китов в групата съдружници, през компания под шапката на "Благоевград БТ" до днес, когато основен акционер в нея е фирма на двама от мениджърите на компанията, работили в други дружества на депутата Делян Пеевски.

През последните години приходите на веригата намаляваха, но за 2019 г. те са скочили с над 22% до около 268 млн. лв. Магазините в момента са общо 45 - най-широката мрежа в страната. През 2017 г. компанията успя да реши съдебните си спорове с имотната компания "Глориент инвестмънт БГ", създадена от основателите на "Техномаркет" Христо Кусев и Николай Китов, заради различни обекти в цялата страна. Служителите на веригата са намалели през миналата година с над 14% до 589 души.

"Зора"

Веригата е основана през 1991 г., а в момента има 37 магазина в цялата страна, от които 8 са в София. От 2016 г. компанията започна постепенно ребрандиране на визията и магазините си, което включваше и изцяло нова онлайн стратегия. Това се отрази и на резултатите на дружеството, които за последните пет години са нараснали повече от два пъти. През миналата година компанията е увеличила служителите си с над 10% до 635 души.

Александър Кръстев, старши мениджър "Устройства и аксесоари", "А1 България":

2019 г. беше изключително успешна за А1 и по отношение на продажбите на устройства. Приходите от търговия с устройства през финансовата 2019 г. достигнаха 99.4 млн. евро, което е увеличение с 11.3% спрямо 2018 г. Резултатите показват, че най-търсени са били смартфоните от средния и високия клас, но компанията отчита ръст на продажбите и на таблети и телевизори. Интересна тенденция е, че от средата на 2019 г. започва по-сериозно търсене на смарт часовници и носимите технологии като цяло. Традиционно най-търсените устройства са смартфоните, и то най-вече тези от високия клас. От гледна точка на ръст през изминалата година това определено е категорията на носимите технологии, където отбелязахме петкратно увеличение на продажбите спрямо 2018 г. Пандемията от COVID-19 повлия на пазара през 2020 г. и се наблюдава по-голямо търсене на лаптопи, телевизори и таблети, което е обяснимо с повечето време, прекарано вкъщи, откъдето хората работеха, учеха и се забавляваха в продължение на месеци. Тази година е трудна за прогнозиране заради пандемията от COVID-19. През първото тримесечие на 2020-а имахме ръст 40.3% при приходите от устройства, които достигнаха 28 млн. евро., но очаквано през второто тримесечие отчетохме малък спад в продажбите. След края на извънредното положение продажбите на устройства постепенно започнаха да се връщат към нормалните нива за периода. Краят на годината е традиционно силен за търговията с устройства заради празничния период. Поради тази причина очакваме стабилно представяне през втората половина на 2020-а с постоянно търсене през последните два месеца от годината и без особени пикове в дните непосредствено преди Коледа.

Андрей Попеску, директор на "eMAG България":

Вярваме, че работата по удовлетвореността на клиентите е ключова за генериране на по-голяма стойност за компанията. Като цяло предлагането на по-добро потребителско изживяване на всички етапи - от поръчката до доставката - означава, че хората ще се върнат, за да пазаруват отново от платформата. Показателите за нивото на удовлетвореност на клиентите от продуктите, продавани от eMAG, са едни от най-важните за нас, като през 2019 г. те се увеличиха с 8% в сравнение с предходната година. Това заедно с активното разнообразяване на нашето портфолио от продукти във всички категории през 2019 г. е резултат от следването на търговска стратегия, целяща да създаде шопинг дестинация, където се предлагат възможно най-много артикули, от които клиентите се нуждаят. Подходът се оказа правилен и така много категории увеличиха своя дял в общите приходи, като мода и спорт, детски стоки и играчки, продукти за дома и градината и бързооборотните стоки регистрираха дори по-високи темпове от традиционно популярните категории електро и ИТ. Конкретно за тях миналата година средната им продажна цена на платформата се увеличи с почти 10%, което означава, че клиентите са избирали електро- и ИТ продукти с по-високо качество и са инвестирали в повече такива артикули. През 2020 г., белязана основно от пандемията, не наблюдаваме спад на общия пазар, а през второто и третото тримесечие ръстът на електронната търговия се увеличи - и това е една от водещите тенденции за годината, заедно с повишаването на дела на онлайн плащанията, който се е удвоил в сравнение със същия период на миналата година. В периода на изолация интересът на клиентите беше основно към стоки за дома, ИТ оборудване, хлебопекарни, фитнес уреди и играчки, а през лятото се насочи към мода и спортни артикули, лична грижи и красота, велосипеди и електронни превозни средства.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар