Германската дискаунт верига TEDi навлиза и в България

Първият от 200 обекта за нехранителни продукти ще отвори на 9 март в Перник

Димитър Спасов, управител на "Теди търговия на дребно": Германската група очаква откриването на 3000-ния си магазин, а следващата цел е магазините да станат 10 000. В България целта е 180 - 200 филиала в близките няколко години.
Димитър Спасов, управител на "Теди търговия на дребно": Германската група очаква откриването на 3000-ния си магазин, а следващата цел е магазините да станат 10 000. В България целта е 180 - 200 филиала в близките няколко години.
Димитър Спасов, управител на "Теди търговия на дребно": Германската група очаква откриването на 3000-ния си магазин, а следващата цел е магазините да станат 10 000. В България целта е 180 - 200 филиала в близките няколко години.    ©  Надежда Чипева
Димитър Спасов, управител на "Теди търговия на дребно": Германската група очаква откриването на 3000-ния си магазин, а следващата цел е магазините да станат 10 000. В България целта е 180 - 200 филиала в близките няколко години.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Първият магазин от веригата в страната ще бъде открит на 9 март в "Перник плаза".
  • За тази година са планирани 10-12 обекта, а в следващите няколко - близо 200.
  • Компанията предлага ниски цени и много видове стоки за дома, офиса и т.н.

Нова германска верига ще тества българския пазар - TEDi ще предлага стоки за дома и офиса, играчки и други продукти, много на брой и евтини.

"Първият магазин в страната ще отвори на 9 март в новия ритейл парк "Перник плаза" и ще предложи около 20 000 артикула", съобщи за "Капитал" Димитър Спасов, управител на българското дружество. Той има над 20 години опит в ритейла като изпълнителен директор на германските "Билла България" и "Кауфланд България". Сега с екип от 15 служители подготвя поредния търговски дебют в страната.

Какво е TEDi

Дискаунт веригата TEDi предлага нехранителни стоки - за бита и домакинството, декорация, играчки, за офиса и ученика, за домашни любимци, "направи си сам" артикули, картички, подаръци, опаковки, дрогерийни и козметични продукти, парти и телефонни аксесоари, за автомобили и велосипеди, батерии, електронни джаджи, енергийни напитки, бонбони, лакомства, плажни и градински артикули и др. Веригата периодично представя и сезонни предложения - например за летни барбекюта, за Свети Валентин, за началото на учебната година и др.

"Преки конкуренти на компанията в страната са "Джъмбо", KiK, "Пепко", дори "Лидл" в част от нехранителния сегмент. Това, което отличава TEDi, са големият асортимент и ниските цени", коментира за "Капитал" Димитър Спасов.

Реално германската верига TEDi е млада - на 19 години, и е в процес на експанзия. А началото на концепцията е като магазини тип €1, в които има голямо разнообразие, включително и брандирани стоки.

Как ще расте

Магазините от веригата са под наем и са разположени на минимум 850 до 1200 квадратни метра площ. "Заетите в един обект са между 10 и 12, а средната инвестиция е 150 - 200 хил. евро (без зареждането на стоките). Продуктите са едни и същи и в Хамбург, и в Барселона, и в Перник", заяви Димитър Спасов.

След дебюта в Перник вторият TEDi в страната ще отвори на 7 април в Сливен. Седмица по-късно - и в Стара Загора, следват Пазарджик (20 април), втори обект в Сливен, както и втори в Перник (на 1 юни - отново в ритейл парк). През лятото ще има обект на веригата и в столичен мол, а също и във Варна.

"Първоначално TEDi ще влезе в градове с над 50 хиляди жители, но постепенно ще се разширява и в по-малки селища. За 2023 сме планирали да отворим 10-12 магазина - в Перник, София, Пазарджик, Стара Загора, Варна, Шумен, Добрич, Видин. Обектите ще са разположени на места с добър поток от клиенти - в ритейл паркове и търговски центрове, самостоятелно, на търговски улици, в пешеходни зони", уточни Димитър Спасов.

Веригата няма склад в България. Изделията се транспортират два пъти седмично от склад в Германия до всички филиали на TEDi в Европа. Продажби онлайн засега не се предвиждат.

Германската компания

TEDi (съкращение от Top Euro Discount) е основана през 2004 г. в Дортмунд, Германия, от Tengelmann Group с идеята да предложи концепцията за магазин за един долар в Германия. Компанията е създадена като разклонение на KiK - текстилният филиал на Tengelmann, който по това време притежава 30% от акциите като миноритарен акционер. Веригата се развива бързо - три години след създаването й, през май 2007 г., открива 500-ия си обект TEDi в Германия.

Фирмата предпочита клоновете й да са в близост до други магазини на Tengelmann Group и големи търговски вериги. Целева група са влизащите клиенти, които "случайно" се отбиват и биват "спирани" от щандовете пред магазина. Поради това много обекти на TEDi са разположени в молове и малки градски центрове.

Експанзия в Европа

На 2 май 2011 г. TEDi отваря първия си задграничен клон в Грац, Австрия, а през юни 2012 - и в Словения. Компанията продължава своята експанзия в Европа с магазини в Словакия (2013), Испания (2015), Хърватия (2017), Италия и Полша (2018), Чехия, Унгария (2021), Румъния, Португалия. Днес веригата има около 2750 магазина и 26 хил. служители в 11 държави. Тази година тя се разширява с търговски обекти в България и Франция.

От десет години TEDi има и онлайн магазин, който обаче е затворен на 31 март 2019 г. В хода на пандемията от ковид-19 през лятото на 2020 г. компанията отваря магазин в eBay, а в края на годината и собствен интернет магазин, който обаче е затворен на 30 април 2022 г. Както и през 2019 г., обосновката е, че силата на веригата е в стационарната търговия на дребно. И за България на този етап няма план за онлайн продажби.

Растежът на компанията е съпътстван и с придобивания. През 2016 г. TEDi открива в Германия около 50 клона на евтината верига Black.de под мотото "Черен пазар за всеки", като планира 1000 обекта в цялата страна. Година по-късно обаче компанията майка обявява края на Black.de, а магазините преминават към TEDi.

На 27 декември 2017 г. TEDi обявява придобиването на 63 клона на холандската търговска верига за стоки за бита, декорация и артикули за свободното време Xenos в Германия. Сделката влиза в сила на 27 януари 2018 г., а магазините постепенно са преобразувани в клонове на TEDi, които по това време достигат до около 1800.

От 2013 г. до 2018 г. магазините са преустроени и модернизирани. Компанията залага на по-големи площи, по-широки коридори и още по-ясно представяне на стоките, енергийно по-ефективно и по-ярко LED осветление. Повече от половината изделия от хартия в TEDi носят знак FSC (който удостоверява, че са доставени от добре управлявани гори) или Blue Angel (пестят ресурси и защитават климата) и се произвеждат частично или изцяло от рециклирана хартия.

От март 2016 г. TEDi премахна пластмасовите торбички от германските клонове и ги замени с торбички, изработени от плат или рециклиран материал. В чуждестранните магазини найлоновите торбички са премахнати през 2017-2018 г.

Германска промяна

В края на 2020 г. бе съобщено за бартерна сделка между дългогодишните бизнес партньори и акционери в TEDi и KiK - Tengelmann на Кристиан Хауб и HH Group на Стефан Хайниг (притежател на 15.2% от KiK). След взаимно изкупуване на дялове от 30 април 2021 Хауб поема изцяло текстилния бизнес KiK, а TEDi преминава към групата компании HH на Хайнинг. Така след повече от 25 години общ бизнес двете семейни дружества се разделят.

Планът за бъдещето на TEDi е амбициозен. "Германската група очаква откриването на 3000-ния си магазин, а следващата цел е магазините да станат 10 000. В България целта е 180 - 200 филиала в близките няколко години", обобщи Димитър Спасов.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар