Сезон 2019: Лоукост дрехите идват

Германската KiK и полската Pepco искат да превземат ниския сегмент със съответно над 100 и 60 магазина

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-евтините дрехи, с най-много магазини и с германски корени. С тази концепция догодина почти едновременно в България ще заработят две дискаунт вериги за дрехи и предмети за бита - германската KiK ("КиК") и полската Pepco ("Пепко"), която е собственост на германски и южноафрикански акционери.

Събитието е неочаквано на фона на оттеглящи се покрай кризата чужди вериги - белгийската Delhaize, австрийската Baumax, германските Praktiker и Penny, френската Carrefour, словенската Roda, гръцката Еna, турската Ramstore.

KiK и Pepco стъпват сега, защото са в етап на навлизане в региона и вече е дошъл ред и на българския пазар. Веригите идват на пазар, на който вече присъстват големи търговци на дрехи като H&M, Zara, LC Waikiki и др. Двата нови бранда обаче ще са в най-ниската ценова категория. Другата евтина алтернатива тук са дрехите втора ръка - в страната годишните им продажби са по около 10-15 хил. тона. В сегмента на дребни стоки за дома пък конкурент на новите търговци ще е "Джъмбо".

Общото между KiK и Pepco е, че предлагат дрехи и нехранителни стоки за дома на много ниски цени. И двете компании се насочват към съпоставими като размер магазини под наем – 500 кв.м при Pepco и 600 кв.м при KiK. И двете предлагат основен асортимент и сезонни предложения от дрехи, включително и на разпродажба. Различното е, че на фокус при Pepco са бебетата, децата и техните майки, докато при KiK гамата е за всички възрастови групи (включително и много големи размери).

Навлизането им ще раздвижи и пазара на търговски площи, защото наемането на над 150 обекта за няколко години е събитие. Планът на KiK е за над 100 магазина и това ще направи веригата най-вероятният №1 по брой обекти в страната. Такава е и заявката на германската компания по отношение на оборота.

В момента най-големият търговец на дрехи в България е H&M с продажби за миналата година от 107 млн. лв. през 20 магазина и онлайн продажби. Общите приходи на топ 50 сред ритейлърите на облекло и обувки за 2017 са малко над 1 млрд. лв.

KiK: От чорапите до шапката – за 30 евро

"През 2019 г. планираме да открием 10 магазина KiK в България. През следващите 4-5 години те ще достигнат 120-150", уточни за "Капитал" Димитър Спасов, който оглавява българския офис на KiK. Той коментира, че компанията ще заложи на силен маркетинг и ще бъде позиционирана като "модерна и изгодна". "Цените са ниски, но с качеството не се прави компромис. Нашата цел е да станем най-голямата верига за дрехи в България", казва Димитър Спасов.

Местоположението на търговските обекти в България все още не е уточнено, но по принцип KiK иска да покрие всички възможни локации за търговия на дребно като ритейл паркове, молове, търговски центрове и улици. "Изборът на място за разполагане на магазини зависи от няколко фактора. Всеки обект преминава през анализ на различни параметри като достъпност, среда, покупателна способност, брой на домакинствата в съответния регион, честота на покупките, приблизителни оценки за приходите", коментираха за "Капитал" от пресцентъра на KiK.

"Клиентът е крал"

KiK е основана през 1994 г. от Стефан Хайниг в Бьонен, Германия. Основен акционер днес е холдинговата компания Tengelmann Group с дял 83% от капитала. KiK е акроним на "Kunde ist König" ("Клиентът е крал"). Компанията управлява повече от 3500 обекта в Европа, от които 2579 са в Германия, където е сред десетте най-големите търговци на дребно. Дългосрочната й цел е да достигне 5000 магазина в Европа. Заетите са над 26 000.

Около 70% от общата продуктова гама на KiK са дрехите. Асортиментът се допълва от нехранителни стоки - текстил за дома, аксесоари, канцеларски материали, храни за домашни любимци, сладки изделия.

Според описания в сайта на дружеството модел на работа в неговата основа са ниските цени, при които "всеки клиент може да се облече от чорапите до шапката за по-малко от 30 евро". За постигането на тези цени фирмата залага на големи покупки "на едро" - например като поръчва целогодишен текстилен асортимент от основни артикули, които се произвеждат лесно и се предлагат във всички размери, форми и разфасовки. KiK не прави "бърза мода" - основните продукти на веригата са произведени с дълъг срок на доставка, а поръчките са в големи количества. Компанията не използва посредници. Стоките се транспортират с кораб от Азия до Европа, което отнема повече време, но е много по-евтино и по-екологосъобразно от въздушния превоз, става ясно от описания модел.

След като стоките са пристигнали в централния склад в Бьонен, Северен Рейн-Вестфалия, те веднага се пренасочват към обектите, т.е. спестява се междинно съхранение. По правило веригата наема eвтини локации – магазините на KiK не са на скъпи търговски улици, а на оживени странични места. Те често са в близост до други вериги за търговия на дребно, които осигуряват голям приток на клиенти. Според сайта на компанията тя залага на умерен маркетинг, не влага големи рекламни бюджети и избягва скъпи спонсорства.

"Нашата стратегия, която ще следваме на българския пазар, е да предлагаме разумни цени на дрехи с добро качество. За тази цел ние последователно прилагаме принципите за дискаунт търговията: Поръчваме в големи количества, което ни дава по-добри покупни цени, не използваме посредници, работим директно с доставчиците. Поръчваме нашите продукти предварително, доставката на стоките се извършва с морски превоз до Германия, което спестява скъпи транспортни разходи. В допълнение, ние не правим скъпи маркетингови кампании и не наемаме скъпи недвижими имоти на престижни места. От ценовите предимства, които постигаме, се възползват нашите клиенти", обобщават за "Капитал" от пресцентъра на веригата.

От сайта на компанията става ясно, че финансовата 2017 г. е била най-успешната година в историята на KiK, приключила с оборот от 2 милиарда евро. В сравнение с предходната година нетните продажби са се увеличили с 2.8%. България не е последна или отлагана стъпка за веригата - например едва през есента на 2017 г. KiK отвори първите два търговски обекта в Италия, а сега вече те са осем. Плановете са всяка година в Италия да бъдат създадени около 25 нови магазина.

Тази есен веригата отвори първия си магазин и в Румъния - в Орадеа, близо до унгарската граница. Това е десетият чуждестранен пазар за KiK. Плановете са през 2020 г. веригата да заработи и във Франция.

Pepco: И в по-малките градове

Pepco планира да отвори първите си магазини в България през март 2019 г., като в първите шест месеца ще заработят 11 обекта, а броят им ще нарасне до 60 в края на 2021 г., съобщиха от компанията в специално прессъобщение.

В България магазините Pepco ще бъдат отворени предимно в градове с население над 10 хиляди жители. Компанията вече търси да наеме дългосрочно площи с размер около 500 кв.м. Набирането на персонал ще започне на 1 ноември т.г. Очаква се към 2021 г. веригата да има над 500 наети служители в страната.

"Клиентите ни в България ще могат да посещават нашите магазини, и то не само в големите градове като София, Пловдив, Бургас и Стара Загора... Убедени сме, че продуктите ни ще предизвикат траен интерес сред местните потребители", казва Марчин Станко, оперативен директор за Централна и Източна Европа, цитиран в прессъобщението.

"Навлизането ни на пазара ще позволи на клиентите да избират от широк асортимент продукти на много ниски цени съгласно нашата формула "Повече за по-малко". Тази концепция работи много добре в много страни от Централна Европа и аз твърдо вярвам, че ще проработи отлично и тук", обобщава Драгия Драгиев, оперативен мениджър на " Pepco България", цитиран в прессъобщението.

От групата Steinhoff

Магазините Pepco предлагат детски, мъжки и дамски облекла, бельо, аксесоари, играчки, декорация за дома, домашен текстил и др. Около 60% от асортимента са облекла (вкл. обувки и бельо), а останалите са стоки за бита.

Pepco е основана през 1999 г. в Полша като местен клон на британската компания за дрехи Brown & Jackson, която обаче фалира и през 2004 г. продава магазините и складовата си база на Pepkor - дъщерна фирма на южноафриканската инвестиционна компания Tradegro. Цената на сделката е една британска лира срещу 47 млн. паунда дългове. Новият собственик променя името от B & J Polands на Pepco и поставя ниските цени в основата на философията на веригата.

През 2014 г. южноафриканският Steinhoff International Holdings придобива мажоритарен дял в инвестиционния холдинг Pepkor в сделка за 62.8 млрд. ранда (около 5.7 млрд. долара).

Steinhoff е основана през 1964 г. от Бруно Щайнхоф във Вестерщеде, Германия, и започва да произвежда мебели. През 1997 г. компанията придобива 35% от базираната в Южноафриканската република Gommagomma, година по-късно премества седалището си там и акциите й започват да се търгуват на Йоханесбургската фондова борса. Следват инвестиции в редица европейски компании, включително и в Conforama - втория по големина търговец на дребно в Европа за обзавеждане на дома с над 200 магазина във Франция, Испания, Швейцария, Португалия, Люксембург, Италия и Хърватия. През декември 2015 г. Steinhoff International премества основната си регистрация на Франкфуртската фондова борса и основава нова холандска холдингова компания със седалище в Амстердам. Ръководството остава в ЮАР.

През декември миналата година главният изпълнителен директор на Steinhoff подаде оставка, след като одиторите на компанията отказаха да подпишат одитирания финансов отчет заради отчетени счетоводни нередности. В момента дружеството е разследвано от регулаторните органи в Германия, което води до непрекъснат спад на акциите му.

По данни на групата Steinhoff тя е глобален търговец на дребно с повече от 12 000 магазина в над 30 страни, където оперира с над 40 местни марки. Общите търговски площи на притежаваните от Steinhoff обекти надхвърлят 9 млн. кв.м. Разполага с 2.5 млн. кв.м складови пространства, 26 производствени инсталации, транспортира ежегодно 150 хил. контейнера и за нея работят около 130 хил. служители, съобщава сайтът й. Steinhoff отчита ръст на приходите от 2% до 12.9 млрд. евро за деветте месеца на 2018 г. За същия период продажбите на Pepco са нараснали с 35.5% спрямо деветте месеца на 2017 г. и достигат до 949 млн. евро.

Моделът на работа на Steinhoff също залага на икономии в резултат на мащаба на поръчките и по-доброто управление на разходите за материали. Директното участие в корабоплаването, складирането и дистрибуцията на продуктите в магазините допълнително оптимизира логистичните разходи по цялата верига на доставки.

Първите 14 магазина Pepco са открити в големи градове като Познан, Бидгошч и Гданск в Полша. През 2007 г. веригата празнува отварянето на своя 100-тен магазин. Първите задгранични обекти Pepco са отворени през 2013 г. в Чехия и Словакия. Година по-късно компанията вече има 500 магазина.

Преди три години Pepco стъпва на румънския и унгарския пазар, а през 2016 г. веригата има 1000 магазина. През миналата година отваря в Хърватия, Словения и Литва, а през тази – в Латвия и Естония.

Днес веригата има над 1400 магазина в Европа и за нея работят повече от 14 000 души, сред които над 500 в главното управление в Познан и 400 в дистрибуторския център. Според сайта на Pepco компанията има повече от 15 милиона клиенти на месец и доставя ежедневно повече от 2500 палета със стоки в 10 държави. По данни на Pepco с пълния си асортимент за деца до 14-годишна възраст тя e сред лидерите по продажби на детско облекло в Централна и Източна Европа.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    theduloclan avatar :-|
    theduloclan
    • - 5
    • + 3

    Лоукост?

    Дневник ю ар стюпид ас фък!

    … иначе на БЪЛГАРСКИ се казва "евтини" или "достъпни"

    Нередност?
  • 2
    dragozow avatar :-|
    Кум Вълчан
    • - 2
    • + 6

    От тези модни марки каквото съм купил е станало на топчета след първото пране. В Теранова, Уайкики, H&M и разни други също. Само парцали на петорни цени продават.

    Нередност?
Нов коментар