Бъди банкомобилен

Мобилните приложения на банките все повече заприличват на финтех платформи

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Мобилните и онлайн приложенията на банките се превърнаха в ключов източник за бизнес.
  • Услугите, които предлагат, постоянно се увеличават и привличат нови клиенти.
  • Тенденцията е те да заприличват все повече на финтех платформите на стартиращите компании.

Тихо и без много шум дигитализацията навлезе ударно в дейността на банките. Мобилните и онлайн приложенията им се превърнаха в ключов източник за бизнес - както за стария, така и за нов, с привличане на още клиенти. В момента няколко милиона клиенти на банки използват онлайн каналите за извършване на операции - от преводни нареждания, през плащане на данъци и битови сметки, до инвестиции и застраховки.

Тенденцията е мобилните приложения да се превръщат все повече в суперапове, или финансови супермаркети, в които можеш на едно място да правиш почти или всичките си операции. Дейност, която доскоро беше и все още е приоритет изцяло на младите финтех компании, които вече се сблъскват с банковата конкуренция.

Масово при банките някои от операциите вече започват да се случват предимно в онлайн среда, като делът им е над 80% спрямо 20 в клон по осреднени данни от сектора. "97% от всички плащания в ОББ през 2023 г. са направени през дигитален канал ("ОББ Онлайн" и "ОББ Мобайл"), като само 3% са извършени на хартия в клон. Това е показателен резултат, с който се гордеем", казва пред "Капитал" Татяна Иванова, изпълнителен директор "Дигитализация, данни и операции" в ОББ и иновационен лидер на KBC Group в България.

"През януари тази година близо 60% от всички продукти за ежедневно банкиране (сметки, дебитни карти) са заявени изцяло дигитално през "ОББ Мобайл", а силни резултати отчитаме и при инвестиционните ни продукти, където 90% от всички сключени систематични инвестиционни планове са сключени в приложението през първия месец на годината", допълва тя.

Тези числа не са изненада - все повече хора избягват влизането в банков клон и търсят спестяване на време, документация и такси, нещо, което им предлагат онлайн каналите.

Подобен е трендът и при Уникредит Булбанк. "Повече от 97% от всички взаимодействия на клиентите с банката преминават именно през мобилното ни банкиране. "Булбанк Мобайл" се радва и на висока честота на използваемост - средно над 21 пъти в месеца клиентите ни извършват вход в приложението, или с други думи, по едно влизане в мобилното банкиране всеки делничен ден", коментират от банката пред "Капитал". При ОББ средно клиентите влизат 22 пъти месечно в приложението.

Елате, милиони потребители

В момента клиентите на онлайн банкирането на банките в България са няколко милиона - а само в три от банките, с които "Капитал" разговаря, гонят 2 млн. Повече от 800 000 от клиентите на Уникредит Булбанк имат "Булбанк Мобайл", а над 650 000 от тях го използват активно всеки месец. В ОББ числото е над 800 хил. онлайн потребители, като целта им е скоро да станат 1 млн. При една от по-малките, но по-агресивни банки на пазара - tbi bank, те са над 240 хил. С мащаби като при големите банки са и конкурентите им от ПИБ, Пощенска банка, Банка ДСК, които също залагат на развитие на своите приложения.

През 2023 г. мобилното приложение на tbi bank удвои дела си в общия обем на новия бизнес, като този ръст не е за сметка на останалите канали.

Папуна Магашвили
Папуна Магашвили

Главен продуктов мениджър на tbi bank.

"Средномесечно нови потребители на дигиталните ни канали стават над 7000 души от клиентската база, които виждат ползите и избират удобството на дигиталния канал за своите ежедневни банкови нужди. Мобилното приложение предоставя бързина, сигурност и освен всичко спестява пари - например в "ОББ Мобайл" потребители плащат битови сметки без такса, а всички blink P2P преводи по мобилен номер до 100 лв. са безплатни до 15.12.2024", казва Татяна Иванова от ОББ. За последните две години активно използващите

"Булбанк Мобайл" клиенти са се увеличили с над 150 000, което представлява и ръст с над 30%. Безспорен бум направи tbi bank с пускането на своята карта neon без такси, с възможност за разсрочено плащане и лихви по свободните средствата в сметката към нея. "Tbi bank app вече има 241 000 регистрирани потребители и сме издали 125 000 неонови карти. Тези числа определено са невероятен резултат, който идва след година, пълна с уроци, предизвикателства и множество подобрения, нови функционалности и актуализации в продуктите", коментира Папуна Магашвили, главен продуктов мениджър на tbi bank.

От сметка до "Гражданска отговорност"

Услугите, които се предлагат през банковите апове, постоянно се разширяват. В тях все повече намират място чисто небанкови услуги като застраховки, плащане на винетки, както и инвестиции - ОББ предлага такава услуга, а наскоро от Уникредит Булбанк обявиха, че ще добавят в своето приложение възможност за покупка на дялове от фондове. Tbi bank пък предлагат и покупки на изплащане по модела на компаниите за buy now - pay later.

"Създаването на суперприложение (super app), където всички наши клиенти могат лесно да управляват своите финансови и шопинг нужди, е нещо, на което нашият екип е посветил големи усилия. Вярваме, че клиентът не трябва да си губи времето в чакане на опашки, подписване на тонове документи на място в офис и т.н. Ето защо въведохме толкова много функционалности. Планираме да въведем много повече функции през 2024 г., като например опцията за плащане за синя и зелена зона изцяло дигитално", коментира Папуна Магашвили.

“Чрез дититалния онбординг 42% от новите ни клиенти физически лица са станали клиенти на ОББ изцяло дистанционно.”

Татяна Иванова
Татяна Иванова

Изпълнителен директор "Дигитализация, данни и операции" в ОББ

"Нашата амбиция е да превърнем "ОББ Мобайл" в "лайфстайл" приложение, което добавя стойност в ежедневието на клиентите и ги улеснява в различни ситуации, чрез предлагане на интегрирания банково-застрахователен модел на KBC, финансови услуги на дъщерните дружества и възможности за функционалности отвъд банкирането", казва Татяна Иванова.

Уникредит Булбанк пък вкараха услугите "Анализи" и "Моят автомобил". С първата функционалност се дава достъп до детайлен преглед в разходите на потребителите за изминалите 13 месеца и автоматична категоризация в 16 различни категории, като по този начин много по-лесно проследяват своите разходни навици.

С "Моят автомобил" потребителите на мобилното ни банкиране проследяват ключова информация за своя автомобил, както и получават известия за глоби и изтичащи шофьорска книжка, застраховка, винетка и преглед. "Стартът на "Моят автомобил" е ключов момент в развитието ни като банка, поставяйки началото на едно дълго планирано разширяване на предлаганите услуги извън обхвата на чисто банковите решения", казаха от банката пред "Капитал".

От тук накъде

Основна тенденция и цел пред банките сега е да развиват точно услугите "от край до край", за да се оптимизират и подобряват обслужването и балансът през онлайн каналите в комбинация с клоновата мрежа. Все пак онлайнът не може да измести напълно ходенето до офис - услуги като кредити, кандидатстване за карти и други кредитни услуги изискват посещението на място. За някои инвестиционни услуги също се прави комбинация между он- и офлайн процедура.

"Приоритет е и създаването на комплексни дигитални екосистеми, позволяващи на клиентите да управляват не само банкови продукти и решения през едно-единствено приложение. Това е и дългосрочната посока, в която Уникредит Булбанк развива мобилното банкиране "Булбанк Мобайл", коментираха от банката. И допълват: "Насочвайки се към тези ключови сфери на развитие, традиционните банки имат потенциала да предложат на клиентите правилния баланс на услуги, предоставяни от банкови и небанкови финансови институции, включително необанки и финтех компании."

От ОББ казаха, че усилията им са са насочени именно в предлагането на нефинансови продукти в тяхната апликация като паркинг услуги, визуализации на карта с локации за зареждане на електрически автомобили, опции за персонализация на приложението ни и др. "Отделно планираме и разширяване на нашето инвестиционно портфолио в "ОББ Мобайл", което ще осигури още повече избор на потребителите ни", каза още Татяна Иванова.

При всички положения, каквото и да се случи, на полето на банковите приложения ще става все по-интересно, а моделите им ще са все по-финтех.

Все още няма коментари
Нов коментар