🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Спукана работа

Община Шумен използва еврофондовете за покупка на въздушни балони, които никога не полетяха

Основите на Българската Кападокия са положени по време на управлението на предишния кмет Красимир Костов. Идеята е жителите и гостите на града да опитат адреналина на полета и да разгледат забележителностите
Основите на Българската Кападокия са положени по време на управлението на предишния кмет Красимир Костов. Идеята е жителите и гостите на града да опитат адреналина на полета и да разгледат забележителностите
Основите на Българската Кападокия са положени по време на управлението на предишния кмет Красимир Костов. Идеята е жителите и гостите на града да опитат адреналина на полета и да разгледат забележителностите    ©  Shutterstock
Основите на Българската Кападокия са положени по време на управлението на предишния кмет Красимир Костов. Идеята е жителите и гостите на града да опитат адреналина на полета и да разгледат забележителностите    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Популярният слоган на Шумен е "Оттук започва България". Малко известен факт обаче е, че освен в исторически план по линия на отседналостта Шумен е първи и по въздух. Това е градът с първите два летателни балона на сметката на общината, а засега остава и единственият в страната.

Шумен има дълбока и дългогодишна връзка с безмоторното летене. Още в годините на социализма е бил домакин на редица републикански и международни състезания. Платото над града е площадка за излитане на парапланеристи и днес, а на летището в Градище се предлагат скокове с парашут и полети със самолет и мотоделтапланер. Общината обаче решава да надгради традициите във въздушните спортове с екстравагантната покупка на два летателни балона.

Основите на Българската Кападокия са положени по време на управлението на предишния кмет Красимир Костов. Идеята е жителите и гостите на града да опитат адреналина на полета и да разгледат забележителностите. Балоните на Шумен обаче така и не успяват да полетят.

Малко повече от пет години по-късно на никого от представителите на общината не му се говори по темата. "Балоните не искам да коментирам. Те са ми наследство още и стоят за голямо съжаление", казва кметът Любомир Христов пред "Капитал". Че не искат да коментира балоните, заявиха и от общинското предприятие "Туризъм, публични прояви и атракции". Сред жителите на града споменаването на двата летателни апарата пък предизвиква шеговити усмивки и саркастични коментари.

Днес самите балони са някъде на склад, неуспели да изпълнят мисията си, като се чуха и слухове, че единият от тях може дори да е спукан. Очаквания, че те ще бъдат изтупани от прахта и за тях ще бъде намерено работещо решение няма.

Защо пък да не купим

Така балоните Шумен остават просто част от една не толкова славна история. Покупката им се случва по европроекта "Оттук започва България" по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 г. - 2013 г., предвиждащ реставрация на Шуменската крепост, ремонт на подхода към паметника над града, изграждане на информационен център на Националния историко-археологически резерват "Мадара", саниране на някои възрожденски къщи и др. Общата сума на проекта е над 3.2 млн. лв., като той срещна доста перипетии и имаше редица забавяния.

Поръчката за балоните е обявена в началото на август 2013 г. Индикативната стойност на двата балона е 109.1 хил. лв. без ДДС, но заедно с останалите две позиции по поръчката: "Доставка на обзавеждане и оборудване" и "Доставка на съоръжения - хидравлична патформа и хидравличен подемник" - индикативната стойност нараства до 394.6 лв. без ДДС. От сайта на агенцията за обществени поръчки става ясно, че в началото на 2014 г. са подписани договори с варненската "Панов" за доставка на балоните за 109 хил. лв. и по позиция 1 за 212 хил. лв. без ДДС, а по третата позиция поръчката е прекратена, тъй като класираният на първо място участник се е отказал от подписването на договора.

Балоните са доставени през пролетта на 2014 г. и местните медии посочват, че производител е чешката фирма Kubicek Balloons. Работят с 2200 кубика горещ въздух, а кошовете им събират до четирима души.

Кой кара балона

Малко след доставката започват и проблемите. Според нормативната уредба летателните балони трябва да минат задължителната процедура по регистрация в Гражданска въздухоплавателна администрация. В крайна сметка само един от двата успява да получи лиценз.

Оказва се обаче, че няма кой да го управлява, защото е необходим човек със специално свидетелство за правоспособност на свободен балон - PL(FB). Общината започва обсъждания да изпрати някого на обучение в чужбина, тъй като в България такива курсове не се провеждат. Уви, едва след покупката от община Шумен установят и още нещо - че за полетите с балон са нужни специални метеорологични условия и площадка.

След всички тези непредвидени усложнения историята на двата балона е кратка и не много впечатляваща. На празнина на Шумен 11. май 2014 г. на поляната зад паметника "Създатели на българската държава" над града единият от балоните е издигнат на метри над земята, завързан с три въжета. Първият пътник бил тогавашният кмет Красимир Костов. Тъй като балонът няма собствен пилот за събитието е потърсена помощ от варненския клуб "Адреналин".

Историята мълчи дали балоните са се появили на празника на града през 2015 г., но през 2016 г. единият от тях отново се включва в честванията. Този път той е издут пред сградата на общината. Това е и последната регистрирана от широката общественост поява на шуменската въздушна атракция. А оттогава насам балоните отлежават на склад.

Проблемите им остават същите и днес. "Не можем да намерим начин да ги ползваме, тъй като нямат кошове или имат кошове за 1 човек и са предназначени основно да ги вдигнеш на 5-10 метра и да гледаш от тях. Няма и обучени хора", изрежда различни причини настоящият кмет на Шумен Любомир Христов.

Въпреки че в момента над Шумен не може да се види дори сянка на летателен балон, възможности за полет над града с парапланери, самолет и мотоделти има. Те обаче не са задвижвани от общината, която е усвоила евросредства за нещо неизползваемо, а от ентусиастите, които знаят какво правят.