Летящият север

Въздушните спортове над Шумен могат да превърнат района в притегателен център за любители на летенето

Шуменските стартове за парапланеризъм привличат и пилоти от Румъния. През лятото всеки уикенд летят поне по 20-ина от тях
Шуменските стартове за парапланеризъм привличат и пилоти от Румъния. През лятото всеки уикенд летят поне по 20-ина от тях
Шуменските стартове за парапланеризъм привличат и пилоти от Румъния. През лятото всеки уикенд летят поне по 20-ина от тях    ©  ''Скай Шумен''
Шуменските стартове за парапланеризъм привличат и пилоти от Румъния. През лятото всеки уикенд летят поне по 20-ина от тях    ©  ''Скай Шумен''
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Какво ви е нужно, за да стигнете до плажа на Иракли? Добри термики, крило и наклон за засилка от Мадарското плато. Така на море ходи Явор Плашилски-Доктора от Шумен. По професия той е лекар, но след работа може да бъде намерен на баира над града или реейки се някъде в небето. Плашилски е председател на шуменския клуб по парапланеризъм "Шумен-XC", който съществува от 2007 г. като сдружение с нестопанска цел.

Въздушните спортове са една от запазените марки на града с изключително развито безмоторно летене и парашутизъм. Това е резултат е от струпването на редица благоприятни условия - свободно за полети въздушно пространство, термики през целия ден, равнина за кацане и наличие на идващ от Варна морски бриз. Освен парапланеризма в района процъфтява и любителският парашутизъм. От няколко години насам на летището в Градище клубът "Скай Шумен" се опитва да развива нишата на парашутните скокове и полетите със самолет и мотоделтапланер.

И макар че в новата българска история Шумен се раздели с летището си, усилията за напредъка на леката и "чаршафена" авиация не са напразни, защото то може да даде криле на града, превръщайки го в още по-атрактивна дестинация за практикуващите тези спортове, а и за туристите.

Никой не може да спре бриза

"В Североизточна България имаме най-добрите условия на Балканския полуостров за безмоторно летене", казва Явор Плашилски.

"За безмоторния спорт е важно е да има термики, за да може да се вдигне височина. И понеже Дунавската равнина е много хълмиста и източните части на даден хълм се нагряват сутрин, а западните части - следобед и съответно слънцегреенето и затоплянето е по-продължително във времето и по-дълго време генерира термики", обяснява технологията на свободния полет Доктора. В същото време е равнинно и може да се каца навсякъде", добавя той. Неслучайно рекордът за България от 350 км в дисциплината cross country е с начална точка село Невша, Шуменско, откъдето пилотът Ясен Савов каца в Кавала.

Шуменският аероклуб има дълга история. Той е създаден през 1951 г. и събира ентусиастите в Шумен - моделисти, летци, парашутисти. По това време аероклубовете в страната са структури към т.нар. организации за съдействие на отбраната (ОСО). Целта на създаването им е да се готвят кадри, необходими за военната, гражданската, селскостопанската и спортната авиация.

Постепенно Шумен се обособява като център на безмоторното летене в страната, става домакин на редица републикански и международни състезания - балканиади и европейски първенства. След промените обаче структурите на ОСО се разпадат, а летището бива продадено, като години по-късно настоящият кмет на Шумен Любомир Христов ще каже, че е дадено на безценица и само след една година препродадено 10 пъти по-скъпо.

Новата авиоистория

Ново начало за леката авиация е положено през 2016 г., когато с решение на Министерския съвет летището до шуменското село Градище ще се дава за ползване на аероклуб "Скай Шумен" безвъзмездно за срок от 10 години за спортната му дейност. Сдружението се ангажира от своя страна да направи ремонт на бившето селскостопанско летище, така че да отговаря на изискванията на Закона за гражданското въздухоплаване. Клубът е създаден през 2009 г. Желанието на "Скай Шумен" е да популяризира летенето като спорт и като професия.

Важна роля в това изиграват Ангел и Ани Стаменови, които развиват базата за парашутизъм в Монтана. Главните действащи лица от "Скай Шумен" са били курсисти на базата в Монтана, разказва Георги Георгиев - един от създателите на клуба. Монтана обаче е далече и шуменците решават да си закупят парашут. Купува се и мотоделтапланер, като с него се правят опознавателни полети. В момента самолетите на клуба са вече три.

"Скай Шумен" предлага парашутни скокове на клиентите си - тандемни и самостоятелни след обучение, както и комерсиални полети със самолет и мотоделтапланер. Идеите, по които се работи, е да започнат и обучения за пилоти и тиймбилдинги, които да включват разходки, катерене и др. Повечето клиенти идват за тандемни скокове, като желаещите са от цяла България. Иначе по-сериозно присъствие имат около 300 души от областта и около 20 местни. "Когато има хора на летището, е весело", казва Георгиев.

От клуба трудно гледат на начинанието си като на бизнес. "Като инвестиция възвращаемост няма", казва Георги Георгиев. Поддръжката на един самолет със застраховката е около 7 хил. лв. Цената на новата тандемна парашутна система е 16 хил. долара, а животът й е 2000 скока. "Т.е. 80 лв. е само амортизацията на системата", смята Георгиев. "Оттам следват всички останали разходи", допълва той. Клиентите също са ограничени, защото обучението за пилотиране на самолет за лични цели (т.нар. PPL) струва около 14 хил. лв. за 45 учебни часа плюс теория.

"Има интерес. Въпросът е, че няма млади хора, които да имат интерес", смята Георгиев. "Повече стоят пред компютъра, не на летището. Аз едва ли не спях там", спомня си той.

Ще стане ли Шумен Сопот

При парапланеризма нещата също не са безоблачни. След 2008 - 2009 г. се забелязва тенденция на намаляване на пилотите, смята Доктора. "Включително и хора, които преди летяха активно, по една или друга причина понамаляха, понеже не е евтин спорт. Едните станаха колоездачи, други катерачи", казва той. Основният потенциал за бизнес при парапланеризма са тандемните полети за хора, които искат да усетят тръпката от летенето и впоследствие да преценят дали е за тях като спорт или не. Такива комерсиални полети в Шумен предлага BenFly.

Градът си поделя мястото за най-добри условия за парапланеризъм със Сопот. "Източна България лети над Шумен, а западна над Сопот", обяснява накратко Доктора. Около 20% от пилотите, които идват на стартовете над Шумен, са от града, като стабилното ядро е 10-15 човека. Повечето са варненци или от Добрич. Има и румънци, като лятото всеки уикенд летят поне 20-тина от тях. Основната група в Сопот пък са софиянците.

Между летенето от стартовете около Сопот и Шумен има и някои природни различния. "В Сопот се излита от голяма височина - около 900-1000 метра. Около Шумен стартовете са ниски - Шуменското плато, Мадарското плато или Невша са с денивелация около 200 метра", казва Докотра.

Високият старт на Сопот позволява на града да е дългогодишен домакин на събитието "Въздухария". "Над Шумен стартовете са малки и не могат много хора да излитат наведнъж", казва Плашилски. Другата голяма разлика е подкрепата на местната власт и рекламата в Сопот, неща, с които Шумен трудно може да се похвали. Там например от години се обсъжда възможността да се направи лифт от града, като алтернатива на автомобилния път, но тъй като мястото е природен парк и попада под различни юрисдикции това не се случва.

Сопот доказва, че въздушните спортове могат да бъдат притегателна сила за развитието на едно населено място. След парапланеризма, инвестиции бяха направени и в трасе за планинско колоездене, което е днес е сред най-екстремните в България. Всичко това води значителен брой любители, но и туристи, които оставят парите си в къщите за гости, заведенията и магазините, стимулирайки и малкия и среден бизнес, и инвестициите там. А щом Сопот може, защо не и Шумен да измисли как да изпъне крилата си?

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар