Пътната агенция крие защо ще плати на Kapsch 140 млн. лв. без търг

АПИ отказа информация какви роли ще изпълнява екипът на Kapsch под предлог, че била твърде сложна за хора, които не са IT специалисти

През август 2019г. Kapsch в лицето на Михаел Вебер, изпълнителен директор на българското дружество от групата (вляво), предаде тол сисетмата на пътната агенция в лицето на Георги Терзийски, председател на управителния й съвет (вдясно). Година по-късно стана ясно, че АПИ не може да управлява системата сама.
През август 2019г. Kapsch в лицето на Михаел Вебер, изпълнителен директор на българското дружество от групата (вляво), предаде тол сисетмата на пътната агенция в лицето на Георги Терзийски, председател на управителния й съвет (вдясно). Година по-късно стана ясно, че АПИ не може да управлява системата сама.
През август 2019г. Kapsch в лицето на Михаел Вебер, изпълнителен директор на българското дружество от групата (вляво), предаде тол сисетмата на пътната агенция в лицето на Георги Терзийски, председател на управителния й съвет (вдясно). Година по-късно стана ясно, че АПИ не може да управлява системата сама.    ©  Цветелина Белутова
През август 2019г. Kapsch в лицето на Михаел Вебер, изпълнителен директор на българското дружество от групата (вляво), предаде тол сисетмата на пътната агенция в лицето на Георги Терзийски, председател на управителния й съвет (вдясно). Година по-късно стана ясно, че АПИ не може да управлява системата сама.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пътната агенция не дава подробна информация за какво точно ще плаща на Kapsch по 28 млн. лв. на година по тол системата. Това накратко е изводът от отговори на ведомството на въпросите на "Капитал", които бяха поискани по реда на Закона за достъп до обществена информация.

Беше поискана информация по две теми. Едната е списъкът с т.нар. функционални роли, които екипът на Kapsch ще изпълнява по договора, който сключи през декември 2020 г. без състезание. Тогава стана ясно, че поне за две и максимум за пет години консорциум от фирми от австрийската група ще оперира системата и ще помага на държавата. Втората тема е интегрирането на доставчиците на услуги (посредници между потребителите и Агенция "Пътна инфраструктура", които продават пътни такси), като "Капитал" поиска протоколите и другите документи, свързани с процеса.

Поисканата информация имаше за цел да отговори на два въпроса.

Първият е как е изчислена цената на поръчката. Общата сума за пет години е 140 млн. лв., като месечната тарифа за първите две години е по 2.5 млн. лв. с ДДС. От ценовото предложение стана ясно, че договорената цена е от 270 лв. с ДДС на час за работата на системен администратор и 264 лв. на час за програмист или до 40 хил. лв. на месец. Реално обаче длъжностните характеристики, опитът на служителите и т.н. не са ясни, за да се прецени колко скъпо е това.

Вторият ключов въпрос е дали АПИ наистина е оперирала системата сама досега, както нейното ръководство упорито твърди. Редица източници изказваха мнения, че през последните две години Kapsch е основният двигател зад системата, а държавата така и не е успяла да поеме контрол над нея. Интегрирането на доставчиците е задача, която уж пътната агенция е изпълнявала, но засега не го е доказала. Освен това Kapsch има бизнес връзки с първата фирма, която получи възможност да продава пътни такси.

Oсвен че отговорът на АПИ закъсня и беше изпратен четири дни след като 14-дневният законов срок беше изтекъл, той е и странен отказ. Според решението, подписано от Георги Терзийски, председател на управителния съвет на АПИ, само ИТ специалисти биха разбрали списъка с функционалните роли и протоколите по интегрирани, затова и информацията не била обществена. На практика отказът гласи: няма да разберете, затова няма да ви кажем.

Няма как да знаем

Официално договорът е с предмет "Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5т. (Тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5т. (електронна винетка)". Без съмнения звучи объркващо и сложно, особено за човек, който чува тези словосъчетания за първи път.

Липсват всякакви подробности по техническите параметри на договора в страницата на поръчката.

Така не може обективно да се прецени дали предвидените тарифи за служители и цялата сума от 2.5 млн. лв. на месец е твърде висока, тъй като няма разбивка на единичните цени, както например има при пътните проекти на агенцията.

През януари в интервю за "Капитал" проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на АПИ, отговори на въпрос водени ли са преговори за цените с Kapsch по следния начин:

"По принцип, за да се обяви такава обществена поръчка, ние сме направили съответните пазарни проучвания, имаме достатъчно експертиза в Националното тол управление по отношение на предоставянето на такъв тип услуги - как се дефинират функционални роли при предоставянето им, как се предоставят 24/7, какви ще бъдат времената за реакция. На базата на всички тези елементи сме стигнали до стойностите, които се виждат в договора, които са пазарни, реални и се виждат в договора. Това са реалните стойности, на които ние възлагаме допълнителни дейности."

Данните от пазарното проучване или процедурата, която е водена, не са публични. В други пазарни проучвания възложителите - държавни агенции, общини и др., ги обявяват през своите профили на купувача и процедурата е ясна за всички.

На въпрос пък колко души от страна на австрийската група фирми ще бъдат ангажирани, той каза:

"Това излиза от процеса на договаряне. Ние говорим за 35 функционални роли, които за да бъдат реализирани в прозорец на обслужване 24 часа, предполагат между три и пет души да стоят зад всяка роля. Това означава, че 120-125 души е персоналът, който ще бъде зает от страна на изпълнителя, с цел тези функционални роли, които сме дефинирали като допълнителни услуги, да ни бъдат предоставени по този договор."

Тези роли обаче са тайна за обществото. В решението за отказ за достъп до информация се посочва следното:

"Поради спецификата на информацията единствено лица, притежаващи специални знания в областта на информационните технологии, биха могли да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти." Тази аргументация обаче изключва вариант, в който все пак има IT специалисти в държавата и те могат да разгледат документацията. Що се отнася до втората част от заявлението, в интервюто през януари проф. Асенов каза следното:

"Всички процедури по интегриране на доставчици се извършва от нашия екип. Ние имаме опция, която не е задължителна да привличаме експерти на изпълнителя, ако искаме. Така ясно е записано в договора.

По никакъв начин интеграцията не е правена от тях. Във всяка интеграция е участвал нашият екип, има документи. Има определена със заповед група... Ето сега преди две седмици имаше такава проверка и нито един човек от Kapsch не е участвал в тази процедура. И за това има документи и няма проблем да бъдат предоставени, за да се види, че всичко това, което се говори, че някой друг прави нещо вместо в нас, е далеч от фактите."

В интервю от лятото проф. Асенов каза, че Kapsch са помагали с интеграцията.

Оказва се обаче, че документите не са публични. Мотивът за отказ отново е липсата на експертиза на гражданите, както и това, че информацията не била "обществена". "Капитал" изпрати въпрос на проф. Асенов защо все пак информацията е отказана и дали ще даде достъп до нея, но засега няма отговор.

Ние мълчим

Интегрирането на доставчици беше и повод за скандал през 2019 г. Тогава фирмата "Интелигентни трафик системи" започна да продава електронни винетки първа и получи позволение, преди да бъде обявена финалната процедура за регистрация. Като дълго време беше единствената частна компания с такова право. От фирмата сами казаха, че работят с Kapsch от години. Затова и изглежда сякаш към тях е имало преференциално отношение, тъй като са били подготвени да се свържат към системата още преди да заработи системата за е-винетка в края на 2018 г.

Фирмата подписва договор с пътната агенция в средата на декември, преди да бъдат публикувани финалните общи условия за кандидатстване - до онзи момент на сайта на ведомството присъства само "проект" на документите, не е провеждана и кампания за набиране на желаещи компании, които да бъдат доставчици на услуги.

Въпросният посредник получава комисиона от 7% от всички събрани пътни такси. В момента ИТС държи значителен процент от пазарния дял и продава повече винетки и тол от самата държава. За 2019 г. например стойността на комисиона е около 20 млн. лв., сочи справка на "Капитал".

Същевременно друга фирма - "Телетол" на Лиляна Деянова и Мартин Димитров, получаваше упорит и завоалиран отказ да излезе на пазара с пътните такси. От фирмата твърдят, че умишлено не са допускани. Миналата година Димитров и Деянова бяха задържани и прекараха месеци в ареста.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen
    • + 2

    Поредната скандална сделка!

    Нередност?
  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 2

    А прокуратурата спи ли спи. Явно казаните за ракия са по-важни.

    Нередност?
Нов коментар