Професия: Продуктов маркетинг мениджър

За професията разказва Нора Георгиева, мениджър "Продуктов маркетинг", Progress

Нора Георгиева    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Продуктовият маркетинг е ефективно комуникиране на стойността на един продукт към неговата целева аудитория. Целта е да се разбере какъв проблем решава продуктът, да достигна до хората, които имат този проблем, и да бъдат информирани, че има решение за тях.

Визитка

Нора Георгиева е мениджър "Продуктов маркетинг" в Progress. Има бакалавърска степен по бизнес администрация и журналистика и масови комуникации от Американския университет в България (АУБ). Професионалният й път започва през 2009 г. в "Мелън" АД като маркетинг специалист за мобилните им приложения, а впоследствие и за бранда на компанията. След това работи в българския технологичен стартъп "Вибласт", който за съжаление вече не съществува. Там освен с маркетинг се занимава и с продажби, бизнес развитие и дори човешки ресурси - където е добила представа от първо лице как всяка функция допринася за успеха на един бизнес.

Моята професия

Всяка компания дефинира задълженията на специалиста по продуктов маркетинг спрямо организационната структура и размера на екипа. В най-общия случай те включват създаването на пазарна стратегия и цялостен план за продуктовата комуникация. Това е сложен процес, който започва с разработване на персона на купувача чрез интервюта с потенциални и настоящи клиенти. Включва и формулиране на основните предимства на продукта в подходящ вид за всеки комуникационен канал, който пазарната стратегия на продукта предвижда. Пример за често използвани канали в дигиталния маркетинг са уебсайтът на продукта, реклами, показвани на чужди сайтове, банери, използвани на браншови събития.

Продуктовият маркетолог също така е гласът на клиента в компанията - той работи близо с разработчиците, за да подсигури, че крайният резултат е нещото, което клиентите искат и за което биха платили. Част от времето си прекарвам в обучение на екип "Продажби", за да могат да представят продукта по най-подходящия начин спрямо различните аудитории.

Поради мащаба на бизнеса ни важна част от работата ми включва анализ на огромното количество данни, които получаваме от всички маркетинг канали, както и от промените в индустрията и комуникацията ни с клиенти. С помощта на тези данни оценявам успеха на различните ни кампании и планирам върху какво да се фокусираме в бъдеще.

Продуктът, за който отговарям (Progress KendoReact), представлява библиотека от интерфейсни компоненти в помощ на програмистите, използващи технологията React. Тъй като той е софтуерен, а не физически, и се продава в целия свят, работата ми е предимно в дигиталното пространство.

Обичам професията си, защото ми позволява да направя така, че всички замесени хора да спечелят: клиентите получават качествено решение на реален техен проблем, компанията получава приходи, а екипът се чувства удовлетворен, че трудът им е осмислен. От интелектуална гледна точка работата ми е като един безкраен пъзел, който става все по-интересен и който се променя бързо заедно с промените в света и пазара.

Моето образование и умения

Завършила съм АУБ с две специалности: "Бизнес администрация" и "Журналистика и масови комуникации". Най-ценното, което получих от АУБ, не е толкова специфични знания за професията ми (тя се развива и променя постоянно), колкото уменията да разсъждавам критично, да формулирам и презентирам ясно мнението си писмено и устно, да работя в екип с хора от най-различни култури и да обработвам голямо количество специализирана информация на английски. Не мога да пропусна и мрежата от контакти, приятели и познати, с които и досега си помагаме.

Конкретните знания и умения, които ползвам днес активно в професията си, съм добила в хода на работа, както и чрез допълнителни обучения. Например в моята професия много често се ползва Google Analytics, за да следим как се представя сайтът на продукта. За работата с този продукт са ми помогнали безплатните сертификационни курсове на Google Analytics Academy. Друг подход, който използваме в екипа ни, е да намерим авторитетна книга/проучване/обучение по темата и да адаптираме съответната доказала се методология в контекста на нашия бизнес.

Моят път дотук

Обожавам да чета от малка. Впоследствие тази страст се превърна в обич към думите и писането. Това ме насочи и в избора ми на специалност в университета. Първата си работа открих покрай мои познати, които ми я препоръчаха. В онзи момент търсех позиции и като журналист, и като маркетинг специалист, но възможността в "Мелън" се появи в точното време. Интересно е как това, че се харесахме взаимно с екипа, до голяма степен предопредели как ще се развие кариерата ми. Може да се каже, че професията намери мен, защото преди да започна работа, нямах ясна представа с какъв вид маркетинг искам да се занимавам.

Моите задачи и отговорности

Част от чара на работата ми е, че всеки ден е различен. Обикновено 2-3 часа на ден съм в срещи, на които дискутираме и координираме някои от по-сложните инициативи, над които работим. Голяма част от времето ми е посветено на разрешаването на стратегически казуси. Например в момента разработвам модел, по който да проучим къде се намираме спрямо основните си конкуренти, след което предстои с екипа да направим и подробното проучване на конкурентния пазар. Всеки ден имам и оперативна работа - писане на съдържание за маркетингови кампании, анализ на данни и писане на доклади или координационна работа по някоя кампания. Редовно излизат и непредвидени задачи. Например някой колега има нужда от съдействие или виждаме в данните непознат модел/изненадващо движение, което трябва да изследваме.

Нужните умения и опит

Качествата, които са ми помагали най-много, са способността да анализирам комплексна информация и да формулирам мнение и препоръка на база на наученото. Тъй като професията изисква координация между много екипи и най-различни хора, ефективната комуникация е ключова. В международни компании като Progress това включва и разбиране на културните различия, съществуващи между колеги от различни държави. Емпатията е един от най-ефективните начини да създадеш добри взаимоотношения с хората около себе си и затова е конкурентно предимство в професиите, базирани на активна комуникация, каквато е маркетингът.

Като човек, прекарал детството си, играейки шахмат състезателно, а в останалото време - заровен в книги, не мога да кажа, че общуването с хора ми е първа природа. Напротив, беше сериозно предизвикателство. Това, което ми помогна да развия гореспоменатите умения, беше постоянно излизане от зоната ми на комфорт. Съзнателно се поставях в ситуации, в които има нужда да общувам с непознати хора и да решавам нови проблеми като доброволчески инициативи, групови спортове и обучения за личностно развитие.

Няма кратък път за натрупване на опит. Най-бързият начин, който съм открила за себе си, е да работиш с добър специалист в сферата, който е готов да те обучава. Работата в стартъп също е вариант, тъй като ти позволява за кратко време да се занимаваш с много задачи и да експериментираш активно. Важното е да не спираш да се развиваш.

Моите предизвикателства

Най-голямото ми предизвикателство e намирането на време за всички важни неща в списъка ми със задачи. Това е свързано с друго предизвикателство: стриктното приоритизиране и това да казвам "не" на смислени задачи, които обаче не ме приближават към поставените цели или не им е сега времето.

Моите удовлетворения

Усещането, че съм част от екип на изключителни професионалисти, които освен това са приятни хора, с които обичам да общувам, ми действа силно мотивиращо и удовлетворяващо. Също така всяка положителна обратна връзка от клиент ми носи много радост. За мен това означава, че сме успели да помогнем на някого да спести време и той е оценил това достатъчно, че да положи усилието да се свърже с нас директно и да ни го каже.

Заплатата

Заплащането зависи от сектора и опита на човека, но и от политиката на всяка компания.

Моите планове за кариерно развитие

Искам да изведа моя продукт на челно място като предпочитаното решение в React екосистемата. Планът ми е да превърна KendoReact във важна част от бизнеса на Progress и да използвам наученото, за да направим с екипа същото и за други продукти от нашето портфолио.

Моите източници на информация

Абонирала съм се за редица технологични бюлетини, свързани с моя продукт, и следя Twitter профилите на популярни личности в React екосистемата. Маркетинг тенденциите стигат до мен, докато проучвам някой казус в интернет, чрез социалните медии, от разговори с колеги и приятели. Харесвам и блоговете на Drift, HubSpot, Moz и Backlinko, а напоследък обичам да чета и First Round Review, където се обсъждат интересни стратегически и тактически теми за мениджмънт и добри бизнес практики.

Важно е да следим как се развива индустрията, но още по-важно е да черпим вдъхновение и нови идеи. Работата ни изисква да генерираме нови решения всеки ден, а за целта трябва да стимулираме въображението си. Това в моя опит се случва, когато правя неща, които не са свързани с работата - например да се уча да плувам или да разбера как се създава инвестиционно портфолио. По този начин увеличаваме способността си да измисляме креативни решения и можем да работим дълго време над трудни проблеми, без да се обезсърчаваме.

Търсени умения

- Ефективен, ясен и емпатичен стил на общуване

- Аналитично и критично мислене

- Формулиране на хипотези и начини за тестването им

- Генериране и координация на проекти и кампании (project management)

- Приоритизиране и умело разпределяне на времето

- Работа в екип и работа с хора

- Отлично владеене на основния език, на който компанията комуникира с клиентите си - включително професионален стил на писане

- Търпение и чувство за хумор са плюс.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар