Как да се разделим с въглищата – с повече ВЕИ и водород

При сегашната държавна политика пълната декарбонизация би била невъзможна, отчитат в свой доклад от Центъра за изследване на демокрацията

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук

България трябва да отключи огромния си ВЕИ потенциал, а правителството трябва да осигури въвеждането на много по-гъвкава регулаторна среда, като премахне ненужната тежест върху тези инвестиции.

В същото време страната ни трябва да разработи и регулаторна рамка, която да улесни интеграцията на най-модерните технологии като създаването на офшорен вятърен парк в Черно море, индустриално производство на водород и др. Това предлагат експертите от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) в свой анализ "Ускоряване на енергийния преход в България: Пътна карта до 2050 г.". В него те изтъкват, че най-бързият и най-евтиният начин за декарбонизация на икономиката ще бъде трансформирането на електроенергийния микс, т.е. незабавно спиране на въглищните централи и запазване на ниския дял на природния газ в производството на електроенергия.

Дълбоката декарбонизация на икономиката не би била възможна, ако се запази сегашният подход при създаването на политики, като дори и умерено амбициозна политическа стратегия няма да осигури нетни нулеви въглеродни емисии до 2050 г., предупреждават от ЦИД.

Анализът на центъра идва на фона на държавната Стратегия за устойчиво енергийно развитие на България до 2030 г. с хоризонт до 2050 г., в която категорично се обещава още живот за въглищните централи и използване на реакторите от АЕЦ "Белене". Залагат се планове за нови ВЕИ и иновативни за България технологии като power-to-gas и батерии за ток. Но усещането е, че те са попаднали в документа единствено поради европейския курс за зелена икономика. Това се доказва и от факта, че към момента кабинетът не прави кой знае какви стъпки, свързани с насърчаването на големи ВЕИ проекти или с по-бързото и лесно монтиране на соларни инсталации за собствени нужди например.

Със скръстени ръце

Това се констатира и от експертите на Центъра за изследване на демокрацията, според който държавата е пасивна по отношение на новите ВЕИ, тъй като както държавната и местната администрация, така и обществените и частните енергийни монополи по-скоро блокират, отколкото насърчават процеса.

Експертите изтъкват, че е нужно въвеждането на ВЕИ търгове за присъединяване на нови мощности, както и насърчаване на масовото създаване на енергийни общности от домакинства и малки и средни фирми, които на практика да станат независими.

Засега всичко това е в сферата на пожеланията. Търгове за ВЕИ енергия има в почти цяла Европа и то не само в държави - членки на ЕС. Македония и Албания също провеждат такива, защото те правят възможно постигането на достатъчно ниски цени на зелена енергия, без да са нужни държавна гаранция и преференции. България обаче упорито страни от този модел. В същото време създаването на енергийни общности и вятърни офшорни зони в морето все още се считат за екзотика, въпреки потенциала на България и прогнозите на Брюксел.

Нова стратегия на ЕК от края на м.г. например предвижда енергийните мощности в Европа за производство на вятърна енергия от т.нар. офшорни инсталации в морето да се увеличат пет пъти до 2030 г. - от сегашните 12 GW на поне 60 GW и след това още пет пъти до 2050 г. - за да достигнат 300 GW. А за Черно море бе отбелязано, че има добър потенциал за морски вятър и за енергия от вълни.

Непостоянно производство? Има решение

Експертите от ЦИД дават и дългосрочно решение на проблема с непостоянното производство на електроенергия от ВЕИ. Те предлагат правителството да въведе мерки за понижаване на потреблението, като подкрепи инвестициите в енергийната ефективност на жилищните сгради и координацията на производствените цикли на големите потребители на електроенергия.

Електроенергийният системен оператор пък трябва да увеличи инвестициите в трансгранични електропроводи с високо напрежение и в модернизацията на преносната мрежа, за да осигури безпрепятственото присъединяване на големи обеми от производството на ВЕИ електроенергия.

От центъра изтъкват, че България ще трябва да увеличи подкрепата си и чрез електрификацията на транспортния сектор. Независимо от съществуването на редица стратегически документи, предлагащи различни политики за подкрепа на екологичните превозни средства, не са предприети много практически стъпки за насърчаването им, по-специално в сектора на товарния и градския транспорт, обобщават от ЦИД.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia
    • - 1
    • + 4

    Този център е разцентрован: води се български, издържа се от Фондацията. Що вика Каролеив: държава дет за 30 годин един лифт не можа да дигне, ще ми прави водород. Може, може, викат от Центъра. И дестилирана вода от Луизиана ще ни докарат, щом стане тръбата от Александруполис.

    Нередност?
  • 2
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 1
    • + 2

    Как да се разделим с ...
    С мерак !!!

    Нередност?
  • 3
    jazzdevil avatar :-|
    jazzdevil
    • - 5
    • + 4

    От ВЕИ-тата не става чеп за зеле - в Тексас го разбраха по болезнения начин преди седмица - несигурни и скъпи залъгалки, които никога ги няма когато си в нужда.

    Нередност?
  • 4
    vodorod25 avatar :-|
    Nikolay Lyubomirov Angelov

    Е що натискат първо за перки и солари, като най-икономически изгодните и най-ефективни системи за съхранение на енергия (ПАВЕЦ) се изграждат поне 10 пъти по-бавно от фотоволтаичните централи?!

    Нередност?
Нов коментар