🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Амбицията на MFG е да бъде постоянно развиваща се финтех екосистема

Собствениците на компанията Неделчо Спасов и Станимир Василев за финтех вълната и новите проекти на дружеството

Амбицията на MFG е да бъде постоянно развиваща се финтех екосистема
Амбицията на MFG е да бъде постоянно развиваща се финтех екосистема
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Неделчо Спасов и Станимир Василев са собственици и оглавяват борда на директорите на Management Financial Group (MFG) - небанков финансов холдинг, който включва над 15 компании с повече от 450 офиса и 7500 служители в Централна и Източна Европа. В бизнеса са вече над 15 години и се ръководят от вярата, че всеки човек трябва да има достъп до финансова услуга, както до образование или здравеопазване, а предприемаческият дух е водещ за културата на компаниите в холдинга.

Компанията

Фокусът на MFG е предлагането на финансови и кредитни продукти за физически лица, през малък и среден бизнес до средно големи корпоративни клиенти. В портфолиото на холдинга влизат компании и брандове като Easy Credit, Бяла Карта, Viva Credit, Fintrade, Prospect Capital, P2P лендинг платформата iuvo, технологичното звено Smart IT, което разработва иновативни решения в областта на разплащанията и кредитирането и др. В непосредствените планове на холдинга са предлагането на нови финтех решения както за индивидуални клиенти, така и за бизнеса, и продължаваща експанзия на международните пазари.

Къде се позиционира България по отношение на финтех вълната спрямо другите страни в Европа?

Неделчо Спасов: Много водещи паневропейски и глобални финансови и технологични компании вече трайно присъстват в България. През последните една-две години страната ни се утвърди като финтех хъб и дори София вече намери своето място в топ 25 градове на бъдещето в Европа според класация на Financial Times. Оформят се цели пълнокръвни екосистеми, в които бизнесите взаимно си влияят и надграждат.

Станимир Василев: Страната ни притежава сериозен потенциал в това отношение, стига той да бъде управляван правилно.

Ще навлизат ли все повече подобни услуги и продукти на нашия пазар и с каква скорост?

С.В.: Предизвикателните времена, в които живеем почти от началото на годината, ускориха неимоверно процеса на дигитализация във всички сфери на живота. Само за няколко кратки седмици на света му се наложи да заживее онлайн. И това ще остане устойчива тенденция, защото именно това са желанието и нуждата на хората. Нужда, базирана на ефикасност и сигурност, бързина и удобство, предоставени от технологиите.

Н.С.: Нашата цел като финансов холдинг е да идентифицираме и подкрепяме именно компании, които отговарят с продуктите и услугите си на тези потребности, както и да развиваме собствените си проекти в тази посока.

Доколко е развит пазарът ни в това отношение и с какво може MFG да допринесе за неговия растеж?

С.В.: Все още пазарът ни е сравнително кешово ориентиран. Има изградена и наложена инфраструктура, към която хората имат създадено доверие. Въпреки ускореното навлизане на дигитални портфейли, банкови мобилни приложения и други продукти плащанията през устройства например са по-скоро изключение. Ще отнеме време клиентите да се убедят в надеждността и удобството на изцяло дигиталните решения. Но въпреки че страната ни е все още в начален етап, ние се движим с големи и бързи крачки.

Н.С.: За един подобен преход от изцяло офлайн към 100% онлайн е от голяма полза преминаването през phygital модел, който да предложи на клиента микс от най-доброто от двата свята. В компаниите от групата постоянно въвеждаме подобни решения, които помагат на клиентите ни да добият увереност и да изградят доверие към новите технологии. Въпреки че имаме възможност за изцяло онлайн живот за нови и настоящи клиенти, не пренебрегваме и нуждата на някои от нашите потребители от физически контакт.

С.В.: MFG не е просто пореден финансов холдинг. Амбицията ни е да бъдем работеща, пълнокръвна и постоянно развиваща се финтех екосистема. Ние не просто създаваме или инвестираме в иновативни компании и софтуерни решения. Искаме MFG да бъде работещ център, в който компаниите да търсят и осъществяват синергия помежду си. Да споделят знания при разработване на нови продукти и услуги, при експанзия на нови пазари, бизнес прогнози и анализ на големи масиви от данни, стратегии за набиране на капитал, менторство и още, и още.

Н.С.: Ще дам един пример. От 15 години работим на силно регулирани пазари. Притежаваме над 15 финансови лиценза на територията на и извън ЕС. Можем да бъдем от огромна полза и предимство за компаниите, които попаднат в екосистемата на MFG и имат нужда от ноу-хау как да се лицензират, но и по-важното - как да запазят устойчиво лицензите си.

С.В.: Успоредно с развиване на работещите модели и иновации в MFG отделяме сериозен ресурс за внедряване на собствени високо ниво технологии и софтуер, защото сме убедени, че съответствието с регулациите, сигурността на данните и процесите е първостепенен фактор за стабилността на бизнеса.

Върху какво работите в момента?

С.В.: NewPay, Breezy, April са част от новите проекти, върху които сме се фокусирали в последните месеци и които ще реализираме до края на годината. Всички наши бизнеси работят в посока разработването на технологични решения, които максимално да подобрят потребителското преживяване на клиентите и да им дадат необходимите бързина, удобство и полезност на услугата.

Н.С.: April например е мобилно приложение за управление на личните финанси, с което си поставяме смелата задача да покажем, че финанси не е "страшна" дума и че във финансовия свят "животът" може да бъде лесен, приятен и удобен. Breezy е продукт, който е изцяло насочен към малките и средните предприятия - гръбнакът на всяка работеща икономика. С него те лесно и удобно ще могат да управляват своето счетоводство, да извършват банкови преводи и да получават достъп до кредитни продукти. NewPay пък е приложение за онлайн разплащания, което ще дава на потребителите си опцията да платят сега, по-късно или на вноски. Моделът предлага алтернативи както на онлайн купувачите, така и на търговците. Открихме огромен бизнес потенциал в тази ниша. И не само ние. Проектът е финалист във втората сесия на Visa Innovation Program.

С.В.: В "Easy Credit" работим върху ъпгрейда на мобилното приложение, което ползват кредитните ни консултанти. Дори имаме амбицията да създадем нещо като Uber за тях. Работим и върху know-your-client (KYC) процеси, които са напълно уникални и непознати за България. Благодaрeние на технологичните решения, въведени от компанията, имаме 100% онлайн процес за обработване на нов клиент, който отнема минути от първоначалното попълване на заявление за кредит до това клиентът да изтегли парите си на банкомат. Изцяло онлайн ще може да се кандидатства и за Бяла Карта - един от най-успешните ни брандове.

Какво място заема компанията на пазара по отношение на разработване на нови технологии и бизнес модели и възможности за коопериране с банки и финтех компании?

Н.С.: Не знам дали има бизнес организация у нас, която да иновира повече бизнес модели от нас. С новите решения в нашето портфолио ще заемаме все по-централна роля на финтех пазара.

С.В.: За нас България е тестов пазар. Тук е мястото да експериментираме с бизнес модели и решения, да проверим наистина работещите продукти и услуги. Стремежите и амбициите ни винаги са били в световен мащаб.

Н.С.: Нека и тук дадем един пример. Поставяме си изключително високи стандарти на работа. За някои може да изглеждат дори твърде консервативни на моменти. Но на нашата P2P платформа iuvo, която привлича инвеститори от над 130 държави по света, потребителите не загубиха от средствата си в кризата, предизвикана от пандемията. Справихме се много по-добре от наши конкуренти, които са и по-големи, и по-отдавна на пазара.

Говори се много за финтех революцията, която завладява един иначе консервативен сектор като финансовия. Има много стартъпи, чиято идея е да разрушат действащите модели. Каква е ролята на MFG в тази новосъздала се среда?

С.В.: Тук сме да създаваме. Не бихме влизали в ненужни битки, които само могат да бъдат в ущърб на реалните хора. А хората имат нужда от решения, които да улесняват живота им.

Н.С.: Пазарът може и трябва да се развива по линия на партньорството, на взаимното уважение и успешните колаборации. Подкрепяме постоянно хора и бизнеси с добри, красиви и полезни идеи. Кой не би искал да използва продукт, който е добър, доставя му естетическа наслада и му е полезен?

Какви са бъдещите планове за развитие на MFG?

Н.С.: Все повече от същото. Ако създаваме повече бизнес и стойност за обществото, всички тук ще живеем по-добре в среда, която да стимулира креативността и прогреса. Неслучайно в MFG и компаниите от групата хората са на първо място. Даваме свобода и условия да се генерират идеи, да се тестват нови модели и да движим света около нас напред. Работим в две посоки - да създаваме и изграждаме самостоятелни бизнес модели, от една страна, и да свързваме компании, които да печелят от споделения опит, знание и бизнес свързаност. И тук е мястото официално да поканим всеки предприемач, който има проект във финансовата сфера, да стане част от екосистемата на MFG, защото вярваме, че така шансовете за успех на неговия проект се увеличават многократно.

С.В.: Да бъдем реална финтех екосистема, която да е неделима част от предприемаческата среда у нас. А защо не и на паневропейско и глобално ниво! Това е причината да инвестираме във фонда Eleven, да сме част от Endeavor, да сме в постоянна колаборация с другите големи играчи сред предприемачите. Не спираме да се развиваме и да творим във все по-големи мащаби. Амбицирани сме да се наложим като инкубатор на идеи, решения и стойностни бизнес модели в полза на хората.