Индустрията след COVID-19
Пандемията променя начина, по който се прави бизнес, но носи и нови възможности в машиностроителния сектор
Икономическата криза, която беше предизвикана от пандемията от коронавирус, промени до голяма степен начина, по който бизнесът работи. Компаниите от машиностроителния сектор бяха засегнати най-вече от затруднените вериги на доставки, както и от спирането на работа на ключови клиенти. Картината обаче не е еднозначна в цялата индустрия - за някои предприятия новите пазарни реалности носят допълнителни възможности, включително и в резултат на стремежа на световните производители да скъсят веригите си, като прехвърлят производство от Китай към Европа.
При всички положения обаче компаниите очакват бъдещето да донесе повече автоматизация и роботизация. Тези, които не успеят да се адаптират, просто няма да бъдат конкурентоспособни. Това споделят управителят на "Витте аутомотив България" Христо Христов и управителят на "Фесто производство" Георги Атанасов в онлайн уебинар, организиран от "Капитал".
Христо Христов
управител на "Витте аутомотив България"Наблюдава се тенденция компаниите в света да прехвърлят свои ключови производства в low-cost райони, какъвто е България. В същото време в последните 10 години нашият сектор натрупа много опит и репутация, което ни дава много добри изходни позиции към нас да се трансфeрира бизнес. Мисля, че кризата сега ще работи за нас.
Автосекторът ще претърпи много сериозни реорганизации поради икономическото състояние, в което е в момента, и поради продължаващото трансформиране от традиционни двигатели с вътрешно горене в електрически и хибридни и отражението им върху останалите компоненти. В това отношение нашата компания е в добра позиция и очакваме с въвеждането на дигитализацията и смарт технологиите да се развиваме много по-благоприятно.
Въпросът за автоматизацията, роботизацията и въвеждането на нови технологии става ключов, най-вече от гледна точка на подобряване на производителността на труда и управлението на процесите. Който не се адаптира към новите изисквания на индустрията и на конкурентността, няма как да оцелее следващите години. Планираме инвестиции дори и в този период точно в тази посока.
Георги Атанасов
управител на "Фесто производство"Освен финансовия ефект от въвеждане на автоматизация или роботизация ние виждаме и друго голямо предимство - огромната гъвкавост. При наличие на голямо количество служители, които сглобяват и монтират изделия, още с възникването на пандемията установихме риска и там, където имаме автоматизирани линии или възможност за автономна работа, проблем буквално нямахме.
От възникването на пандемията и от преди това започващата рецесия в някои браншове установихме, че не се подобрява наличието на свободни ресурси на хора, които са готови веднага да влязат в завода. От друга страна, забелязахме ново предизвикателство. Хората, които са на инженерни позиции, посещават редовно изложения и панаири, за да са в течение с технологиите, но от шест месеца тези събития буквално не съществуват. Тази липса на възможност за поддържане и издигане нивото на инженерния състав ще доведе до някакъв тип негативи за България.
Очакванията ни са, че в следващите няколко години производството ще се локализира - ще има двойно производство, local-for-local производство. От една страна , като превенция на риска от прекъсване на веригите на доставки, от друга, и като тенденция за бърза реакция към пазара и напасване към локални клиенти.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.