🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Особености на българския телевизионен пазар

Секторът продължава да бъде предпазлив в инвестициите си в ново програмно съдържание

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Статията е част от бизнес доклада КМаркетинг Factbook, който представя комуникационния пазар в България в числа. Научете кои са най-големите рекламни, медийни, PR агенции - колко са техните приходи и кои са техните клиенти. Вижте още или купете изданието.

Без изненада телевизията е медията, която доминира медийния пазар и като привлечена аудитория, и като направени рекламни инвестиции. И това се потвърждава от данните на двете пийпълметрични агенции на пазара - ГАРБ и Nielsen Admosphere - България.

Тази година телевизионния сезон започна без някои от ключовите предавания с най-дълъг живот в ефира, създавани от независими продуценти - "Шоуто на Слави" по bTV и "Господари на ефира" по Nova. От данните на рейтинговите агенции не личи свалянето им да е довело до значително намаляване на рейтингите. В новата си програмна схема като цяло Nova заложи повече на стартиращи тв проекти, а bTV - на изпитани формули и предавания. Ключовите праймтайм продукции (в най-гледаното време - 20 - 22 часа) останаха същите. За bTV това бяха "Фермата" и "България търси талант", което запази рейтинга й висок според ГАРБ и не доведе до отлив на зрители.

Конкурентите им от "Нова" пък се фокусират върху производството на филмови продукции и развлекателни праймтайм формати. През този сезон медията разви две нови риалити състезания - "Игри на волята: България" и "Маскираният певец". Според данните на ГАРБ обаче това не води до сериозно увеличение на рейтинга на телевизията.

Обществената БНТ пък е пред програмно изпитание заради сериозния финансов дефицит в медията, който до края на 2019 г. се изчислява на 41 млн. лв. Затова и тя не отчита никакво повишение на рейтинговите си данни на годишна и месечна база. Прави впечатление, че рекламните приходи на БНТ през 2018 г. са два пъти по-големи в сравнение с първите девет месеца на 2019 г., което се дължи на световното първенство по футбол.

При големите канали няма сериозни разминавания в данните за периода януари - октомври 2018 г. и същия период на 2019 г. Те отчитат малък ръст в рекламните приходи, което означава, че цената на телевизионната реклама не е претърпяла съществени промени.

Данните на ГАРБ ясно показват, че най-сериозни са рекламните инвестиции от септември до декември. Причината за това е фактът, че през септември телевизиите обявяват началото на новия телевизионен сезон и съответно новите си програмни проекти. А рекламодателите по традиция увеличават инвестициите си около коледните и новогодишните празници и това отново се вижда през данните.

През летните месеци хората прекарват по-малко време вкъщи пред телевизора и гледаемостта на каналите намалява. Тогава и рекламните бюджети се свиват, но и каналите обявяват специални летни тарифи.