🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тенденции и прогнози за комуникационния пазар

Разказват мениджърите на някои от най-големите агенции

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Статията е част от бизнес доклада КМаркетинг Factbook, който представя комуникационния пазар в България в числа. Научете кои са най-големите рекламни, медийни, PR агенции - колко са техните приходи и кои са техните клиенти. Вижте още или купете изданието.

Имаше ли изненади на комуникационния пазар през 2019 г., какви услуги търсеха компаниите, кои са работещите практики и успешни стратегии и какво да очакваме през 2020 г. разказват представители на някои от най-големите агенции на пазара.

Гергана Иванова, управляващ партньор в The Smarts

"Все повече фокус върху дигиталните канали и за съжаление продължи сякаш тенденцията за обезценяване на идеите като продукт. През 2020 г. най-голямото търсене ще бъде именно на силната творческа идея и стратегия. Връща се търсенето на отличителност на марката и фокус върху посланието й във всички канали."

Ангелос Парасхакис, изпълнителен директор на DDB Group

"Контент мениджмънтът става един от задължителните елементи. Компаниите ясно отчитат необходимостта от по-адекватно позициониране в интернет пространството и залагат на най-подходящите за тях инструменти – програматик, SEM, influencer & social media маркетинг. Увеличаването именно на автоматизираното купуване и създаването на специални tailor made дигитални проекти е сред фокусите както за изтичащата 2019 г., така и за предстоящата 2020 г."

Петя Петкова, управляващ директор в Clockwork

"Очакванията към дигиталния канал продължават да бъдат надценени. По отношение на немедийните активности всички залагат на добре познатите активации в търговските обекти и революционни нововъведения, които сами по себе си са скъпо удоволствие, надали ще бъдат използвани и на българския пазар, тъй като възвръщаемостта на една такава инвестиция на малък пазар като нашия трудно би се възвърнала."

Агенция Amexy

"Приятно впечатление прави ефективното използване на дигитални канали за популяризиране на обществено значими каузи по ангажиращ начин."

Пенко Минев, управляващ партньор в Strata

"Благодарение на новата мода - съдържанието е всичко - създавано за стеснена фуния, според конкретни психографски профили, а не само според демографски характеристики."

Георги Малчев, управляващ партньор в Xplora

"Oчаквам акцентът да е на канали, при които потребителите дават много силен сигнал за реално намерение - формати за конверсии, имейл маркетинг, лендинг страници и т.н."
Милена Едвиг, стратегически директор в B+RED

"На ФАРА 2019 г. видяхме много наградени работи, които не бяха самоцелно оригинални, а бяха стратегически силни и изпълнени с усет към детайла решения, от които сме много впечатлени, но вярваме, че тепърва ще се отваря ниша за по-самобитни кампании и идеи."

Димитър Радев, Chairman & PMA Leader в SMART Communications

"Започват да се усещат първи признаци на стагнация на пазара. Обстановката започва доста да напомня на ситуацията през 2008-2009 г., когато превес имаха промоции, целящи бърза възвръщаемост на инвестицията, пред такива имащи за цел предимно изграждане на имидж или създаване на потребителско изживяване."
Анелия Милкова – Битолска, управляващ директор в "Chapter 4 България"

"Забелязва се засилен интерес към нови подходи за създаване на собствено бранд съдържание, което има за цел не само да продава, но и да изгражда лоялна публика и да създава общност със споделени ценности. Все по-важни стават именно точните послания в точните канали. Затова и през 2020 г. очакваме да има засилено търсене на качествено съдържание."

Иван Иванчев, управител на Easy Ads

"2019 г. беше година на ръст на средната цена за клик. Това означава, че конкуренцията онлайн се е повишила, а пазарът е пораснал. По-високите ценови нива дават възможност да осигуряваме на издателите, с които работим, по-висок рекламен доход. Изненада беше преходът към First Bid Auction на Google, което не донесе очакваните резки промени."

Илияна Александрова, управляващ партньор в "AMI Communications България"

"Компании и брандове по-активно се ангажират със социални каузи. Все по-важно обаче е да има съответствие между ценности, комуникация и действия. Подкрепата само "на думи" без реални действия може да нанесе сериозни щети на репутацията и доверието."

Томислав Цолов, основател и генерален мениджър на APRA Porter Novelli

"Все повече български компании "узряват" за инвестиции в PR и все по-голяма част от тях започват да осъзнават нуждата от изграждане на последователна комуникационна политика."

Любомир Аламанов, управляващ партньор в SiteMedia Consultancy

"Community Branding се разви в посока мощно нахлуване на наноинфлуенсъри От друга страна, двата предизборни цикъла овластиха избирателите и те започнаха смело да поставят комуникационни изисквания. Citizens Communications Management напълно се разгърна като услуга."