🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Никога досега не е било толкова лесно да стигнеш до масовата публика

Томислав Цолов, основател и генерален мениджър на APRA Porter Novelli

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Много скоро APRA ще стане на 25 години – спомняте ли си момента, в който решихте да създадете агенцията?

Разбира се - аз имам три дъщери и АПРА е най-голямата. Агенцията има доста продължителен рожден ден, защото де факто тя вече функционираше през лятото на 1994, но под прикритието на ЕТ "ТТС-Томислав Цолов", а де юре е записана като АПРА ООД в средата на юли 1995. В онези години с гордост съобщавахме на клиентите, че сме т.нар. фул сървис агенция и правим абсолютно всичко. Друг е въпросът, че до голяма степен този фул сървис нито беше фул, нито сървис, но поне имаше все пак малко криейтив, малко тв спотове, правехме дори и цели рекламни кампании. За PR никой не беше чувал.

Това беше извън политическите кампании, които реално ни научиха на всичко и ни направиха това, което сме.

Кои са най-големите ви успехи в управлението на агенцията през годините?

През 2002 станахме APRA Porter Novelli в партньорство с една от най-големите комуникационни агенции в САЩ и в света - Porter Novelli, член на голямото семейство на OMNICOM GROUP. И така APRA Porter Novelli стана една от първите истински PR агенции в България и днес е единствената, която успешно разширява и поддържа офиси в 7 страни в региона. През 2012 г. компанията откри представителства в Северна Македония, Албания, Косово, Босна и Херцеговина, Черна гора и Сърбия, които по-късно се обединиха в комуникационната група на APRA Porter Novelli Balkans Communication Group.

"Привличането и развитието на таланти е в основата на APRA PN Academy - образователният център на агенцията, сертифициран от Министерството на образованието и науката."

APRA Porter Novelli е сред основателите на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА) и от самото й създаване екипът ни работи за етичен и социално отговорен PR бизнес у нас.

Компанията стои в основата и на Института за риск мениджмънт и кризисни комуникации (ИРМКК) - неправителствена организация, чиято основна цел е анализ и превенция на риска, както и управлението на различни комуникационни кризи от регионален и глобален характер. ИРМКК обединява опитни независими експерти от различни сфери на бизнеса, образованието и политиката.

APRA PN Academy е сериозно постижение – защо решихте да я създадете и как се развива в момента?

Привличането и развитието на таланти е в основата на APRA PN Academy - образователният център на агенцията, сертифициран от Министерството на образованието и науката. Освен това като бенефициент по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" агенцията активно допринася за създаването на работни места за десетки млади професионалисти.

Лично аз вярвам, че "старите пиари" сме длъжни да споделим опит и знания с всички, които са решили да рискуват и да поемат по доста тежкия път на нашата професия.

"Ние сме единствената агенция, която успешно поддържа офиси в 7 страни в региона."

Как технологиите и обработката на данни като цяло влияят върху работата на агенцията?

През ХХI век технологиите, интернет и нарастващият брой дигитални инструменти не само улесняват и оптимизират работните ни процеси, но и увеличават ефективността на усилията ни като професионалисти. Никога досега не е било толкова лесно да стигнеш до масовата публика, както през последните години. Това измени динамиката на професията ни и я направи много по-многопластова, както обаче и значително по-предизвикателна. Когато говорим за управление на масова комуникация, отговорността вече е огромна. Живеем във време, в което всеки може да качи всичко в интернет и да достигне до много "очи". Във времето на click-bait заглавията и празното съдържание, най-често "скроено", за да пренареди резултатите в Google, професията на PR е изключително отговорна. Каналите за комуникация вече се управляват не само от признатите медийни източници, но и от интернет общностите и лидери на мнение със собствени канали.

Възможностите за връзка с обществеността никога не са били толкова масови и мащабни и затова отговорността, прецизното планиране и преценка на потенциалния риск от PR криза са толкова важни.

Какъв според вас ще бъде ръстът на комуникационните бюджети в страната през следващата година, има ли отличителен тренд?

Отчитаме близо 40% ръст в оборота си от 2018 г. спрямо 2017-а. Подобен ръст е безпрецедентен при топ 3 на PR агенциите в България през последните 4 години.

През 2018 г. прогнозирахме двуцифрен ръст в оборота си за 2019 г. и данните ни към момента не само потвърждават очакванията ни, но и дават основание за още по-смели прогнози за следващата.

Успоредно с това наблюдаваме тенденцията все повече български компании да "узряват" за инвестиции в PR и все по-голяма част от тях започват да осъзнават нуждата от изграждане на последователна комуникационна политика.

Бих искал да завърша с едни парадокс: колкото повече социалните медии и интернет размиват границите, толкова повече ще расте нужда от живи хора на място.