Интеграцията на двете колела - какво печелим от велосипедите

Здравни, икономически и социални са ползите от превръщането на велосипедите в приоритетен начин на придвижване в градски условия

Приспособяването на колелото като алтернативен начин на придвижване в градски условия има редица ползи, сред които подобряване мобилността на хората и облекчаване на трафика
Приспособяването на колелото като алтернативен начин на придвижване в градски условия има редица ползи, сред които подобряване мобилността на хората и облекчаване на трафика
Приспособяването на колелото като алтернативен начин на придвижване в градски условия има редица ползи, сред които подобряване мобилността на хората и облекчаване на трафика    ©  Надежда Чипева
Приспособяването на колелото като алтернативен начин на придвижване в градски условия има редица ползи, сред които подобряване мобилността на хората и облекчаване на трафика    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Колоезденето е най-евтиният метод за справяне с мръсния въздух в градски условия.
  • Придвижването с велосипед има положително влияние върху местната икономика и здравето на хората.
  • Освен това с развиването на сектора се засилват производството на колела и велотуризмът.

Представете си, че чакате на светофар, има задръстване и тълпа от хора за ляв завой. Но не сте в кола, а на колело. Гледките с множество велосипеди, чакащи на кръстовищата, не са типични за българските градове. Защото Пловдив и София не са Амстердам и Ротердам, биха казали някои. Но те могат да бъдат. Условията за създаване на свързана, работеща и полезна велосипедна мрежа са налице.

Нарастващите емисии от транспорта през последните години с изключение на 2020 г. и стремежът на ЕС да постигне нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г. налагат преосмислянето на начина на придвижване в градовете.

Колоезденето може да бъде част от решението на този проблем. Да възприемем велосипедите като основен транспорт в градски условия, а не само като хоби и спорт за свободното време - това е предизвикателството, пред което сме изправени в момента. Познаването на предимствата на колоезденето е ключово за промяна на нагласите в обществото.

За колелата и здравите хора

Да караш колело е здравословно, но и дългосрочно важно. Колоезденето повишава тонуса и концентрацията, ефикасно спомага като превенция срещу редица болести и удължава живота според различни изследвания с от 3 до 14 месеца. Но това са не само лични, а и обществени ползи.

Добрият здравен статус на работниците спестява пари на техните работодатели и на държавата. Служителите, които карат колело до работа, имат средно 1.3 дни по-малко болнични годишно. Това означава печалба почти 5 млрд. евро годишно за работодателите в ЕС.

В същото време колоезденето предотвратява 18 хил. преждевременни смъртни случая годишно в ЕС, което съответства на икономическа стойност 52 млрд. евро (поради намалена производителност и разходи за лечение). Това безспорно се отразява и на България, където според статистиката годишно 15 хил. души умират преждевременно вследствие на усложнения от замърсения въздух.

Колко зелени са колелата?

Когато си говорим за предимствата на велосипедите, логичният въпрос е оправдават ли от финансова и екологична перспектива ресурсите, които се използва за тяхната изработка, поддръжка и употреба. Краткият отговор е "да". Независимо дали е електрическо или обикновено, колелото не замърсява околната среда.

Средното тегло на автомобилите в ЕС е около 1400 кг за 2017 г., докато това на велосипедите е не повече от 20 кг, или 1.5% от теглото на една кола. За изграждането на колелото са необходими далеч по-малко средства. Някои от ресурсите, които се използват, са едни и същи, но в намалени количества, а други изобщо не се използват за производството на велосипеди.

Но разликата в числата не свършва с изработката. Според Европейската федерация на велосипедистите производството и поддръжката на средния велосипед през целия му живот води до емисии от 5 грама въглероден диоксид на изминат километър или 6 грама за е-велосипед. Производството, поддръжката и зареждането на автомобил, управляван в предимно градска среда, възлизат на 271 грама на км.

Да пестим, докато караме

Инциденти, задръствания и замърсявания са очевидните недостатъци на най-предпочитания начин на транспорт - автомобилния. Но извън тях има още много.

Карането на колело е много по-евтино, респективно много по-достъпно за хората. Притежаването и използването на велосипед представлява едва 5 до 10% от разходите за притежаването и използване на кола.

Велосипедите заемат по-малко място както при движение, така и при съхранение във и без това ограниченото пространство на градовете в сравнение с автомобилите, което ги прави по-ефективни. В същото време създаването на инфраструктура, подходяща за придвижване на колела, е в пъти по-евтино от изграждането на пътища за коли.

В САЩ например изграждането на един километър градска магистрала струва 240 пъти повече от изграждането на висококачествена защитена велосипедна алея. Годишните разходи в ЕС за изграждане и поддръжка на автомобилна инфраструктура, които се спестяват чрез колоездене, възлизат на 2.9 млрд. евро годишно.

Всичко е по-хубаво с велоалеи

Колоезденето обаче не само ни спестява средства, а и облагодетелства градската среда, хората, бизнеса и икономиката.

Велоинфраструктурата създава повече възможности за бизнес, категорична е арх. Християна Василева, тъй като е пряко свързана с по-високите продажби на дребно. Велосипедистите харчат над 3 пъти повече от шофьорите в местните магазини и са по-лоялни. Добър пример за това е изградената в края на 2008 г. велосипедна алея на 9-о авеню в Ню Йорк, вследствие на която продажбите на дребно се увеличават с до 49% в сравнение с 3% за целия район.

Жилищните квартали с добре изградени тротоари и велосипедни връзки предлагат на жителите повече възможности за придвижване в задръстванията, по-безопасни са и по-атрактивни, което им дава и по-висока пазарна стойност.

Въпреки че колоезденето се счита за по-опасно от шофирането, изследванията сочат, че качествените алеи спомагат за 44% по-малко инциденти с фатален край. Нидерландия например, където една четвърт от всички пътувания се извършват с велосипед, е и една от най-безопасните страни за колоездачи, като годишният процент на смъртността е само 1.1 на 100 млн. км.

Ваксина за икономиката

Доклад на Европейската федерация на велосипедистите сочи, че от началото на пандемията през март 2020 г. в цяла Европа са обявени повече от 2300 км нови велосипедни алеи и са направени инвестиции на стойност повече от 1 млрд. евро.

Продажбите на велосипеди също отчитат ръст с 40% за 2021 г., като се достига сумата 18.3 млрд. евро, или 22 млн. продадени бройки (обикновени и електрически велосипеди) в ЕС и Великобритания. Същото важи и за България. Прогнозите за европейската велосипедна индустрия са за ръст до 20 млрд. евро до 2024 г.

Велосипедният туризъм също става все по-привлекателен за хора от цял свят. В рамките на ЕС годишно се очаква да се осъществяват приблизително 2.3 млрд. велосипедни туристически пътувания с обща икономическа стойност 44 млрд. евро.