Шареният свят на "Фреа"
Веригата за дрехи втора употреба е семейна компания от Пловдив на над 20 години
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Визитка
Компания: "Фреа 28"Година на създаване: 2007
Собственици: Мария Клисарова и Ренета Клисарова
Печалба: 500 хил. лв. през 2020 г. (1 млн. лв. през 2019 г.)
Ренета Клисарова е на 6 години, когато майка й Мария отваря първия си магазин за дрехи втора употреба "Фреа" на известния Четвъртък пазар в Пловдив. Той се помещава в едно мазе, а посетителите са предимно възрастни хора.
Двайсет и три години по-късно употребяваните дрехи и стоки са световен тренд в стремежа към устойчив начин на живот - с мисъл за природата и ресурсите. Днес хора от всички възрасти, пол и финансово състояние влизат в магазините на "Фреа" - два в Пловдив и един в София, в кв. "Младост".
В предкризисната 2019 г. компанията "Фреа 28" отчита оборот 1 млн. лв. През 2020 г. той пада наполовина, но това е и годината, когато "Фреа" открива магазина си в София и втория си обект в Пловдив - на бул. "Руски".
"Фреа" е малка верига, но ярко се откроява на фона на останалите - със съвременната цветна визия на магазините си, със селекцията на дрехите и с активно участие и организиране на събития. Това не е случайно - и Ренета, и сестра й имат образование, свързано с изкуства и дизайн.
От около година в семейната фирма се включва и съпругът на Рени, който пък има сериозен опит в областта на корпоративните събития. В самото начало обаче е само Мария Клисарова, която през 90-те остава вдовица с две малки дъщери.
"Това е история за хъса на една жена да даде на децата си по-добър живот", разказва Ренета.
Началото в Пловдив
"След първия ни магазин на Четвъртък пазар имахме няколко други малки обекта на комуникативни локации в Пловдив, включително и на ул. "Иван Вазов", легендарна за града. Преди 15 години се настанихме на входа на "Капана" - под Стария град, в един доста голям магазин. Така станахме разпознаваеми - в сърцето на Пловдив, срещу Римската баня, на кръстопът. Преобразихме магазина в изкуство - цялата сграда е изрисувана с графити. Това е и най-старият ни действащ магазин", казва съсобственичката на "Фреа".
Тя се включва активно в семейния бизнес преди около 4 години - в края на обучението си в Лондон. "Майка ми ни е давала пълна свобода, за което винаги ще съм й благодарна. Никога не ни е притискала да избираме това, защото бизнесът е много труден. Ние обаче решихме, че каузата наистина си струва", продължава Ренета.
Става въпрос за каузата "зелен начин на живот" и "устойчив бизнес": "Всячески се опитваме да информираме нашите клиенти за вредите от бързата мода и за ползите от това да си купуват употребявани дрехи. В магазините ни не предлагаме найлон, само хартиени торбички, стараем се да минимизираме отпадъка."
"Фреа" работи с дрехи от създадената във Великобритания неправителствена организация Oxfam. "След Брекзит работим малко по-трудно, но няма да се отказваме. Това е нещото, което ни отличава - знаете, Лондон е истинска столица на модата, дрехите ни са малко по-различни и качествени", казва Рени.
След завръщането си в България тя се "съсредоточава върху бизнеса": "Стартирахме онлайн магазин, започнахме лека-полека да се включваме в базари. Всъщност в един, след което решихме, че ние сами ще организираме такова събитие, защото имаме известен опит. През 2018 г. направихме първия си pop-up ивент в София със селекция от винтидж находки. Vintage (стара вещ с качество и стойност) е много актуален тренд, на Запад се цени много и се получи добре. Мога да кажа, че нашето събитие беше едно от първите pop-up (от англ. - изскачащо) в София, предизвика огромен интерес. Много млади хора дойдоха и искаха да са част от този кръговрат, който го е грижа за природата. През последните 4 години продължаваме да сме много активни по отношение на събития, колаборираме с много интересни места с музика, с храна. Хората много се забавляват и сме много благодарни на всичките ни посетители."
Събития, онлайн бъдеще и експанзия
"Фреа" организира собствени събития и в Пловдив - предимно базари на открито, които са тематични. Всяка година има базар за Хелоуин с употребявани костюми, има "Хипи", "Тартан", "Кожа" и др. Те обикновено се провеждат пред големия магазин на бул. "Цар Освободител".
Последното събитие, на което "Фреа" участва в София, е инициативата "Женски пазар". Целта му е да популяризира района, който, макар и исторически център на столицата, не се развива много добре през последните години. "Пазари "Възраждане" ни поканиха с много други изложители, бяхме 4 седмици там. Един от уикендите направихме доста масивно събитие, наречено "Фреа хипермаркет". Идеята беше и други хора да продават свои дрехи - наши познати, известни личности в социалните мрежи, хора с хубави гардероби. Ще продължим да я развиваме и ще каним още участници, за да намират все повече дрехи нов живот", посочва Рени.
Тя разказва за най-новия проект на "Фреа", който ще види бял свят през 2022 г.: "Казва се Frea up-cycle (креативно рециклиране на стари вещи). Голям процент от дрехите пристигат при нас скъсани и с дефекти. Ние искаме да им дадем нов живот, да ги поправим и да ги превърнем в любимите дрехи на новите им собственици. Смятаме да им направим нов дизайн - да пришием дантела например, да добавим парче плат или бродерия, да сложим илюстрация на известен български творец. Първата ни колаборация ще е с Розалина Буркова. Тя ще направи илюстрации - принтове, ще имат и послания, свързани с рециклирането. Направили сме една селекция от употребявани дрехи с дефекти, които ще се опитаме да променим. В момента онлайн магазинът ни е на пауза и ще го стартираме с новия проект. Искаме да сме по-активни онлайн, защото така спестяваме емисии. Проектът ще има и физическо представяне."
По думите на Рени семейството й и компанията не са се отказали от идеята за нови физически магазини: "Много хора от други градове ни пишат, че искат да имаме магазини при тях, но това тепърва предстои."
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.