🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Ингилиз груп" - луксозните обувки, които стават зелени

Компанията от Пещера, която работи със световни марки, се цели към пълна енергийна независимост и безотпадни технологии

Собственикът на "Ингилиз груп" Гюрсел Ингилизов и синът му Ремзи Ингилизов - зам. управител и обущар трето поколение
Собственикът на "Ингилиз груп" Гюрсел Ингилизов и синът му Ремзи Ингилизов - зам. управител и обущар трето поколение
Собственикът на "Ингилиз груп" Гюрсел Ингилизов и синът му Ремзи Ингилизов - зам. управител и обущар трето поколение    ©  Цветелина Белутова
Собственикът на "Ингилиз груп" Гюрсел Ингилизов и синът му Ремзи Ингилизов - зам. управител и обущар трето поколение    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Компанията за луксозни обувки и компоненти за обущарския бранш "Ингилиз груп" ще постигне пълна енергийна независимост до края на годината. "Освен че така ще гарантира устойчивост на бизнеса си, "Ингилиз" ще спестява 486 тона CO2 емисии годишно с помощта на покривни фотоволтаични инсталации. Последният етап от въвеждането на тези технологии се предвижда да приключи до края на декември", посочват от семейната фирма от Пещера с над 20 годишна история.

Общо инвестициите в обновление на съществуващите звена и изграждането на нов зелен завод на "Ингилиз" в Пещера са около 15 млн. лв.

"Ингилиз груп" е различна от повечето производители на обувки в България. Създадена е през 2009 г. и е правоприемник на ЕТ "ИНГИЛИЗ-Гюрсел Ремзиев" - производител на обувки от 90-те години. Собственик и управител е Гюрсел Ингилизов, а синът му Ремзи е зам.-управител и обущар трето поколение. Освен че произвежда обувки в най-високия ценови клас, "Ингилиз" е и единствената компания у нас и в региона (освен Турция), която произвежда компоненти за бранша - калъпи, табани и ходила.

Предприятието произвежда 100 хил. чифта на година. Оборотът за 2020 г. е 7 млн. лв. спрямо 8.2 млн. лв. година по-рано.

Игра на обувки

Компанията нашумя покрай партньорството си със световноизвестни брадове като BY FAR, Demobaza, американската дизайнерка Tiannia Barns, както и с италианеца Gianfranco Pierantoni, който моделира сценични костюми и обувки за големи филмови продукции. В резултат "Ингилиз" започна да произвежда обувките за сериала Game of Тhrones и по информация от компанията ще продължи да ги произвежда за продължението на сериала - House of the Dragon, който ще излезе през 2022 г.

Сред новите стратегически партньори на "Ингилиз" е още един премиум бранд с български корени - House of Atana. Компанията води и преговори за производство на обувки за Парижката опера и балет. От няколко години "Ингилиз" усилено развива собствения си бранд обувки Ingiliz. През 2013 г. собственото производство е било едва 5%, през 2019 г - около 10%, целта в следващите години е да достигне 30%. През 2022 г. "Ингилиз" планира да открие собствени магазини в Париж и Милано.

Иновации и зелени технологии

"Преминаването към изцяло зелено производство е дългосрочен проект на "Ингилиз груп", по който започнахме работа преди няколко години. Нашият план предвиждаше да инсталираме фотоволтаици през 2022 г., но несигурността на пазара на електроенергия ни мотивира да започнем още през април тази година. Така към края на 2021 г. освен стабилност ще постигнем и пълен въглероден неутралитет при консумацията на ел. енергия", казва Ремзи Ингилизов.

Пред "Капитал" той пояснява, че стратегията на компанията се нарича "Стратегия 2017". Тя е свързана с преориентиране на цялото производство в устойчивата мода с безотпадни и технологии с нулев въглероден отпечатък. "Това е един дълъг процес, който включва в себе си технологични патенти, продуктови иновации и т.нар. полезни модели", посочва Ингилизов-син.

Компанията изпълнява целите от стратегията поетапно - според възможностите си. До края на тази година изцяло обновено ще е производството на обущарски калъпи. "Ние сме единственият производител за страната и за региона. Инвестирахме 3.6 млн. лв. за период от две години, за да затворим цикъла там. Технологията е безотпадна. Продуктът, който произвеждаме и продаваме на други производители, впоследствие бива изкупен обратно и рециклиран. В момента подсигуряваме фотоволтаиците за това производство", пояснява Ремзи Ингилизов.

Инвестицията е със собствени средства, но по думите на ръководството "Ингилиз" нямат нищо против да се възползват от програми с държавно и европейско финансиране. "Изчакването обаче щеше да ни вкара в някаква агония", коментира Гюрсел Ингилизов. Компанията е имала проблеми с поръчаното оборудване заради затруднената верига на доставки от Китай и скъпия транспорт. "Имахме две доставки от Китай с разлика между тях два месеца. Цената се беше вдигнала с 20%", казва Ремзи Ингилизов.

В очакване на първите патенти

Следващата иновация на "Ингилиз" е обущарско лепило на водна база, което не замърсява. То е частично внедрено в производството, но "промяната на един компонент понякога изисква промяната на цяла технологична линия" по думите на зам.-управителя. Кризата пречи и тук: "Въпреки че имаме яснота по технологията, самите производители на машини в Европа спряха да работят."

От компанията посочват, че все още нямат излязъл патент за зелените си технологии, но имат подадени документи - за един технологичен патент и за два полезни модела. "За да бъде потвърден един патент, минават между 3 и 5 години. Много е трудно да обясниш нещо, което го няма дори и в Патентното ведомство - как е направено и какви са неговите предимства. В България зеленият сектор за съжаление не е така развит както в Европа и в други държави и малко по-трудно се случват нещата", посочва Ингилизов-син.

Все още няма коментари
Нов коментар