🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдив и железницата

Община Пловдив вече 30 години има планове за S-Bahn. Те обаче зависят от НКЖИ, а това е лошо

Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Всичко за Пловдив може да откриете в специалната секция на Капитал.

Ако мислите, че Пловдив не може да мечтае, помислете пак. Градът под тепетата например има мечта за зелен градски транспорт още от 1892 г.

Това показват архивите за първия проект на трамвайна линия под тепетата, публикувани от kapana.bg. Или пловдивската мечта предхожда софийските трамваи с почти десетилетие. Тази идея се разраства и набъбва, а през 1942 г. немският архитект Херман Янсен предлага цели шест трамвайни линии да прекосяват града.

120 години след първоначалната идея тя все така си стои на хартия.

След като вижда, че трамваите няма да пристигнат, градът се преориентира. През последните 30 години Пловдив все така иска екологичен и функционален транспорт на релси, но този път под формата на градска железница. Концепцията е тя да свързва всички райони на града, както и единайсетте села около него.

Идеята се струва по-осъществима на градската управа, тъй като не иска нови трасета и трамваи, а може да използва съществуващата вече жп мрежа. В голямата ѝ част тя е построена, има и запазени незастроени терени за железница. В миналото по нея са се движили товарни влакове.

Обиколката на Теодор Караколев за "Под тепето" показа настоящата картина на заглъхналите жп коловози около града. Макар и с растящи дървета в центъра на линиите, бетониране или вече заобиколени от къщи, линиите могат да започнат и нов живот.

Градската железница сега ще бъде заложена в изменението на общия устройствен план на града. Това е първата и задължителна стъпка за появата на S-Bahn (както в Германия наричат този тип влакове). Това, уви, няма да приближи Пловдив до мечтата му. Не защото градът не иска. А защото зависи в голяма степен от Националната компания "Железопътна инфраструктура".

За да разберете колко проблемно е това - НКЖИ е структура, която три програмни периода строи основно една- единствена жп линия - от София до Бургас.

Най-важният проект на Пловдив

Идеята на Пловдив всъщност идва точно навреме. Темата за градските железници получи силен стимул, след като залегнаха в приоритетите на Брюксел като транспортни решения, отговарящи на дългосрочните цели на съюза. След като цялата държава полагаше два програмни периода усилие да финансира софийското метро, следващите три града също поискаха своето - в списъка с потенциални железници са Бургас, Варна, Пловдив.

Изменението на общия устройствен план на града, изготвен от фирмата "Булплан", все още не е стигнало до гласуване от общинските съветници, но надеждите и очакванията са да им се предложи именно вариантът с градската железница в него.

Според становище на гражданска инициатива "За обществен и релсов транспорт": "Транспортно-комуникационната схема и изследването показват, че без използване на даденостите на Пловдив относно релсовата инфраструктура за реализиране на пътническо движение градът би имал сериозни транспортни и като цяло градоустройствени проблеми." Казано по-просто, градската железница би намалила все по-големите задръствания в развиващия се с бурни темпове град и в околността му и ще съкрати наполовина времето за пътуване между близките населени места.

"Това ще определи как ще се развива градът през следващите 20 - 30 години", казва Добромира Костова, общински съветник от "Демократична България".

Що е то S-Bahn

"В конкретния случай за нашата градска железница наистина става дума за градска железница, а не за трамвай, за мотриси, които да се движат по улиците на града. Малки влакчета, които използват съществуващите жп трасета, но биха осигурили връзка с летище Пловдив, с индустриалните зони, с близките населени места, които така или иначе се обслужват по линиите Асеновград, София, Бургас, Панагюрище, Карлово и Стара Загора. По тези лъчи могат да се направят и да се използва съществуващото жп трасе в града", казва пред "Капитал" главният архитект на града Димитър Ахрянов.

Градската железница взима пътници на всички спирки за разлика от бързите влакове, които спират само на основни. В анализа на проектантите е заложено, че трябва да се изградят няколко нови коловоза, които да се ползват, за да не се дублират с останалия жп трафик. Нови коловози ще се изградят между Централна гара и Филипово, Филипово - Скутаре, Тракия - Скутаре, както и директна жп връзка между гара Тракия и гара Филипово.

Предвижда се градската железница да се движи със средна скорост 25 км/ч, като към нея има и специални автобусни линии, които да обслужват спирките от градската железница. Освен това системата трябва да включва и места за прекачване, за паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай).

Глухите коловози

Обявеният проект също не е идеален. "Не е достатъчно помислено върху връзките с индустриалните зони и околните населени места", казва Добромира Костова. Но това е по-малкият проблем на града.

Финансирането може да бъде осигурено с пари по Зелената сделка, като такава информация е била дадена на общинските съветници в града и от Министерство на околната среда и водите.

Реализацията на проекта пък може да се случи с помощта на съвместно дружество между общината и НКЖИ, които да изработят работен проект. Остава въпросът с оператора, като общината няма добър опит с концесиите в транспортната сфера.

По въпроса за градската железница на Пловдив настоящият служебен транспортен министър и дългогодишен директор в НКЖИ Христо Алексиев обаче не беше толкова оптимистичен и конкретен. Той заяви, че инфраструктурната компания се е концентрирала основно върху жп развитието на жп възела Пловдив, който е необходим за финализирането на жп линията от София до Бургас, както и върху жп участъка към гара Филипово, като линията се повдига върху мостова естакада, за да отпаднат прелезите по пътя. С проекта за жп възел Пловдив е свързано и инвестиционното предложение за изграждане на жп връзката между гара Крумово и летище Пловдив. Или НКЖИ работи по части от идеята за градска железница.

"Работим в тази посока. Правим нещата постепенно", каза той, като предвид скоростите на НКЖИ едва ли може да се очаква до 2030 г. градът да има нещо повече от добри намерения и наченки на градска железница.

Шестте линии на железницата

- №24 - Радиново - жп гара Филипово - Централна гара - Сточна гара - жп гара Тракия - Скутаре - Войводиново - Филипово

- №25 - Кадиево - Злати трап - Централна гара - Сточна гара - Крумово - Ягодово - Катуница

- №26 - Централна гара - Христо Смирненски - район "Южен" - Южна промишлена зона - Сточна гара - Централна гара

- №27 - Труд - жп гара Филипово

- №28 - Скутаре - Войводиново - жп гара Филипово

- №29 - летище Крумово - ЮИЗ - Сточна гара - Централна гара.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    traveler1 avatar :-|
    traveler1
    • + 6

    Да направиш S-bahn на Пловдив и да не го пуснеш до Съединение, Граф Игнатиево , Стамболийски, Раковски и Асеновград, както и да няма нито едно трасе през центъра, е форма на висша глупост, достойна само за нашите пишман градоустройственици.
    И нека да напомня че по ОУП от 2007 пак имаше S-bahn, но 15г. след него не е пипнато нищо по него.

    Нередност?
  • 2
    poc43676331 avatar :-|
    poc43676331
    • - 3
    • + 7

    Повдигнато жп трасе в рамките на град е било модерно последно преди около 50 години, от тогава насам се чудят как да се отърват от построените такива. Защото разрязва града на части и превръща в гета околните райони.

    Нередност?
  • 3
    jxm33646680 avatar :-|
    jxm33646680
    • + 9

    Отживелица. Ако ще се прави нещо, то в пределите на града да е под земята, а извън него да продължава като наземна.

    Нередност?
  • 4
    thx1602513451688289 avatar :-|
    Ангел Митков

    Капитал, назначете си нов редактор! Златитрап е селото, не Злати трап.

    Нередност?
  • 5
    fkh1413745773379629 avatar :-|
    Peter Iliev
    • + 4

    Опитват се да направят от нищо нещо и се чудят защо резултатът е пак нищо. В рамките на града трябват нови подземни трасета, които извън града да излизат на повърхността. Със съществуващите линии нищо няма да стане. Просто не минават през важните места - център, университети, молове, паркове, големите училища, болници и т.н..

    Нередност?
Нов коментар