🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

65 години след създаването: Зеленият принос на "Михалково"

Димитър Дългъчев – изпълнителен директор на "Михалково" АД, председател на ТПК "Михалково", председател на Управителния съвет на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки

65 години след създаването: Зеленият принос на "Михалково"
65 години след създаването: Зеленият принос на "Михалково"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Господин Дългъчев, през тази година отпразнувахте 65-ата годишнина от затварянето на първата бутилка с естествено газирана вода "Михалково". Има ли запазени от тези бутилки?

Да, тази година празнуваме 65-годишнината на водата с марката "Михалково". Но за съжаление нямаме запазена бутилка оттогава. Може би някой, който има такава бутилка, ще ни я предостави. Ние знаем, че е била от стъкло, знаем формата и начина на затваряне, но нямаме запазен експонат от нея. Преди 65 години в една стара дъсчена барака с ръчни машини хората от Михалково са направили наистина много храбра стъпка. Защото такова чудо като бутилирана газирана от българската природа вода до 1956 година не е имало. Хората тогава са били първопроходци. В момента събираме историята на предприятието. Имаме идея да направим модерен музеен център, в който да експонираме всички документи и предмети, свързани с историята ни.

Да опитаме да измерим времето с... вода. Какво ще покаже "водният часовник"? Какво представляват днес двете предприятия "Михалково" АД и ТПК "Михалково"?

- През 2021 година ще бутилираме 20 милиона литра михалковска вода в опаковки от 0.300 литра до 15 литра. Ако измерим времето в произведена продукция, тя ще е на стойност 12 милиона лева. Убедено мога да кажа, че днес не отстъпваме по нищо на европейските фирми от нашия бранш: имаме най-добрата техника, разполагаме със съвременни логистични центрове, разработили сме съвременен дизайн на опаковките, прилагаме модерна структура и управление на производството. Днес при нас работят 129 човека.

Господин Дългъчев, каква е икономическата и социалната логика да има две предприятия, носещи името "Михалково"?

- Всяка от формите на собственост носи своите предимства, които ние съчетаваме. Акционерното дружество е много по-модерна форма и като управление, и като структура. От друга страна, ТПК "Михалково" е концесионер на изворите с газирана вода. Акционерното дружество е концесионер на изворите с изворна вода и е собственик на цялата търговска структура. Двете дружества имат и социално-икономически функции. Печалбата, създадена в тях, се разпределя като дивидент между акционерите и член-кооператорите. В кооперацията могат да участват всички, които работят повече от 3 години в предприятието и назад до 1992 година, когато е учредена ТПК "Михалково". А 95% от член-кооператорите са и акционери.

В какви отношения сте с местната общност, с хората, които живеят в региона? Само работодатели ли сте? Имате ли възможност да направите живота на хората по-добър?

- Ние сме част от тази общност от хора, които живеят в района и някои от тях работят при нас. Пряко влияем върху жизнения стандарт на семействата на заетите в нашата компания: доходите им от работна заплата и дивиденти растат. Но ние подкрепяме по различен начин почти всички местни социални инициативи, включително и някои национални. Те са в областта на културата, образованието, спорта. Учредители сме на дуалното обучение в Девин. Всяка година на учениците даваме месечни стипендии по 600 лева.

Кои са пазарите на михалковските води?

- Основният ни пазар е българският и малка част от продукцията ни е за експорт. Имаме интерес да развием износа и търсим партньори, с които да работим. Но имаме и пазарни амбиции да засилим присъствието си в Северна България, по Черноморието и в Западна България. Очаква ни много работа.

Имате ли нови продукти, които пуснахте на пазара през 2021 година?

- Да, имаме. Това са еднолитровите бутилки с изворна вода. Пуснахме и естествено газираната вода, в която няма допълнително добавен въглероден диоксид. Третият нов продукт пак е газирана вода с аромат на лимон. И трите продукта много бързо се наложиха на пазара. От 2 месеца заедно с пловдивската фирма "Филикон" разработихме серия напитки - лимонада и оранжада - под тяхната марка "Флорина". Според нас се получи много добър продукт, но пазарът ще каже своята дума.

Председател сте на сдружение на производители на минерална вода и безалкохолни напитки. Каква е неговата роля?

- Сдружението ни е най-голямото в България. Имаме не само пазарни позиции, но и познания, с които да подпомогнем правителството, за да синхронизираме нашето законодателство за бутилиране с европейското. Удовлетворени сме от първите стъпки в тази насока и ще продължим да работим. Второто основно направление в дейността ни е насочено към опазване на околната среда. България е подписала Европейската директива за намаляване на пластмасовите опаковки със срок 2024 година.

Конкретно как работите в "Михалково" АД и ТПК "Михалково", за да изпълните тази европейска директива?

- В Михалково отдавна работим по тази тема. Най-напред през последните години намалихме грамажа на PET опаковките и на капачките с 40% за бутилките и 18% за капачките. Вторият етап от работата ни беше да инвестираме в производствени линии, които да са по-малко енергоемки. От 2021 година 30 процента от материала на нашите опаковки се рециклира. Ще създадем капачка, която да е неразделна част от бутилките. От 2020 година използваме слънчева енергия, за да подгряваме водата, необходима за производството. В момента подготвяме проект, който ще ни даде възможност парата, която сега добиваме от газьол, да я добиваме от биогориво - дървесен чипс. Това ще стане в следващите две години. Във връзка с 65-годишнината на предприятието засадихме 65 дръвчета в предприятието. Опитваме се да върнем жеста на природата: тя ни дава вода, ние връщаме гора.