🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Летен бум в продажбите на собственика на Zara, H&M расте по-бавно

Испанската група Inditex отчита силен ръст в онлайн бизнеса, при шведския конкурент покачването в оборотите е под очакванията

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Испанската модна група Inditex, която е собственик на марката Zara и водещ производител на дрехи в света, отчете рекордно силно първо полугодие на 2021 г. въпреки свързаните с коронакризата ограничения за търговията. С постепенното разхлабване на противоепидемичните мерки в различни региони по света през лятото продажбите на групата през второто й финансово тримесечие (от 1 май до 31 юли) надхвърлят нивата отпреди пандемията.

При конкурентната шведска H&M обаче възстановяването все още остава по-слабо, като съществен ефект за забавеното развитие през второто тримесечие (също от 1 май до 31 юли) оказват локдауните и ограниченията по света, особено в Азия.

Същевременно с разпространението на делта варианта на коронавируса някои ограничения по света се завръщат, а в редица сектори по света, в това число и модната индустрия, компаниите са изправени пред предизвикателства, свързани с веригите на доставки.

Inditex, в чието портфолио влизат още брандовете Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home и Uterque, има обекти в 96 държави по света, а чрез онлайн платформите си продава в общо 216 пазара. Към края на първото полугодие на 2021 г. групата оперира 6654 обекта по света, като магазините й в България са общо 35 и са представени всички брандове с изключение на Uterque. През 2020 г. общите продажби на отделните дружества, с които групата оперира на българския пазар, са за почти 98 млн. лв., което е с 33% по-малко спрямо година по-рано, а печалбата се свива наполовина до 9.2 млн. лв.

H&M от своя страна има 53 онлайн пазара и близо 4820 физически обекта в 75 държави, включително България, където към края на финансовата 2020 г. оперира 21 магазина. През миналата година българското дружество на групата има продажби за 107.2 млн. лв., което е с близо 22% под резултата за 2019 г., но печалбата му расте с 14% до 2.3 млн. лв.

Скокът на Inditex

От испанския моден гигант отчитат рекордни ръстове на продажбите и финансовите си резултати през първото полугодие на 2021 г. За периода от 1 февруари до 31 юли нетните продажби скачат с 49% на годишна база до 11.9 млрд. евро, а при печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) увеличението е двойно - със 109% до 3.1 млрд. евро. Така групата записва нетна печалба от 1.3 млрд. евро за полугодието, след като година по-рано записа загуба от 195 млн. евро.

Само през второто тримесечие (май-юли) продажбите са за 6.99 млрд. евро, което е със 7% повече спрямо отчетеното за същия период на предпандемичната 2019 г. За повишението помага това, че през изминаващото лято потребителите отново са купували дрехи за социални събития, посочват от компанията. Ускорението се запазва и на прага на есента - за периода от 1 август до 9 септември продажбите на групата, изчистени от валутнокурсови разлики, нарастват с 22% спрямо същия период на 2020 г. и с 9% в сравнение с 2019 г.

По думите на председателя и главен изпълнителен директор на Inditex Пабло Исла продажбите както във физически магазини, така и онлайн се възстановяват стабилно на всички пазари и за всички брандове въпреки някои свързани с пандемията ограничения в Азия, предава Reuters. "Имахме силно начало на есенно-зимния сезон", отчете мениджърът при представянето на резултатите в сряда.

Анализаторите от своя страна отчитат, че с постепенното завръщане на големите градове към нормалност и отмяната на повечето локдауни, напоследък потребителите преориентират търсенето си към модно работно облекло, което подпомага бизнеса на Inditex.

От групата съобщават, че 99% от магазините й са отворили отново, а броят им към момента е 6654 в сравнение със 7337 преди година. По време на пандемията Inditex подсили дигиталната си платформа за продажби на дребно и затвори по-малките си обекти по света за сметка на разширяването на флагманските си магазини в посока функционирането им като мини хъбове за дистрибуция, отбелязва Reuters. Исла съобщи, че един от най-големите магазини на бранда Zara ще отвори отново в Париж до октомври, а брандът Uterque ще бъде интегриран в обектите Massimo Dutti до следващата година. В края на септември пък ще бъде пусната мъжка спортна колекция под бранда Zara Athleticz.

През първото полугодие онлайн продажбите на испанския моден гигант растат с 36% на годишна база, а очакванията са към края на годината делът им спрямо общия оборот да надхвърли 25%.

H&M изостава

Междувременно шведската група H&M отчете 9% ръст на продажбите си за второто тримесечие (май-юли) до 55.6 млрд. шведски крони (6.46 млрд. долара). В местни валути увеличението е с 14%. Резултатът обаче остава под постигнатото за същия период на предпандемичната 2019 г., когато оборотът за периода беше 66.2 млрд. шведски крони.

"Локдауните и ограниченията продължиха да възпрепятстват растежа, особено в Азия. Въпреки това с разхлабването на ограниченията продажбите във физически магазини се възстановяват на много пазари, а онлайн продажбите продължават да растат", посочват от компанията.

Съобщените от компанията числа са предварителни, като за момента не се дават данни за финансовия резултат. Пълният отчет за полугодието ще бъде публикуван в края на септември. H&M се върна на печалба през първото тримесечие (март-май) след отчетената година по-рано загуба, а продажбите за периода бяха с 4% над постигнатото през 2019 г., но към края на тримесечието се забавиха, припомня Reuters.