🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Кабинетът "Денков - Габриел"

Какво може да промени новото правителство

Редовният бюджет за тази година, военната помощ за Украйна и поправките от плана за възстановяване ще минат с най-малко проблеми

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-лесно постижимо изглежда съгласието между ПП-ДБ и ГЕРБ-ДПС по две теми - помощта за Украйна и законовите промени, необходими за отпушването на милиардите от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Приемането на "нормален бюджет" също се очаква да мине без особени сътресения. Неговият залог са придържането към параметрите, които биха позволили по-бързо присъединяване на страната към еврото.

Повече са неизвестните пред мерките за администрацията и най-вече за реформа на службите, заявени като приоритет и формално, и в по-пряк смисъл в изтеклия запис от дискусията на партийното заседание на "Продължаваме промяната".

Измененията на конституцията могат да се окажат факторът, от който на практика ще зависят голяма част от обещаните промени в държавата, включително тяхното качество. Тъй като те са обявени за приоритетна цел във връзка с новия опит за по-дълбока съдебна реформа, а за гласуването им са нужни най-малко 160 депутати ( 180 за ускорена процедура), има риск осигуряването на такова мнозинство да е за сметка на компромиси с ключови смени и политики в други сфери.

Парите от ПВУ - най-силната спойка

Липсата на работещ парламент, който да приеме съответните реформи, беше една от основните причини да се блокира изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост, по който България може да получи над 12 млрд. лева. С избора на редовно правителство и удължаването на хоризонта на работа на това Народно събрание има възможност изоставането да се навакса и проектите да започнат да се изпълняват. Очакванията за тези траншове изглеждат и като най-силната спойка на договореното мнозинство в парламента.

За второто плащане по плана, което трябваше да е тази пролет, трябва да бъдат изпълнени още 33 цели. Повечето от тях са свързани именно с приемането на закони и нормативни документи, но има и такива, които изискват обявяването на обществени поръчки или например провеждането на търгове за нови ВЕИ мощности, които са изцяло в ръцете на изпълнителната власт и министъра на енергетиката Румен Радев.

Към момента обаче нищо от това не изглежда възможно за изпълнение преди есента (засега е одобрена само част от съдебната реформа - с гласуваните промени в НПК и ЗСВ, даващи възможност за разследване и отстраняване на главния прокурор), което значи, че най-рано тогава (ако парламентът работи ефективно) България ще може да заяви получаването на 724 млн. евро. А дали и как новото правителство ще заработи - предстои да видим. Процедурите за обществените поръчки са емблема на всяка власт и опитът досега показва, че те са и най-слабото й място по отношение на корупцията и свързаните с нея скандали.

Колкото до третото плащане по плана, което също може да поискаме през тази година - за него неизпълнените цели са 43 на брой. И има риск да не успеем да заявим предвидените 749 млн. евро преди април-май 2024 г.

Освен това стои отворен и въпросът с предоговарянето на част от ангажиментите по ПВУ, свързани с намаляването на CO2 емисиите от въглищните ТЕЦ. Служебният кабинет започна разговорите с ЕК и договори отстъпки (така че да не е нужно да имаме 40% намаление на въглеродните емисии до 2026 г.), при положение че удвоим новите ВЕИ мощности. Сега редовното правителство трябва или да изпълни вече договореното, или да започне нови преговори. При всички случаи ще са нужни систематизирани и бързи усилия, за да се отпуши голямото европейско финансиране.

Бюджет и с поглед към еврозоната

Още при връщането на изпълнения мандат за правителство в понеделник ротационният премиер Николай Денков заяви, че първата задача на новата власт ще е да направи "нормален бюджет" за 2023 г. При гласуването на новия кабинет в парламента той повтори тази теза, като допълни, че проектът ще е с до 3% от БВП дефицит, без вдигане на данъци и запазване на социалните плащания.

Задачата наистина е спешна - вече половин година държавата работи с т. нар. удължителен закон, който досега й позволяваше да се разплаща нормално. Но срокът му на действие изтича на 10 юни а и докато се работи с удължителни бюджетни закони, дефицитът продължава да расте, тъй като няма мерки за неговото ограничаване. Това увеличава риска в края на годината държавните финанси да финишират с огромен минус, което означава повече и по-скъп дълг, сигнал към анализаторите и инвеститорите за трайно влошаване на фискалната дисциплина на страната и процедура по свръхдефицит от Брюксел. Последното ще провали и иначе обявената от новото правителство като приоритетна цел България да влезе в еврозоната в най-скоро време.

Новият стар финансов министър Асен Василев междувременно увери, че до две седмици правителството "Денков - Габриел" ще има готовност да представи бюджет с дефицит от 3%, и допълни, че този критерий няма да е спънка за страната по пътя към еврозоната. Надеждите на новата власт са, че ще намери скрити резерви и в приходите, и в разходите и така ще може да "върже" финансите на държавата през тази година.

Дори и това да е толкова лесно, колкото се представя на широката публика (към май бюджетът е на червено с над 1.2 млрд. лв., а сметката за по-голямата част от разходите ще е през второто полугодие), в по-дългосрочен план обаче са нужни и структурни реформи, за да може икономиката да се развива нормално, а в същото време публичните системи да работят добре и да има достатъчно средства за провеждане на социална политика. Още повече че натискът за увеличения на пенсии и заплати продължава, а поне досега и ПП, и ГЕРБ са показвали, че в подобни моменти имат склонност към популистки решения.

Нова политика за Украйна и армията

Пред новия министър на отбраната Тодор Тагарев стои нелеката задача да възстанови разклатеното доверие в България от страна на евроатлантическата общност и да покаже, че не сме "троянски кон на Путин" в НАТО. Още от първия си ден във военното ведомство той със сигурност ще се сблъска със сериозна съпротива от страна хората в армията, които гравитират към президента Радев. Смята се, че държавният глава заедно с БСП са в основата на елиминирането на номинацията му за същия пост по време на кабинета "Петков".

Бъдещият военен министър е горещ радетел за много по-активна пряка военна помощ за Украйна - тема, по която със сигурност ще се сблъска челно с президентството, особено ако активно задвижи процедура по предаване на МиГ-29 на Киев и/или "триъгълна сделка" за спешно намиране на натовски "заместващи" изтребители. При всички положения Тагарев бързо ще може да освободи сериозни количества боеприпаси от "съветски тип", които се съхраняват във военновременните складове на армията ни. Размерът на военновременните запаси се определя със заповед на военния министър, така че подобен ход може да бъде предприет, дори още преди парламентът да вземе ново решение за по-голяма военна помощ за Украйна. Най-критично важни за Украйна вероятно ще се окажат ракетите за "съветските" системи за противовъздушна отбрана, които бързо започват да се изчерпват покрай системните въздушни удари на руската армия, както и 152-милиметровите артилерийски снаряди.

Възможно е също така от българските "дълбоки" резерви да бъдат извадени стари амортизирани танкове Т-72, които да бъдат разконсервирани, ремонтирани и модернизирани в полски или чешки военни заводи.

Тагарев също така вероятно ще вземе дейно участие в разчистване на (про)руските активи в армията и най-вече във военното разузнаване, където около половината от служителите са ветерани от времето на Тодор Живков, а някои от тях дори са завършили шпионски школи в СССР. Сблъсък може да се очаква и с ръководството на Военновъздушните сили, където вече циркулира силно политизирано "отворено" писмо срещу бъдещия министър.

Сред по-неполитизираните първи приоритети вероятно ще бъде бързото придвижване на отлагания с години мегапроект за превъоръжаване на сухопътни войски с натовски бронирани бойни машини, както и доизграждането на проблематичната летищна инфраструктура на авиобаза "Граф Игнатиево", която е нужна за приемането на първите нови изтребители F-16 Block 70 в началото на 2025 г. Той също така може да се окаже по-продуктивен в търсенето на заместващи изтребители заради изтичащия ресурс на МиГ-29 - например бързо да "спазари" няколко F-16 "втора ръка" и алтернативно "ускорено" обучение извън САЩ за по-старите пилоти, които в някаква степен се разминават със стриктните изисквания на американските ВВС. Защото, както се оказа покрай кампанията за осигуряване на западни изтребители за Украйна, при добро желание опитен авиатор може да се качи на F-16 след около 4 месеца тренировки.

По темата работиха Ивайло Станчев, Вера Денизова, Момчил Милев

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • + 6

    1. Милиардите от ПВУ ще отидат в олигархичните лобита, стояши зад политическите проекти ПП-ДБ, ГЕРБ, ДПС. Които и партийни субекти са най-активните в разчистването на коритата, по които ще потекат;
    2. За да се закърпи бюджетът и да са пресира дефицитът наполовина на реалния ще е нужно или да се орежат драстично разходи, което ще засегне електоралните партии ГЕРБ, ДПС, БСП и те няма да са съгласни, или да се вземе дълг. Което ще е пределно скъпо, но пък ще мине за сметка единствено на ПП-ДБ и останалите в НС ще са ОК;
    3. Видя се с развитието на контранаступа, че военната помощ под формата на предоставено оръжие при недообучен личен състав е скъпа и безкрайно неефективна. Наливането на вода в тая продънена каца е видимо безсмислено, но тъй като не са ни казали какво друго да правим, изпълняваме последната заповед...

    Това правителство е уникално вредно, защото в програмата му са заложени единствено грижи за същностната мафия в държавата и за обезпечаване на спокойствието ѝ чрез недразнене на "съюзниците".

    А, и какво като се махне Гешев? Машева или Сарафов по-полезни за мафията би ще са?

    Нередност?
Нов коментар